huray-watermark-gray
Jasper Kruiswijk
Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer

Huray MarkeTip roundup #1: AI, content creatie & Google Ads

Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:

MarkeTip #1: Inzicht met AI en Microsoft Clarity
MarkeTip #2: Drie concrete tips voor betere content
MarkeTip #3: Je eigen GPT-model trainen
MarkeTip #4: Webconversies koppelen aan Google Ads

De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?

Abonneren op LinkedIn

MarkeTip #1: Inzicht met AI en Microsoft Clarity

Jouw website optimaliseren? Dan heb je data nodig. Maar, in de “oceaan aan data” is het makkelijk verdrinken. Je kent de basis-metrics misschien, maar wat vaak nog lastiger is: de juiste conclusies trekken op basis van de data die je ziet.

In deze eerste editie van Huray’s MarkeTip lees je wat Microsoft Clarity is, de voordelen om dit in te zetten & hoe hun nieuwste feature jou helpt om betere conclusies te trekken!

Website inzichten met Microsoft Clarity 📊

Wat is Microsoft Clarity?

Met Microsoft Clarity analyseer je het gedrag van jouw websitebezoeker. Het verzamelt heatmaps, schermopnames en statistieken. Deze data laat jou zien waar je website goed scoort, maar vooral: waar je websitebezoeker tegenaan loopt. Omdat bijvoorbeeld iets niet goed werkt.

3 voordelen van Microsoft Clarity

  1. Het is een gratis, eenvoudig te installeren tool
  2. Je kunt je Google Analytics 4-property koppelen voor extra inzichten
  3. Het installeren van Clarity heeft niet/nauwelijks impact op de laadtijd van je website
microsoft clarity
Clarity Pilot – Microsoft Clarity

Extra inzichten met Copilot

Copilot is de nieuwste feature van Microsoft Clarity – en wij zijn fan! Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met het leren interpreteren van data-inzichten, kun je deze tool heel goed gebruiken.  Je kunt Copilot bijvoorbeeld vragen hoe je website presteert. Of vragen wat de conclusies zijn na het bekijken van een sessie.

#MAND 🧺

Ga je aan de slag met conversieoptimalisatie op jouw website? Zorg dan voor een analytics tool zoals Microsoft Clarity. Het geeft je inzichten en zorgt dat je weet waar jij het snelst impact kunt maken om betere resultaten te halen.

MarkeTip #2: Drie concrete tips voor betere content

“Content is alles & alles is content”. Maar hier zit wel een kleine nuance in. Want met sterke content kun je jouw doelgroep binden & activeren – maar misplaatste content kan averechts werken.

Hieronder lees je 3 concrete tips die je kunt toepassen om tot betere content te komen! Drie voor de prijs van één dus, vandaag. 😉

3 concrete tips voor betere content 🖋️

Tip #1: Ken je doelgroep

Content creatie is een stuk eenvoudiger als je weet wat je doelgroep wil. Is de doelgroep op zoek naar inspiratie, het oplossen van een probleem of juist naar diepgaande kennis? Vaak is het een combinatie van meerdere factoren. Weet je nog niet goed wie jouw doelgroep is? Ga dan eerst een stapje terug, door bijvoorbeeld een Customer Experience-sessie te doen.

Tip #2: Alles is content

Wat voor jou dagelijkse kost kan zijn, is voor jouw doelgroep misschien juist super interessant om inzicht in te krijgen. Zeker in de B2B-markt willen mensen graag weten waar je mee bezig bent.  Klantbezoek? Een brainstorm met het team? Nieuwe producten binnen? Pak je telefoon erbij en laat het zien!

Tip #3: Consistentie = key

Werken aan je content is net als tuinieren. Je moet consistent hiermee bezig zijn en het genoeg liefde geven. Er alleen naar kijken en af en toe tegen praten heeft écht geen zin…

#MAND 🧺

Wil jij scoren met jouw content? Zorg dan dat je hier dagelijks mee bezig bent. Onderzoek waar je doelgroep geïnteresseerd in is, creëer alledaagse content en zorg dat je consistent blijft.

MarkeTip #3: Je eigen GPT-model trainen

It’s Tamagotchi all over again! Met de nieuwste updates van ChatGPT train je straks niet meer je eigen huisdier, maar je eigen chatbot. Dat maakte OpenAI bekend tijdens hun keynote op 6 november.

In deze MarkeTip lees je hoe jij aan de slag gaat met jouw eigen ChatGPT-model.

Creëer je eigen GPT-model 🦾

De inmiddels 100+ miljoen wekelijks actieve gebruikers van ChatGPT krijgen er een nieuwe functie bij: het volledig trainen en inrichten van je eigen GPT-model. Een kans om hier op in te spelen, want:

  • Je hebt geen kennis nodig van softwarecode
  • Je kunt het helemaal naar je eigen hand zetten
  • Je kunt jouw model(len) éxtra goed trainen door relevante bedrijfsinformatie te uploaden

ChatGPT heeft als voorbeeld zelf al een GPT-model in elkaar gezet: de “Laundry Buddy”. Voor al je wastips!

luandry buddy chatgpt (1)
Laundry Buddy – ChatGPT

Waarom nu al aan de slag gaan?

De update is net live, dus ik adviseer je om hier zo snel mogelijk eens mee te ‘spelen’. Want, zoals OpenAI’s CEO Sam Altman zelf zegt, streven zij ernaar om de “App Store voor AI” te worden. Er zijn veel overeenkomsten hoe Apples App Store in 2008 begon en hoe OpenAI het nu aanpakt. Zonde, als je de kans mist om hierop in te stappen natuurlijk.

#MAND 🧺

OpenAI gaf op de Keynote presentatie van 6 november een inkijkje in hun nieuwste updates van ChatGPT. Hierbij lieten zij zien dat het binnenkort mogelijk is om je eigen GPT-model te ontwikkelen, zonder softwarekennis. Een kans om hier op in te stappen, want de plannen van OpenAI zijn groots!

MarkeTip #4: Webconversies koppelen aan Google Ads

Met de komst van Google Analytics 4, is het nogal een ‘gedoe’ om je data goed door te meten. En dat geldt niet alleen voor je Analytics zelf. Je moet bijvoorbeeld je Google Ads-account niet vergeten om te zetten.

Heb jij jouw conversies al goed ingesteld? Ik vertel je graag hoe & waarom.

Websiteconversies in Google Ads

Als je Google Ads-campagnes draait, wil je jouw advertentiebudget optimaal uitgeven natuurlijk. En het effect van je campagnes zo goed mogelijk kunnen meten. Het is daarom handig om jouw websiteconversies te koppelen aan Google Ads.

Maakte jij gebruik van Universal Analytics (UA) en nu van Google Analytics 4 (GA4)? Vergeet dan niet jouw nieuw ingestelde conversies in GA4 als primaire conversies in te stellen in Google Ads. Verwijder ook direct je ingestelde conversies voor Universal Analytics. Deze heb je niet meer nodig.

Stappenplan om conversies in te stellen

  1. Log in op jouw Google Ads account
  2. Open het menu Tools & Instellingen
  3. Ga naar Meting > Conversies.
  4. Selecteer nu + Nieuwe conversieactie
  5. Klik op Importeren, selecteer Google Analytics 4 properties, en klik op Doorgaan
  6. Selecteer de conversies die je wilt importen & klik op Importeren en doorgaan
  7. Klik op Klaar

Nu jouw conversies goed ingesteld staan binnen Google Ads, kun je o.a. jouw biedstrategieën beter instellen.

#MAND 🧺

Met de komst van Google Analytics 4, zien we dat veel Google Ads-accounts nog niet optimaal staan ingesteld. Door hiermee aan de slag te gaan en jouw websiteconversies te koppelen aan Google Ads, krijg je betere inzichten en optimalisatiekansen voor jouw lopende campagnes. Heb je hier hulp bij nodig? Ik kijk graag even met je mee! Stuur me gerust even een LinkedIn-berichtje.

Ook blijven groeien? 🌳

Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.

Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer
jasper@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan