huray-watermark-gray
Jasper Kruiswijk
Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer

Waarom sterke merken altijd overleven

“Maar, wat betekent dat op de lange termijn?”  Een vraagstuk waar veel ondernemers dagelijks hun nek over breken in het runnen van een bedrijf. Logisch, want ondernemer ben je niet voor even, dat ben je elke dag.

Met een doel, missie en game-plan starten ondernemers een business, om dit uiteindelijk te kunnen bereiken. Dit lijkt het magische recept voor de ultieme succes-cocktail. Maar toch wordt één essentieel ingrediënt vaak vergeten…

Het merk. Als onmisbaar ingrediënt voor succes, de overkoepelende afzender van je bedrijf. Het gene wat de doelgroep onthoudt als het gaat over de manier waarom jij als ondernemer je product en/of diensten in de markt zet. De associatie wat mensen hebben als zij onderling over je onderneming praten, is de weerspiegeling van jouw merk.

Om dit op de juiste manier neer te zetten is het doel achter je onderneming tot leven brengen naar buiten toe enorm belangrijk. Dit is niet alleen die ene mind-blowing-zinslede op je bierviltje 10 jaar geleden, maar de vertaling van die gedachte voelbaar maken voor de doelgroep. Ja, de buzzword-bingo kaart kan je pakken: je merkpositionering dus. Het klinkt wat 2017 die term, maar is wel degelijk key voor deze stap vanuit je onderneming richting een sterk merk.

Een bestaande markt wakkerschudden

Neem als voorbeeld de Nederlandse supermarktindustrie. Een eeuwenoude branche met veel sterke spelers en aanbieders die de branche domineren. In 2015 kwam daar een nieuwe speler bij, om de gevestigde orde van de troon te stoten: Picnic. De formule is simpel: alle boodschappen voor de laagste prijs en gratis thuisbezorgd. Na een pilot in 2015 in Amersfoort bleek dit enorm aan te slaan. Inmiddels heeft Picnic meer dan 500.000 loyale klanten.

Waarom zou Picnic dan een sterk merk zijn? De reden waarom het bedrijf relevant is, vanuit bestaansrecht. “Wij regelen de boodschappen, zodat jij meer tijd hebt voor leukere dingen.”  Waar shoppen voor kleding vaak als een leuke bezigheid wordt ervaren, is een supermarktbezoek toch vanuit noodzaak en een relatief saaie activiteit. Precies op dat gevoel speelt Picnic in, door je hierin compleet te ontzorgen. Sneller, makkelijker én goedkoper. Hierin gebruiken zij als bewijslast: “Maandelijks bespaar je met ons zo’n 200 kilo aan gesjouw, en bespaar je gemiddeld 10 uur winkelen per maand.” Meer tijd voor leuke dingen dus.

Welke les leren we?

Wat veel ondernemers kunnen leren van Picnic is het definiëren van de relevantie. Vertel waarom jouw product en/of dienst van belang is voor de doelgroep, en welke behoefte het gaat invullen. Dit gaat verder dan USP’s, neem de doelgroep interactief mee in de koers die jij als ondernemer gaat varen. Door hen onderdeel te maken van jouw koers en merkpositionering, zal je onderneming de shift maken van bedrijf naar een sterk merk.

Hulp nodig met het bouwen van jouw merk?

Ook een sterk merk bouwen? Ik spar graag een keer vrijblijvend over jouw merk! Neem contact met ons op.

Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer
jasper@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan