huray-watermark-gray
Jurgen Gankema
Jurgen Gankema

AI-operator

Stockfoto’s vs. AI-gegenereerde afbeeldingen: de toekomst van visuele inhoud

Je hebt een uniek merk en dat wil je visueel ook laten zien. Voor elke foto een volledige fotoshoot te houden is misschien wat overdreven, dus ga je al snel op zoek naar een leuke stockfoto. Maar al die standaardbeelden…

Bring in the AI! Met AI-gegenereerde afbeeldingen breng jij een frisse wind voor jouw visuele uitingen. Hoe dat zit en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van stockfotografie leg ik je in onderstaande blog uit.

Wat zijn stockfoto’s?

Kant-en-klare afbeeldingen rechtenvrij afkopen of gratis downloaden vanuit een enorme beeldbank. En we hebben het allemaal gezien: Het sales team dat veel te enthousiast een meeting heeft. Het superblije gezin dat met 3 kids breed glimlachend in de supermarkt loopt. Of die 2 collega’s die net iets kritisch naar een laptopscherm kijken.

Gelukkig zijn de opties met stocksites veel breder dan dat. Betaalde versies als Shutterstock en Adobe Stock hebben een enorme beeldbank om beelden te downloaden. Hey, Mini People Figures 😉

Marketeers worden vaak al gelukkig van de gratis versies, zoals Unsplash, Pexels of Pixabay. Het grootste ‘gevaar’ van deze beeldbanken? Letterlijk iedereen kan dit raadplegen. En dus dezelfde beelden gebruiken in verschillende uitingen.

AI-gegenereerde afbeeldingen: een revolutie in visuele inhoud

Even een kleine quizvraag. 1 van deze 2 beelden is genereerd met AI, de anders is een stockfoto. Weet jij welke wat is? Het antwoord lees je verderop op deze pagina.

AI vs stockfotografie

Lastig om het onderscheid te zien, he? Dat is precies waarom AI-gegenereerde afbeeldingen op het punt staan om de visuele wereld op zijn kop te zetten. De laatste AI-ontwikkelingen zijn zó krachtig dat afbeeldingen niet meer van echt te onderscheiden zijn.

Snel én efficiënt beelden ontwikkelen

Geen fotocrew of een hele dag besteden om een creative te ontwikkelen. Met de juiste prompts (tekstomschrijving) krijg je met een paar seconden meerdere beelden die je kunt gebruiken voor jouw uitingen.

De kracht van DALL-E en Midjourney

DALL-E en Midjourney zijn beide gebouwd om AI-afbeeldingen te ontwerpen. Ja, er zijn nog genoeg alternatieven. Maar voor nu zijn dit wel echt dé 2 tools die boven de rest uitsteken. Met bakken aan informatie typ je met een aantal prompts jouw campagnebanner, profielfoto of zelfs nieuwe logo bij elkaar.

Helemaal hosanna is het trouwens (nog) niet. Op de allereerste plaats moet je vooral onder controle krijgen hoe je de juiste prompt geeft aan de AI-tool. Hoe gedetailleerder jouw opdracht, hoe beter het resultaat dat je terugkrijgt. “You get what you give.” Daarnaast kunnen afbeeldingen soms onrealistisch of onsamenhangend zijn, waardoor je het niet direct kunt gebruiken. Maar ook hiervoor geldt: ‘we’ zijn eigenlijk pas net begonnen met AI toepassen voor dit soort doeleinden. En de komende maanden zullen de AI-breinen alleen maar slimmer – en dus gebruiksvriendelijker – worden.

Prompt voorbeeld Midjourney Een gegenereerde afbeelding met Midjourney

Stockfoto’s vs AI-gegenereerde afbeeldingen

Je kunt met AI dus vooral snel en efficiënt een beeld ontwerpen. Een stockfoto is zo gevonden. Tot dusver geen verschil dus. En in de kwaliteit zit trouwens ook geen verschil. Want die 2 beelden naast elkaar van zojuist? Links hebben we van Adobe Stock, rechts hebben we gecreëerd met Midjourney. Scrol nog maar even terug…

Maar, er zijn wel degelijk een aantal voorbeelden die aangeven dat AI ook in de visuele wereld een blijvertje is.

Beschikbaarheid en diversiteit

Het aanbod van stockfoto’s is beperkt tot wat al gemaakt en geüpload is door fotografen/creatives. AI-gegenereerde afbeeldingen kunnen eindeloze variaties en unieke combinaties bieden. Even the sky isn’t the limit. 😉

Creativiteit en personalisatie

Je las het net al met de voorbeelden die ik gaf: stockfoto’s kunnen vaak generiek en onpersoonlijk aanvoelen. Met AI heb je de creativiteit zelf in de hand. Afhankelijk van jouw prompt creëer je een afbeelding die volledig op maat is. Dit zorgt er dus voor je gepersonaliseerd op jouw merk een creatieve boodschap kunt ontwerpen.

Auteursrecht en ethiek

Auteursrechtelijke problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van stockfoto’s, vooral als ze op grote schaal worden gebruikt en zonder de juiste licenties. AI-gegenereerde afbeeldingen kunnen deze problemen verminderen doordat ze unieke en op maat gemaakte afbeeldingen creëren.

Toch blijven ethische kwesties een belangrijk aandachtspunt bij het gebruik van AI. Moet je bijvoorbeeld AI willen gebruiken om een kunst wedstrijd te winnen? En wie is ‘eigenaar’ van de beelden die gecreëerd worden? Het zijn dilemma’s waar nog veel onduidelijkheid over is en waar je als marketeer ook goed van op de hoogte moet blijven.

Vervangt AI de baan van onze visual designer?

Onze Senior Creative Jeffrey kan rustig ademhalen. AI vervangt zijn baan niet. Het zorgt er juist voor dat je jouw creativiteit nóg beter kwijt kan als visual designer of creative. Door bepaalde werkzaamheden uit te laten voeren door een computerbrein, ontstaat er meer ruimte om je creativiteit in je merk te stoppen. Het voordeel is juist de gecombineerde kracht tussen menselijke creativiteit & inzicht en het supersnelle werk van AI. Deze maken samen extra sterke uitingen, zodat jouw merk ook nóg sterker wordt.

De synergie tussen stockfoto’s en AI-gegenereerde afbeeldingen

1 +1 = 3. Door stockfotografie in te zetten om AI-afbeeldingen te ontwerpen, zullen (marketing)campagnes alleen maar sterker worden. Meer unieke beelden, meer ruimte om creativiteit te uiten Kom jij de komende tijd een banner van ons tegen? Zomaar kans dat deze met Midjourney gecreëerd is!

Onze opdrachtgevers nemen we ook mee in onder andere de creatives die we met AI genereren. Maar ook hoe AI hen in de dagelijkse werkzaamheden kan helpen. Ben je benieuwd hoe AI jouw merk kan versterken?  Laat het ons hieronder weten!

Jurgen Gankema

AI-operator
jurgen@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan