MarkeTip #13: Ken jij je doelgroep? Dit levert het je op 👥
Hoe goed ken jij je doelgroep? In plaats van te rennen als een kip zonder kop, is het verstandig om hier eens bij stil te staan.
Ik vertel je graag waarom het waardevol is om jouw doelgroep goed in kaart te brengen, vóórdat je al je marketingbudgetten uitgeeft.
Wat doelgroep kennis jou oplevert 💡
Schieten met hagel, of met precisie richten. Ik doe met mijn marketing campagnes liever het laatste. Het levert namelijk de nodige voordelen op:
- Gerichte communicatie: Stem je tone-of-voice, woordgebruik en stijl af met die van jouw doelgroep. Zo spreek jij ‘de taal’ van je doelgroep.
- Slimmer budgetgebruik: Door je doelgroep te kennen, zet je elke marketing euro zinvol in. Met precisie richten, in plaats van schieten met hagel.
- Bouwen aan relaties: De basis van loyale klanten is het bouwen van een goede relatie. Dit doe je door ze goed te kennen en behoeften in kaart te brengen.
- Voorsprong op de concurrentie: Of in elk geval; niet achterlopen op de concurrentie. Want ga er maar vanuit dat zij jouw doelgroep ook voor ogen hebben.
- Productaanbod op maat: Op basis van je doelgroepanalyse weet je precies wat hun pains & gains zijn. Dit werk je vervolgens verder uit in je product-/dienstaanbod. Én in je communicatie.
Heb je jouw doelgroep nog niet helemaal scherp? Bekijk dan eens dit Persona Canvas. Hiermee maak je een goede start!
#MAND 🧺
Het kennen van je doelgroep is een essentieel onderdeel van je marketingsucces. Wil je echt impact maken? Duik dan diep in de psyche van je klanten.