Marketing as a Product
Marketing is een vakgebied dat constant ontwikkelt en verandert. En met de wildgroei van platformen en socials steeds sneller en specifieker. Dan heb ik het dus niet alleen over de manieren van het promoten van producten of diensten. Maar, ook over het bouwen van merken en het creëren van waarde voor klanten.
In deze blog aandacht voor de effecten die dit heeft, en hoe jij in de toekomst marketing het beste inricht. Zodat het niet langer slechts een middel is om een product te promoten, maar steeds vaker marketing het product wordt. Dit is hoe ik ernaar kijk. En mijn perspectief kan wel eens verschillen van andere marketeers. 😉
Als merkstrateeg zit ik regelmatig aan tafel bij bedrijven die marketing slechts als middel zien voor de verkoop van producten of diensten. Terwijl ik weet dat marketing in alles het doel moet hebben merken te bouwen, unieke waarden over te brengen en loyaliteit te vergroten. Ik geloof dat het meer én nog vaker zou moeten ingezet voor het snel testen en experimenteren, om nieuwe manieren te vinden om je doelgroep te bereiken en betrekken. Waarmee marketing als vliegwiel werkt voor je merkzichbaarheid en het verstevigen van je positionering.
Geloof mij, het bouwen van een merk is al lang niet meer een kwestie van adverteren, het gaat over het creëren van unieke merkervaringen. Maar, nog meer om het creëren van een community. Merken die erin slagen om belevingen rondom te creëren en deze kunnen vormgeven en klanten zo weten te betrekken bij de ontwikkeling van hun merk, zullen de toekomst domineren.
Persoonlijke waarde toevoegen
Zet jij je marketing dus nog steeds in om enkel je producten te pushen en je bedrijf te promoten? Of je nu focust op de ‘business’ of ‘consumer’, markteting zal ook voor jou het product moeten worden. Gericht op een specifieke doelgroep. Dit vraagt veel van je organisatie én marketeers. Want juist zij zullen een meer actieve rol hebben in het ontwikkelen van onderliggende strategieën en tactieken voor unieke merkervaringen en interactie. Want precies deze interacties is wat klanten veelal onthouden.
Waarbij het – denk ik – draait om het creëren van persoonlijke waarde voor alle stakeholders; je collega’s, medewerkers, partners en klanten. En die kan enkel worden bereikt met het constant nieuwe ideeën testen en door technologie te omarmen voor schaalbaarheid en rendement op al je activiteiten. Wat dit van jou vraagt? Een marketingklimaat waarbij je wil leren ontdekken en dingen mogen mislukken.
Flexibel marketeren
Testen en experimenteren moet een intergraal onderdeel worden van een meer flexibele merkstrategie. Wat betekent dat wij als agency, net als marketeers constant op maat nieuwe ideeën moeten blijven bedenken en testen om te zien wat werkt en wat niet. En continu openstaan voor tech én tools die gebruikt kunnen worden om doelgroepen beter, nog persoonlijker te boeien, binden en behouden.
Zoek je in gedachte naar een voorbeeld? Een merk dat uiterst succesvol is het creëren van een product dat marketing is, is Red Bull. Red Bull is als energiedrankje wereldwijd enorm bekend en die bekendheid is enorm snel gegroeid. Dit komt niet alleen door een blikje, dat vleugels geeft. Red Bull heeft een cultuur gecreëerd rondom het merk. Met unieke events, de beste atleten, extreme stunt, tot en met een eigen fashionlijn. Deze zijn echt niet alleen bedoeld als een promotie voor het drankje zelf, maar zijn een businessmodel op zichzelf. En gaat niet over off- of online, business to consumer.
De kracht van experimenteren
Ik zei het eerder al; essentieel aspect van marketing en inmiddels onmisbaar is het voortdurend testen en valideren van nieuwe ideeën. En daarbij te experimenteren met tech, platformen en zelfs de marketingmethodieken. Er zijn verschillende manieren waarop jij dit als marketeer kunt doen en hiervan kunt leren.
A/B testen
Deze ken je wel, maar is misschien we de meest gebruikte methode om verschillende strategieën bij aanvang te testen en te vergelijken. Splits klantgroepen in tweeën en analyseer vervolgens de resultaten. Zo test je bijvoorbeeld niet alleen verschillende elementen van een campagne zoals de kopie of afbeeldingen, maar ook call-to-actions.
Probeer en adopteer
Een andere manier om te experimenteren is door gebruik te maken van nieuwe tech. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van AI, of misschien zelfs wel VR of met een bewezen chatbot. Hoe dan ook, dit biedt de mogelijkheid om nieuwe en innovatieve manieren te gebruiken om klanten te binden, boeien en behouden.
New area platform
Ook is het belangrijk om te blijven experimenteren met nieuwe platformen en kanalen. Denk bijvoorbeeld aan sociale media zoals TikTok, Instagram of Snapchat. Je zult zien, vroeg of laat beweegt er een deel van je doelgroep naar dat ene specifieke platform. Regeren is vooruitzien. Wanneer je een voorsprong neemt en alvast gaat testen op dat ene specifieke kanaal is de kans ook groter dat je de doelgroep er naartoe verleidt. En dat jij je voorsprong kunt behouden.
Dit kan een effectieve manier zijn om een nieuw publiek te bereiken en de betrokkenheid van klanten te vergroten. Evenals het experimenteren door samen te werken met influencers of micro-influencers.
Hoe dan ook, het is belangrijk om te onthouden dat experimenteren niet altijd betekent dat je iets nieuws moet creëren. Vaak betekent het niet meer dan dat je bestaande ideeën of campagnes aanpast en verbetert op basis van de inzichten die je hebt verkregen uit tests. Maar het leidt vaak tot betere prestaties en dus ook een hogere ROI.
Fail fast!
Onthoud: groeien met je merk met behulp van marketing is een continu proces waarbij je steeds nieuwe ideeën moet bedenken en testen. Gun jezelf en je collega’s om te leren van successen én mislukkingen. En schaaf voortdurend aan het optimaliseren van de onderliggende marketingtactieken van je merkstrategie om resultaten constant te verhogen.
Bovendien maak jij het verschil met je creativiteit en het vermogen om doelgericht te verbeteren. Door creatief te zijn en op te vallen, kun je nieuwe manieren creëren om de betrokkenheid van jouw doelgroep te vergroten en de kans op conversies verhogen. Terwijl je gehele merkbeleving verbeterd.
En kun jij als in een constant veranderende markt klanten de best mogelijke ervaring bieden en zo je merk laten groeien.
Wat is jouw merkuitdaging? Laten we sparren.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan