huray-watermark-gray
Peter Christenhusz
Peter Christenhusz

Growth Marketeer

Verbeter je content met Google Search Console Insights

Google optimaliseert er op los. En van onderstaande update word ik als content marketeer heel blij! Met Google Search Console Insights krijg je namelijk een nóg beter inzicht in jouw websitecontent. Hieronder lees je meer over het nieuwe dashboard van Google.

Leer jouw doelgroep beter begrijpen dankzij Search Console Insights

Google maakt de laatste tijd flinke optimalisatieslagen. Eerst was er de aankondiging van de Google Broad Core Algoritme update (die in juni en juli 2021 wordt uitgerold), daarna werd Google Analytics 4 geïntroduceerd en nu is er – na maar liefst 1 jaar testen – Search Console Insights.

Wat is Google Search Console?

Met Google Search Console (GSC) krijg je een uniek kijkje in het organisch verkeer van jouw website. Je krijgt onder andere inzicht in de vindbaarheid van je website, de paginafunctionaliteiten en technische SEO-punten. Met Search Console Insights krijg je toegang tot een nieuwe omgeving binnen jouw GSC.

Wat is Search Console Insights?

Search Console Insights is een persoonlijk dashboard met nieuwe statistieken van jouw websitecontent. Google gebruikt data vanuit zowel Google Search Console als Google Analytics om meer inzicht te geven.

Google Search Console Insights _ Huray

Bron: Google

Welke statistieken staan er in Search Console Insights?

Ten opzichte van je huidige Google Search Console, krijg je als website-eigenaar nu eenvoudig antwoord op vragen als:

  • Welke typen content presteren het beste?
  • Hoe scoort mijn nieuwste content?
  • Via welke zoekwoorden vinden bezoekers mijn website het beste?
  • Welke andere kanalen linken naar mijn website?

Welke conclusies kan je trekken uit jouw Search Console Insights?

Heel handig zo’n extra overzicht met alle data. Maar hoe moet je dit nu eigenlijk lezen en welke conclusies kun je eruit halen? Om eerlijk te zijn: dit valt niet zo te zeggen. Dit overzicht geeft je vooral een goede inkijk in de algemene statistieken. Op basis hiervan kun je per statistiek verder in de data duiken, om te kijken hoe deze positieve of negatieve verandering tot stand komt

Bijvoorbeeld:
Heeft jouw laatst gedeelde blog meer bezoekers dan gemiddeld? Goed nieuws! Maar hoe komt dat? Dit kan door verschillende redenen:

  • Jouw blog had een interessante titel/onderwerp waardoor er meer op werd geklikt
  • De social post die je voor de blog hebt gedeeld heeft een enorm bereik
  • Een andere website/persoon heeft jouw blog opgepikt en gedeeld via een eigen kanaal

Zo zijn er nog tal van redenen. Je kunt Search Console Insights vooral zien als een mooi overzicht om verder in de data te duiken! En daar word ik gelukkig heel blij van. 🙂

Het belang van goede content voor SEO

Wil je scoren in Google’s organische zoekresultaten? Dan zal je je moeten houden aan het strenge algoritme dat Google hanteert. En door de jaren heen rekent Google steeds meer websites af die hun websitecontent niet goed in orde hebben. Te weinig informatie, slecht leesbaar en te zware bestanden op de pagina zijn slechts een paar voorbeelden hoe Google kijkt naar de gebruikerservaring van websitebezoekers.

Met Google’s Search Console Insights wil Google content creators beter inzicht geven in de prestaties van specifieke websitecontent. De uitleg van Google is duidelijk: “Contentmakers voorzien van de gegevens die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen en hun content te verbeteren.”

Google beoordeelt dus steeds strenger op content, maar biedt website-eigenaren op deze manier ook de handvatten om content te optimaliseren.

Zo krijg je toegang tot Search Console Insights

Op dit moment is het dashboard nog in bèta-versie. Dit betekent dat Google het dashboard aan het testen is en ongetwijfeld zal uitbreiden met nieuwe functionaliteiten en nog meer inzicht.

Wil je inzicht krijgen in de prestaties van jouw websitecontent en waar jouw bezoekers vandaan komen? Toegang krijgen is heel eenvoudig en kan via een aantal manieren:

  1. Via de Search Console Insights-pagina van Google;
  2. Google heeft jou een mail gestuurd met toegang tot Search Console Insights;
  3. Ga naar jouw Search Console overzichtspagina en klik op “Search Console Insights” bovenaan de pagina.

Het is dus wel van belang dat je jouw domein al hebt geverifieerd in Google Search Console én dat je een Google Analytics property hebt. Om Google extra goed inzicht te geven, moet je deze beide kanalen aan elkaar koppelen.

Heb jij nog geen Google Search Console, Google Analytics, of kom je er niet helemaal uit? Laat het ons weten, wij geven je graag een kijkje in de statistieken van jouw websitecontent!

Peter Christenhusz

Growth Marketeer
peter@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan