huray-watermark-gray
Jasper Kruiswijk
Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer

Google verandert algoritme in 2021: dit kun jij doen

Onlangs kondigde Google een algoritme update aan die zij in 2021 gaan doorvoeren. Redelijk bijzonder, omdat Google normaal gesproken niet zó ver van tevoren een update aankondigt. Reden genoeg voor ons om te kijken naar deze update van Google én jou (en onszelf) voor te bereiden op 2021!

De algoritme machine van Google

Google en algoritme updates: een onafscheidelijk duo. In 2019 voerde Google gemiddeld zo’n 8.86 keer per dag (!) een algoritme update door, in 2020 gaat dat vrolijk verder. Gelukkig zijn de meeste updates niet noemenswaardig, maar het blijkt wel dat Google constant haar algoritme beter en slimmer probeert te maken.

Wat is het Google algoritme?

Het Google algoritme is gemaakt om de kwaliteit van websites te beoordelen. Door pagina’s op basis van verschillende factoren te beoordelen, verbetert Google de zoekervaring voor de consument. Voorbeelden van deze factoren zijn: backlinks, PageSpeed en gebruikerservaring.

Zeker 1 keer per jaar kondigt Google een update aan waarop je je als marketeer en/of developer wél moet voorbereiden, dit noemt Google een ‘core update’. Vaak kondigen ze dit op het laatste moment aan, waardoor je weinig tijd hebt om jouw website hierop aan te passen. Maar doe je dit niet? Dan is de kans groot dat jouw Google Search resultaten flink naar beneden gaan. Pretty important, though… 😉 

De Google algoritme update van 2021: Google Page Experience

Eind vorige maand kwam Google weer met zo een core update. Alleen werd deze niet op het laatste moment aangekondigd, maar alvast voor 2021. De redenen hiervoor zijn 1. dat Google niet in deze (corona)tijd te grote aanpassingen wil maken en 2. de kans geeft om jouw website te optimaliseren en voor te bereiden op deze nieuwe update. Dus, wat houdt deze komende algoritme update precies in?

User Experience als Google ranking factor

Google gaat vanaf 2021 de kwaliteit van websitepagina’s bepalen op basis van User Experience (UX). Hiermee zal Google pagina’s vooral ‘straffen’ wanneer de Page Experience op een website niet in orde is. Oftewel: lagere rankings in Google, dus minder zichtbaarheid voor jouw website. Tijd om hier écht aandacht aan te besteden dus!

Wat is Page Experience?

Page Experience is eenvoudig gezegd de gebruikservaring van specifieke pagina’s op jouw website. “Hoe beter de gebruikservaring, hoe hoger de kwaliteit van jouw pagina.” Zo ziet Google het. Google bepaalt de Page Experience al langer door verschillende factoren te meten. Denk hierbij aan de laadtijd (PageSpeed), mobielvriendelijkheid (Mobile Friendly) en de veiligheid (HTTPS) van de pagina. Met de User Experience als extra ‘metric’ (factor) wordt de kwaliteitsbeoordeling van Google dus uitgebreid.

Nieuwe metric: Cumulative Layout Shift (CLS)

De metric Cumulative Layout Shift is de nieuwe metric die Google zal helpen de User Experience te bepalen. Deze metric kijkt naar de stabiliteit van een pagina wanneer deze laadt. Verschuiven afbeeldingen, buttons en teksten tijdens het laden van de pagina? Dan is dat een slecht teken. Met andere woorden: hoe instabieler jouw pagina is tijdens het laden, hoe lager de kwaliteitsscore van Google zal zijn. Om het wat duidelijker te maken, heeft Google onderstaand voorbeeld gemaakt.

Voorbeeld Cumulative Layout Shift Google _ Huray

Hoe verbeter ik mijn Page Experience?

In Google Search Console is een nieuwe rapportage toegevoegd: Site-vitaliteit (Core Web Vitals). Hiermee bepaalt Google de kwaliteitsscore op laadtijd, interactiviteit én stabiliteit. Hieronder ligt ik deze 3 kort toe:

  1. Largest Contentful Paint (LCP, laadtijd): de laadtijd van een website moet gemiddeld onder de 2,5 seconde zijn, vanaf het moment dat de website begint met laden.
  2. First Input Delay (FID, interactiviteit): hiermee wordt gemeten wanneer de bezoeker voor het eerst interactiviteit met de website heeft. Een goede pagina heeft een FID onder de 100 milliseconden.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS, stabiliteit): De CLS is de score voor stabiliteit. Een goede pagina heeft een score van onder de 0.1.
Site-vitaliteit op Google Search Console _ Huray

Door te focussen op bovenstaande metrics en (minstens) jouw belangrijkste pagina’s hierop aan te passen, gaat de Page Experience – en dus de kwaliteitsscore van jouw pagina – omhoog. Better rankings!

Mijn rankings droppen, wat nu?!

Onze ervaring leert dat bij verschillende core updates de rankings in Google plotseling kunnen droppen. Vaak wil je dit direct verwijten aan de update, maar dit is lang niet altijd het geval. Het is belangrijk om ook de content op jouw pagina in de gaten te houden en te kijken wat je hier kunt optimaliseren. Google heeft een handige checklist gemaakt, waarin vragen staan die je aan jezelf kunt stellen, om de contentkwaliteit van jouw pagina te verbeteren.

Content stays King

Google heeft ook bij deze core update aangegeven dat content nog altijd de belangrijkste metric is voor de kwaliteitsscore. IJzersterke content, maar een slechte Page Experience? Grote kans dat jouw pagina alsnog hoog in de zoekresultaten beland. Ondanks dit blijft het optimaliseren van de Page Experience een belangrijk ontwikkelpunt voor websites in 2021, zo geeft Google aan.

Bereid jouw website voor op 2021

Omdat het zo’n belangrijke update zal zijn, geeft Google ‘ons’ de tijd om ons hierop voor te bereiden. Google zal zelfs een half jaar voor de implementatie van de update, nogmaals aankondigen dat het algoritme zal veranderen. Gebruik dit dus ook echt om je website hierop voor te bereiden!

Klinkt bovenstaande iets te technisch, of wil je dat wij jouw website in orde maken voor 2021? Laat het ons weten, samen gaan we voor resultaat.

Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer
jasper@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan