MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark
judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer
februari 5, 2024

Neuromarketing: het principe van de kijkrichting

Op een gemiddelde dag krijgen we als consument duizenden advertenties te zien. De “aandachtseconomie” is volop aanwezig. Door creatief gebruik van afbeeldingen en banners, proberen marketeers continu op te vallen in de overvloed aan advertenties.

Jouw afbeelding op je banner, website of social post staat of valt met een basis neuromarketing principe: de kijkrichting.

Ik leg het je hieronder uit!

Kijkrichting in Neuromarketing

De aantrekkingskracht van gezichten

Gezichten trekken aandacht. Als we een gezicht zien, bijvoorbeeld in een banner, kijken we hier automatisch naar. Vrij logisch, evolutionair gezien. Onze voorouders moesten snel vriend van vijand kunnen onderscheiden en emotionele signalen lezen om gevaar te vermijden. Vandaag de dag wenden we nog steeds automatisch onze blik naar gezichten. Zelfs in advertenties. Dit levert je dus al snel een advertentievoordeel op.

Het oog bepaalt de kijkrichting

Neurowetenschappers onderzoeken al jarenlang hoe we ons laten leiden door beelden. Een heel interessant gegeven: de ogen trekken de meeste aandacht op een afbeelding. Onbewust kijken we altijd als eerst naar de ogen van de persoon die we zien. Hierbij volgen we ook altijd de ogen van deze persoon. Kijkt degene naar rechts? Dan kijken wij hier onbewust ook even naar. Een neuro-wetenschappelijk fenomeen, waar je bewust mee om moet gaan als marketeer.

De kijkrichting in de praktijk

Neem als voorbeeld een van de meest sprekende onderzoeken hieronder. Hierin wordt de kijkrichting van een baby gebruikt. Links trekt het gezicht van de baby de aandacht, maar de blik van de baby is niet strategisch gebruikt. In de rechter situatie is de baby zodanig gepositioneerd dat de blik richting de tekst en het product leidt. De rode kleuren op de heatmap tonen aan dat zowel het gezicht van de baby als de tekst en het product veel bekeken zijn. Dit is een duidelijk bewijs van de effectiviteit van kijkrichting.

neuromarketing kijkrichting

 

De kijkrichting in producten

Nu hoor ik je denken: moet ik dan overal een gezicht plaatsen om mensen te sturen? Welnee! Hoewel gezichten onmiskenbaar effectief zijn, zijn ze niet het enige hulpmiddel om aandacht te sturen. Producten en hun oriëntatie kunnen eveneens een kijkrichting creëren. In een webshop kan de positionering van producten, zoals de richting waarin schoenen wijzen, de aandacht leiden naar productinformatie of een aankoopknop.

Heb je bijvoorbeeld een webshop met schoenen? Laat de schoenen dan ‘kijken’ naar de productinformatie en de ‘voeg toe aan winkelmand’ knop. Dit door de neus van de schoen naar de informatie te laten wijzen, zoals je bij onderstaand voorbeeld van Nike kunt zien.

Neuromarketing voorbeeld Nike

 

Voor lijnen geldt hetzelfde. Door lijnen te gebruiken die naar een specifiek punt of tekst leiden, kunnen we de blik van de kijker subtiel sturen. Dit kan bijzonder effectief zijn op websites of in grafische ontwerpen waar de kijkrichting niet direct voor de hand ligt.

Leuk experiment: probeer nog eens terug te denken toen je door deze blog begon te scrollen. Waar gingen jouw ogen naartoe, nadat je de eerste afbeelding zag? Naar links, he? We zouden zo een aflevering Mindf*ck kunnen maken.. 😉

De kijkrichting in de praktijk toepassen

Om deze neuromarketing-technieken in de praktijk te brengen, zijn hier enkele tips:

  • Gebruik gezichten strategisch: Wanneer je gezichten in advertenties gebruikt, zorg ervoor dat hun blik richting de belangrijkste boodschap of call-to-action wijst.
  • Experimenteer met productoriëntatie: Positioneer producten zo dat ze ‘kijken’ naar belangrijke elementen zoals prijzen, productvoordelen of aankoopknoppen.
  • Integreer lijnen in je ontwerp: Gebruik lijnen in je grafisch ontwerp om subtiel de aandacht naar specifieke informatie te leiden.

Kijk dus nog eens naar jouw website, webshop, marketing uitingen of andere communicatiemiddelen. Ongetwijfeld dat je hier of daar wat kunt tweaken, om jouw doelgroep de juiste richting op te sturen!

Meer tips in onze #MarkeTip 🌳

Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei!

 

judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer judith@huray.nl

Nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan