MENU
SLUITEN
Huray up

Looking for digital growth? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark

Huray for results én Data: De Big Data Expo

Bij Huray is het all about growth & results. Hoe breng je beide in kaart? Juist, met data. Mede daarom hebben onze digital marketeers Bram en Valentijn een bezoek gebracht aan de Big Data Expo in de Jaarbeurs Utrecht. Het doel: kennis en inspiratie opdoen die we concreet kunnen inzetten om te groeien.

Onze digital marketeers nemen je mee in hun learnings van de expo.

big data expo huray

Data in de marketing

Ondanks de verschillende uitdagingen die AVG en ITP (intelligent tracking prevention) met zich meebrengen, blijft het interessant om data over bijvoorbeeld je websitebezoekers te verzamelen. Het inzetten van de verzamelde data zorgt namelijk voor meer resultaat. Data verzamelen kun je doen door bijvoorbeeld profielen te bouwen rondom de bezoekers van je website of platform. Zeker binnen een Ecommerce website is het interessant de bezoeker in kaart te brengen. Mede dankzij ‘Server-side Tagging’, daar vertellen we je straks meer over, blijft het mogelijk deze profielen op te bouwen.

Hoe zorgt het inzetten van verzamelde data voor meer resultaat?

Alleen data verzamelen zorgt niet voor meer resultaat, het slim gebruik maken van data wel. Onderstaand geven we je hier een voorbeeld van.

Door bijvoorbeeld een koopintentie aan een bezoeker te hangen op basis van zijn/haar gedrag op je website, verzamel je interessante data over je bezoekers. Iemand die veel (vergelijkbare) producten op je website bekijkt, heeft een hoge koopintentie. Iemand die na een enkele scroll je website verlaat, heeft een lage koopintentie. Op het moment dat je de koopintentie van je websitebezoekers in kaart hebt gebracht, kun je hierop inspelen. Dit door de doelgroep met de hoge koopintentie advertenties te tonen van het specifieke product, waarbij de koopintentie het hoogst was. Hierdoor kun je nóg gerichter je ad budget instellen en nóg hogere resultaten bereiken.

Bovenstaande setup is pas het begin. Deze kun je steeds verder uitbouwer en hierdoor nóg specifieker en gerichter jouw advertenties tonen aan de doelgroep. Zo kun je de voorraad meenemen, het seizoen, evenementen en zelfs de weersverwachting. Het resultaat: specifiekere en meer gerichtere advertenties die je doelgroep écht aanspreken.

 

Server-side Tagging

We hebben het net al even benoemd: Server-side Tagging. Server-side Tagging is een manier om het automatisch verwijderen van cookies te omzeilen. Hierdoor verlies je geen data en kun je je websitebezoekers beter in kaart brengen.

Zonder Server-side Tagging ziet Google Analytics, als de cookie van de bezoeker automatisch verwijderd worden, niet dat dezelfde bezoeker terugkomt op de website. Google Analytics ziet op dat moment de bezoeker als twee verschillende personen met elk hun eigen sessie en kent de data dus niet toe aan één bezoeker. Persoonlijk en gericht adverteren wordt zonder Server-side Tagging een stuk minder mogelijk.

Hoe werkt Server-side Tagging?

Bij Server-side Tagging wordt er een speciale cookie aangemaakt, die niet automatisch verwijderd wordt. Dit is een zogenoemde ‘first party cookie’. De data van deze cookie wordt lokaal of in de cloud opgeslagen. Wanneer een bezoeker voor een tweede (of meerdere) keer terugkomt op de website, weten we dankzij de first party cookie dat het om dezelfde persoon gaat. De opgeslagen data van deze persoon wordt nu aangevuld op basis van de activiteiten van de bezoeker tijdens de nieuwe sessie.

Bij Huray gebruiken we Server-side Tagging zelf ook al enige tijd voor onder andere Meta en Google. Hiermee kan een complete aankoopreis van een bezoekers in kaart gebracht worden. Doordat de sessies van een enkele bezoekers aan elkaar gekoppeld kunnen worden ontstaat er een duidelijk beeld van de verschillende touchpoints, het aantal bezoeken dat nodig is voor een aankoop of conversie en dus de beste funnel voor jouw doelgroep.

 

Data ter preventie

Met data is het niet alleen interessant om jouw potentiële doelgroep in kaart te brengen, ook het in kaart brengen van je huidige klant is interessant. Door je huidige klanten in kaart te brengen, kun je deze klanten beter helpen en breng je mogelijke verbeteringen gemakkelijk in kaart. Daarnaast is het hierdoor mogelijk om eventuele defecten proactief op te sporen. Hiermee ben je een mogelijke klacht voor en voorkom je een ontevreden klant.

Dergelijke preventie is ook een mooi moment om nog eens in contact te komen met je huidige klanten.

 

Huray for data

Data zien we overal en is op veel manieren te verkrijgen. Toch ben je er met alleen data nog niet. Uiteindelijk zorgt alleen het combineren van de juiste data voor relevante inzichten. Daarnaast is het zaak altijd kort op de ontwikkelingen te zitten, om geen data en/of nieuwe mogelijkheden mis te lopen. Alle data die we mislopen is een gemiste kans om te groeien.

Wil jij groeien en meer resultaten behalen? Grab a coffee, onze specialisten adviseren graag hoe jij het maximale uit je data kan halen.