Huray MarkeTip roundup #5: Growth mindset, sociale tijdlijn & vijf seconden test
Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Hurayโs MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:
MarkeTip #17: Combineer creativiteit data in Growth Marketing
MarkeTip #18: Voeg waarde toe aan je social tijdlijn
MarkeTip #19: Schrijf positief voor je doelgroep
MarkeTip #20: Doe de vijf seconden test op je pagina
De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?
MarkeTip #17: Combineer creativiteit data in Growth Marketing โป๏ธ
Spotify, Airbnb en Uber zijn er groot mee geworden: inspelen op growth marketing binnen de organisatie. Het is wat mij betreft veel meer dan een buzzwoord. Ik zie het als een mindset die bij elke marketeer van nature aanwezig moet zijn.
Wil jij verder kijken dan die ene campagne, maar naar het totaalresultaat dat โgroeiโ heet? Koppel jouw creativiteit dan aan data!
Ik leg het je hieronder uit.
Creativiteit ๐ซถ data
Het lijken twee uiterste begrippen, maar ze zijn juist binnen growth marketing onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Op basis van KPIโs probeer je de data op zoโn manier in kaart te brengen, dat er nieuwe ideeรซn ontstaan.
Doelgericht, omdat je jouw creativiteit op deze manier inzet om de data te verbeteren. Betere data, betekent groei. En die groei? Dat kan van alles betekenen:
- Extra merkbekendheid
- Meer omzetvolume
- Verbeterde ROI
- Meer websitebezoekers
- Verhoogde interactie
- Etc.
De Growth Mindset komt รฉcht tot leven als je van deze twee elementen een repeterend geheel maakt:
Analyseer de data -> Zet je creativiteit in voor ideeรซn -> Test jouw ideeรซn -> analyseer de nieuwe data -> zet je creativiteit in voor nieuwe ideeรซn -> test jouw nieuwe ideeรซn -> Analyseerโฆ โป๏ธ
Wacht niet af, maar doe! En mijn belangrijkste tip: wees niet bang om fouten te maken.
#MAND ๐งบ
Met growth marketing kijk je verder dan de traditionele of digitale marketing principes. Zet creativiteit, marketing, innovatie en data in om groei te realiseren voor de organisatie.
MarkeTip #18: Voeg waarde toe aan je social tijdlijn ๐ฒ
De social media moeheid in Nederland treedt verder in. ๐
Newcom concludeert in het jaarlijkse Social Media onderzoek dat ruim 6 miljoen Nederlanders zich zorgen maken over het effect van social media op de maatschappij. En 4 miljoen van de Nederlanders twijfelt regelmatig om te stoppen met social media.
Reden om je zorgen te maken? Niet per se, als je het mij vraagt. Maar wel alle reden om eens goed te kijken naar jouw social media content!
Voeg jij genoeg waarde toe?
Voeg concrete waarde toe
Het is niet nodig om te zoeken naar een reden waarom jouw doelgroep social media gebruikt. Belangrijker is het vinden van een reden waarom jouw doelgroep interactie met jouw merk zoekt. Dan maakt het middel niet meer uit.
Dit doe je door waarde toe te voegen met jouw content. Altijd en overal.
๐ Wat wil de doelgroep zien op de social tijdlijn?
๐ Welke onderwerpen spreken hen aan?
๐ Wat motiveert hen om de interactie aan te gaan met jouw merk?
Als je dit weet, dan kun je een concrete invulling geven aan jouw content creatie. En dus ook aan het optuigen van jouw social media tijdlijn!
#MAND ๐งบ
Social media onderzoek van Newcom geeft aan dat steeds meer Nederlanders overwegen te stoppen met social media. Het is nu nog meer van belang om รฉcht waarde toe te voegen met de content die jij creรซert. Zo blijft jouw doelgroep verbonden met jouw merk.
En dat is de reden dat je รผberhaupt ooit een social media profiel aanmaakte, toch? ๐
MarkeTip #19: Schrijf positief voor je doelgroep โ๏ธ
Deze tip lijkt het meest eenvoudig, maar is misschien wel het lastigste onderwerp binnen marketing. Want, als je eenmaal de aandacht hebt van jouw doelgroep, zorg er dan ook nog maar eens voor dat je jouw boodschap goed overbrengt.
Mijn tip aan jou: draai de negatieve woorden om in positieve zinnen!
Positieve woorden hebben namelijk effect. Voor je doelgroep รฉn je merk. โ
Positiviteit loont
Ja, negatieve woorden krijgen meer aandacht. Het valt nu eenmaal sneller op. Maar, wat je wilt voorkomen, is dat jouw doelgroep een negatieve link legt met jouw merk. Hier heb je zelf dus al heel veel invloed op!
Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande vragen/titels:
- โHaal je weinig traffic naar je website? Krijg grip met deze tips.โ
- โRank je te laag met jouw SEO-score?โ
- โWeet jij niet waar je naartoe gaat deze zomer?โ
- โNekklachten door een onjuiste houding?โ
Draai dit positief om en je krijgt het volgende:
- โBen je klaar om je website naar een hoger niveau te tillen?โ
- โOntdek de kracht van SEO en trek meer online klanten aan.โ
- โMaak deze zomer onvergetelijk met onze vakantiegids!โ
- โBereik een betere werkhouding in 3 stappen en voorkom nekklachten.โ
Veel beter โ vind je niet? Positieve woorden kunnen jouw doelgroep motiveren, in plaats van angst inboezemen. En laat motivatie nu net een belangrijke factor zijn of jouw doelgroep zich met jouw merk verbind of met de concurrent.
#MAND ๐งบ
Weg met die negativiteit! Schrijf jij een tekst voor je doelgroep? Draai de negatieve woorden dan om in positieve zinnen. Dit motiveert jouw doelgroep en zorgt ervoor dat ze jouw merk positief herinneren. Win-win!
MarkeTip #20: Doe de vijf seconden test op je pagina โฑ๏ธ
Je homepage, productpagina of landingspagina voor je campagnes. Wat voor pagina je ook creรซert; jij weet precies waar het over gaat.
Geldt dit ook voor de doelgroep die voor het eerst op jouw website komt, zonder dat ze jouw merk misschien nog kennen?
Met een Usability Test onderzoek je of jouw pagina duidelijk genoeg is.
Binnen 5 seconden duidelijkheid
Onderzoek wijst uit: binnen 5 seconden beslist een websitebezoeker of hij/zij de interactie met een pagina aangaat. In deze paar seconden beantwoordt de bezoeker de volgende vragen voor zichzelf:
- Begrijp ik de bedoeling van de pagina?
- Welke elementen zie ik op deze pagina?
- Is deze pagina voor mij bedoeld?
- Ziet de pagina er betrouwbaar uit?
- Wat vind ik van het design van de pagina?
Het is belangrijk om kraakhelder te communiceren. Met je teksten, je design รฉn de elementen op je pagina. Zo verhoog je uiteindelijk de conversie op jouw website.
Usability test
Op het moment dat je zelf jouw opgemaakte pagina scant, begrijpt jouw brein direct alles wat ie ziet. Maar voor een nieuwe gebruiker kan dit anders zijn. Zorg dus dat je juist de (potentiรซle) doelgroep uitnodigt voor een Usability Test.
Wil jij jouw design testen? Check dan bijvoorbeeld https://fivesecondtest.com, een tool waarmee je gratis een aantal vijf seconden tests mee uitvoert.
#MAND ๐งบ
Met een Usability Test onderzoek je of jouw websitedesign voldoende aanslaat bij de doelgroep. Dit is belangrijk om te onderzoeken, omdat een bezoeker binnen 5 seconden bepaalt of hij/zij de interactie met een pagina aangaat of niet.
Dusโฆ pagina klaar? Testen maar! ๐งช
Ook blijven groeien? ๐ณ
Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan