huray-watermark-gray

Voeding Leeft

Vier jaar Growth Marketing voor Voeding Leeft

Huray werkt al vier jaar intensief samen met Voeding Leeft. In deze periode hebben we een hele reis afgelegd. Door Growth Marketing toe te passen blijven we ieder jaar substantiële stappen zetten. In deze case laten we zien waarom langere samenwerkingen zoals deze juist zeer succesvol zijn.

voeding-leeft-1

Het groeiresultaat van Voeding Leeft

+51% SEO-verkeer

+9% meer website interactie

+73% stijging conversies

+64% branded search

Over Voeding Leeft

Voeding Leeft is een mooie sociale onderneming met als missie het vergroten van het bewustzijn over de impact van voeding en leefstijl. Met diverse leefstijlprogramma's helpen ze mensen met aandoeningen zoals diabetes type 2, MS, reuma en depressie de regie over hun gezondheid terug te pakken en de kwaliteit van leven te verhogen.

Huray
Tiny workers in protective helmets plant young trees.

Werkzaamheden

Huray beheert alle betaalde advertenties voor Voeding Leeft, voornamelijk Google Ads en social media advertising. Daarnaast ontwikkelen we landingspagina's waar het verkeer dat wij inkopen op terechtkomt. Verder adviseren we funnel breed hoe de conversie op de website kan worden verbeterd.

Voeding Leeft is een stichting met ANBI-status en maakt daardoor maandelijks aanspraak op 10.000 dollar advertentiebudget vanuit het Google Ad Grants programma. Dit specifieke budget wordt voornamelijk ingezet om de naamsbekendheid van Voeding Leeft te verhogen en het genereren van aandacht voor een gezonde levensstijl. Daarnaast biedt Voeding Leeft ook leefstijlprogramma's aan. Ook hiervoor kopen we advertenties in via Google, maar ook Facebook en Instagram blijken zeer effectieve kanalen om deelnemers te bereiken.

Het technisch beheren van advertenties is iets waar wij bij Huray uiteraard erg goed in zijn, maar het succes van deze samenwerking zit hem erin dat we Voeding Leeft echt goed kennen. Maandelijks zijn er meetings om de data te bespreken, en we hebben nauw contact om snel op veranderingen en kansen in te spelen. Op deze manier hebben we samen door de jaren heen steeds meer doelgroepen en manieren van promotie gevonden die werken. De website is aangepast aan de verschillende doelgroepen die we hebben gevonden, en daardoor steeds beter gaan converteren.

Een website biedt vele voordelen

Aan het begin van onze samenwerking had Voeding Leeft twee websites. De algemene website (voedingleeft.nl) en de website keerdiabetes2om.nl, die specifiek was toegespitst op het leefstijlprogramma voor diabetes type 2 patiënten. Anderhalf jaar geleden is besloten om beide websites samen te voegen en alleen met voedingleeft.nl door te gaan.

Deze migratie heeft veel voordelen gebracht. Bezoekers die binnenkomen op het ene programma (bijvoorbeeld diabetes of depressie), zien nu dat Voeding Leeft nog meer te bieden heeft, waardoor er veel meer cross-sell is gaan plaatsvinden. De combinatie van vier jaar adverteren en het samenvoegen van de twee websites heeft nog een duidelijk effect, want steeds meer bezoekers typen de url in, en komen zo direct op de website. Ook zien we in onze statistieken dat er in Google meer op Voeding Leeft wordt gezocht. Allemaal tekenen dat de merknaam veel bekender is geworden.

De juiste focus om te groeien

  • Search Ads

    0%
  • Social campagnes

    0%
  • Content strategie

    0%
  • Website ondersteuning

    0%
  • Data analyses

    0%

Extra doelgroepen zorgen voor meer deelnemers

Veel beter dan vier jaar geleden weten we nu de juiste doelgroep voor Voeding Leeft te vinden, want hier zit de echte uitdaging bij het effectief inkopen van online advertenties. Natuurlijk kopen we advertenties in als iemand zoekt op ‘diabetes type 2’, maar de leefstijlprogramma’s van Voeding Leeft zijn ook heel interessant voor mensen die zich nog niet bewust zijn van het risico op bepaalde leefstijlziektes. Dit zijn bijvoorbeeld mensen waarvan we op basis van hun gedrag of profiel kunnen aannemen dat ze een ongezonde levensstijl hebben.

Om dit soort bezoekers op de website te kunnen bedienen heeft Voeding Leeft in samenspraak met Huray een zelftest ontwikkeld. Bezoekers kunnen nu eenvoudig testen of zij een verhoogd risico op diabetes type 2 hebben. Wij hebben aparte campagnes ontwikkeld waarmee we ons richten op mensen met een ongezonde leefstijl. Deze aanpak werkt heel goed. Een groot deel van de bezoekers die we via onze advertenties weten aan te trekken neemt de zelftest af. Na de zelftest schrijven veel mensen zich in voor een van de leefstijlprogramma's.

doelgroep
Huray

Niet alleen wat en waarom, maar ook wie

Als je langer samenwerkt ga je op een gegeven ogenblik niet alleen meer kijken wat een opdrachtgever biedt (leefstijlprogramma's), en waarom mensen zich inschrijven (voorkomen van leefstijlziekten en verbeteren van iemands leefstijl). Je komt er uiteindelijk ook steeds meer achter wie voornamelijk aan de programma’s deelnemen.

Leefstijlziekten komen onder bepaalde groepen van de bevolking veel meer voor dan in andere. Diabetes type 2 komt bijvoorbeeld steeds vaker voor bij Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond. Door de jaren heen hebben we heel goed geleerd hoe we deze doelgroep online kunnen bereiken.

Ook hiervoor hebben we aparte campagnes en landingspagina's ontwikkeld die helemaal zijn afgestemd op de doelgroep. Dat dit goed werkt zie je terug in de cijfers. Bij deze specifieke campagnes klikken veel meer mensen op de advertenties (hogere CTR). Bezoekers blijven ook langer op de website en bekijken meer pagina’s. Alle verbeteringen bij elkaar hebben ervoor gezorgd dat het aantal aanvragen van zelftests de afgelopen jaren van 50 naar 150 per dag is gestegen. Mensen die de zelftest hebben afgenomen worden actief opgevolgd door Voeding Leeft, waardoor een groot aantal converteert naar deelnemer.

Growth Marketing brengt alles samen

Alle successen die we in deze case beschrijven zijn tot stand gekomen door Growth Marketing toe te passen. Ieder onderdeel in het proces (advertenties, afbeeldingen, teksten, landingspagina's, aanmeldstraat) is meetbaar gemaakt. Als we iets aanpassen, dan meten we of het een verbetering is of niet. Werkt iets niet, dan gaan we terug naar de basis en verzinnen we een nieuwe test. Dat je een klant en haar doelgroep op den duur door-en-door kent helpt natuurlijk ook bij het continu verzinnen van nieuwe iteraties.

Growth Marketing heeft zich al bewezen bij commerciële partijen, maar kan -zoals deze case aantoont- dus ook heel goed werken voor een non-profitorganisatie zoals Voeding Leeft. Wil jij weten wat Growth Marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vooral contact met ons op.

Ook digitaal groeien?

Dan is Huray jouw partner. Vertel ons jouw digitale uitdaging. Onze specialisten adviseren graag hoe jij deze de baas wordt.

Liever direct contact? Je kan ons altijd bellen of mailen.

judith joosten huray

Judith Joosten

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.