MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark

Huray MarkeTip roundup #5: Growth mindset, sociale tijdlijn & vijf seconden test

Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:

MarkeTip #17: Combineer creativiteit data in Growth Marketing
MarkeTip #18: Voeg waarde toe aan je social tijdlijn
MarkeTip #19: Schrijf positief voor je doelgroep
MarkeTip #20: Doe de vijf seconden test op je pagina

 

De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?

Abonneren op LinkedIn

adobestock 186565794

1706107168801

MarkeTip #17: Combineer creativiteit data in Growth Marketing ♻️

Spotify, Airbnb en Uber zijn er groot mee geworden: inspelen op growth marketing binnen de organisatie. Het is wat mij betreft veel meer dan een buzzwoord. Ik zie het als een mindset die bij elke marketeer van nature aanwezig moet zijn.

Wil jij verder kijken dan die ene campagne, maar naar het totaalresultaat dat ‘groei’ heet? Koppel jouw creativiteit dan aan data!

Ik leg het je hieronder uit.

Creativiteit 🫶 data

Het lijken twee uiterste begrippen, maar ze zijn juist binnen growth marketing onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Op basis van KPI’s probeer je de data op zo’n manier in kaart te brengen, dat er nieuwe ideeën ontstaan.

Doelgericht, omdat je jouw creativiteit op deze manier inzet om de data te verbeteren. Betere data, betekent groei. En die groei? Dat kan van alles betekenen:

  • Extra merkbekendheid
  • Meer omzetvolume
  • Verbeterde ROI
  • Meer websitebezoekers
  • Verhoogde interactie
  • Etc.

De Growth Mindset komt écht tot leven als je van deze twee elementen een repeterend geheel maakt:

Analyseer de data -> Zet je creativiteit in voor ideeën -> Test jouw ideeën -> analyseer de nieuwe data -> zet je creativiteit in voor nieuwe ideeën -> test jouw nieuwe ideeën -> Analyseer… ♻️

Wacht niet af, maar doe! En mijn belangrijkste tip: wees niet bang om fouten te maken.

#MAND 🧺

Met growth marketing kijk je verder dan de traditionele of digitale marketing principes. Zet creativiteit, marketing, innovatie en data in om groei te realiseren voor de organisatie.

 

 

1708516501378

MarkeTip #18: Voeg waarde toe aan je social tijdlijn 📲

De social media moeheid in Nederland treedt verder in. 👀

Newcom concludeert in het jaarlijkse Social Media onderzoek dat ruim 6 miljoen Nederlanders zich zorgen maken over het effect van social media op de maatschappij. En 4 miljoen van de Nederlanders twijfelt regelmatig om te stoppen met social media.

Reden om je zorgen te maken? Niet per se, als je het mij vraagt. Maar wel alle reden om eens goed te kijken naar jouw social media content!

Voeg jij genoeg waarde toe?

Voeg concrete waarde toe

Het is niet nodig om te zoeken naar een reden waarom jouw doelgroep social media gebruikt. Belangrijker is het vinden van een reden waarom jouw doelgroep interactie met jouw merk zoekt. Dan maakt het middel niet meer uit.

Dit doe je door waarde toe te voegen met jouw content. Altijd en overal.

🔎 Wat wil de doelgroep zien op de social tijdlijn?

🔎 Welke onderwerpen spreken hen aan?

🔎 Wat motiveert hen om de interactie aan te gaan met jouw merk?

Als je dit weet, dan kun je een concrete invulling geven aan jouw content creatie. En dus ook aan het optuigen van jouw social media tijdlijn!

#MAND 🧺

Social media onderzoek van Newcom geeft aan dat steeds meer Nederlanders overwegen te stoppen met social media. Het is nu nog meer van belang om écht waarde toe te voegen met de content die jij creëert. Zo blijft jouw doelgroep verbonden met jouw merk.

En dat is de reden dat je überhaupt ooit een social media profiel aanmaakte, toch? 🎉

 

1708511103549

MarkeTip #19: Schrijf positief voor je doelgroep ✍️

Deze tip lijkt het meest eenvoudig, maar is misschien wel het lastigste onderwerp binnen marketing. Want, als je eenmaal de aandacht hebt van jouw doelgroep, zorg er dan ook nog maar eens voor dat je jouw boodschap goed overbrengt.

Mijn tip aan jou: draai de negatieve woorden om in positieve zinnen!

Positieve woorden hebben namelijk effect. Voor je doelgroep én je merk. ✅

Positiviteit loont

Ja, negatieve woorden krijgen meer aandacht. Het valt nu eenmaal sneller op. Maar, wat je wilt voorkomen, is dat jouw doelgroep een negatieve link legt met jouw merk. Hier heb je zelf dus al heel veel invloed op!

Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande vragen/titels:

  • ‘Haal je weinig traffic naar je website? Krijg grip met deze tips.’
  • ‘Rank je te laag met jouw SEO-score?’
  • ‘Weet jij niet waar je naartoe gaat deze zomer?’
  • ‘Nekklachten door een onjuiste houding?’

Draai dit positief om en je krijgt het volgende:

  • “Ben je klaar om je website naar een hoger niveau te tillen?”
  • “Ontdek de kracht van SEO en trek meer online klanten aan.”
  • “Maak deze zomer onvergetelijk met onze vakantiegids!”
  • “Bereik een betere werkhouding in 3 stappen en voorkom nekklachten.”

Veel beter – vind je niet? Positieve woorden kunnen jouw doelgroep motiveren, in plaats van angst inboezemen. En laat motivatie nu net een belangrijke factor zijn of jouw doelgroep zich met jouw merk verbind of met de concurrent.

#MAND 🧺

Weg met die negativiteit! Schrijf jij een tekst voor je doelgroep? Draai de negatieve woorden dan om in positieve zinnen. Dit motiveert jouw doelgroep en zorgt ervoor dat ze jouw merk positief herinneren. Win-win!

1709125040517

MarkeTip #20: Doe de vijf seconden test op je pagina ⏱️

Je homepage, productpagina of landingspagina voor je campagnes. Wat voor pagina je ook creëert; jij weet precies waar het over gaat.

Geldt dit ook voor de doelgroep die voor het eerst op jouw website komt, zonder dat ze jouw merk misschien nog kennen?

Met een Usability Test onderzoek je of jouw pagina duidelijk genoeg is.

Binnen 5 seconden duidelijkheid

Onderzoek wijst uit: binnen 5 seconden beslist een websitebezoeker of hij/zij de interactie met een pagina aangaat. In deze paar seconden beantwoordt de bezoeker de volgende vragen voor zichzelf:

  • Begrijp ik de bedoeling van de pagina?
  • Welke elementen zie ik op deze pagina?
  • Is deze pagina voor mij bedoeld?
  • Ziet de pagina er betrouwbaar uit?
  • Wat vind ik van het design van de pagina?

Het is belangrijk om kraakhelder te communiceren. Met je teksten, je design én de elementen op je pagina. Zo verhoog je uiteindelijk de conversie op jouw website.

Usability test

Op het moment dat je zelf jouw opgemaakte pagina scant, begrijpt jouw brein direct alles wat ie ziet. Maar voor een nieuwe gebruiker kan dit anders zijn. Zorg dus dat je juist de (potentiële) doelgroep uitnodigt voor een Usability Test.

Wil jij jouw design testen? Check dan bijvoorbeeld https://fivesecondtest.com, een tool waarmee je gratis een aantal vijf seconden tests mee uitvoert.

#MAND 🧺

Met een Usability Test onderzoek je of jouw websitedesign voldoende aanslaat bij de doelgroep. Dit is belangrijk om te onderzoeken, omdat een bezoeker binnen 5 seconden bepaalt of hij/zij de interactie met een pagina aangaat of niet.

Dus… pagina klaar? Testen maar! 🧪

 

Ook blijven groeien? 🌳

Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.

Densay Hernandez - Huray
Densay Hernandez Growth Marketeer densay@huray.nl

Nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan