MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark
judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer
februari 14, 2022

Is TikTok de moeite waard voor jouw bedrijf?

‘TikTok, dat is toch dat appje met dansende tieners?’ Deze vraag vegen we nu écht van tafel. Met zo’n 3 miljoen gebruikers in Nederland is TikTok opnieuw het snelst groeiende platform in 2022. En geloof ons: dit is nog maar het begin.

Niet gek dus, dat steeds meer bedrijven zich afvragen of zij ‘ook maar eens iets moeten doen met TikTok’. Waar TikTok twee jaar geleden alleen interessant was als ‘Gen Z’ je doelgroep is, ligt dat nu totaal anders.

Benieuwd of TikTok voor jouw merk interessant is? En zo ja, hoe je moet beginnen? Lees dan snel verder!

Is TikTok de moeite waard voor jouw bedrijf?

Dit maakt TikTok interessant voor veel bedrijven

Is TikTok voor elk bedrijf geschikt? Nee. Net als bij elk ander platform geldt: zorg dat je hier alleen aanwezig bent als jouw doelgroep dit gebruikt. Hieronder vind je de criteria om te bepalen of TikTok voor jouw bedrijf geschikt is.

Doelgroep

Om meteen met de deur in huis te vallen: TikTok wordt steeds volwassener. Zowel het platform, als de doelgroep. Waar de app eerder vooral werd geopend door jongeren onder de 18, is nu 70% van de gebruikers tussen de 18 en 35 jaar. Slechts 10% is jonger dan 18 jaar. De leeftijdsgroep 18 – 35 jaar is voor veel bedrijven een interessante doelgroep. Deze doelgroep bereik je met TikTok.

Interactie

TikTok gebruikers zijn erg actief. Gemiddeld spendeert een TikTok-gebruiker een uur op de app. Ben je op zoek naar interactie? Dan heb je dus grote kans dat jouw TikTok-video voorbijkomt op de tijdlijn van jouw doelgroep.

Relevantie

Stop maar met de winacties om volgers te verzamelen – daar doet TikTok niet aan mee! Op TikTok scoor je door mee te doen met de laatste trends. En of je dan 10 volgers hebt of 10 miljoen, maakt niet meer uit. Als je video’s viral gaan en op de ‘For You’ pagina komen, is de kans groot dat miljoenen gebruikers deze bekijken. De For You pagina is de pagina waar je op komt zodra je TikTok opent. Hier scrollen de gebruikers doorheen.

Zit jouw doelgroep op TikTok, zoek je interactie én geloof je dat jij mee kunt doen met de laatste trends? Dan is het tijd om de app te installeren en aan de slag te gaan. Eén goede TikTok video kan al voor een enorme naamsbekendheid zorgen voor je bedrijf.

De do’s & don’ts van TikTok

Aan de slag dus met TikTok. Maar niet als een (tik)tokkende kip zonder kop. Jij moet je aanpassen aan het platform, want TikTok past zich niet aan voor jou. Met onderstaande do’s & don’ts op TikTok maak je een goede start!

7 do’s van TikTok

We beginnen met de do’s van TikTok. Hoe zorg je ervoor dat je TikTok’s viral gaan en op de ‘For You’ pagina komen? Met deze 7 tips om te scoren op TikTok verhoog je de kans.

#1: Wees vermakelijk of inspirerend
Gebruikers willen twee dingen van je: jouw ‘fun side’ zien of geïnspireerd door je raken. Deel bijvoorbeeld herkenbare alledaagse zaken op een humoristische manier of feitjes / weetjes die weinig mensen kennen. Dit zorgt ervoor dat mensen je video’s vaker willen zien.

#2: Gebruik hashtags
Hashtags zijn je beste vriend op TikTok. Een belangrijke hashtag die je zeker moet onthouden is: #FYP. Deze hashtag vergroot de kans dat je TikTok op de ‘For You’ pagina komt. Zorg er ook voor dat je dezelfde hashtags gebruikt als je doelgroep. Dit vergroot de kans dat je doelgroep jouw video’s vindt op TikTok. Extra tip: bekijk welke TikTok-hashtags trending zijn.

#3: Start challenges
Een derde van alle gebruikers doen mee aan challenges. Een challenge kun je starten door middel van een hashtag. Laat je doelgroep bijvoorbeeld hun mooiste momenten delen. Op het moment dat je challenge aanslaat, is dit een makkelijke en snelle manier om naamsbekendheid te genereren. Doe vooral zelf ook mee met trending challenges, zodat je relevant wordt.

#4: Gebruik geluiden of muziek die trending zijn
Veel TikTokkers gebruiken muziek of geluiden die trending zijn. Trending muziek of geluiden zorgen ervoor dat je video’s relevant zijn. Gebruikers kunnen ook zoeken op geluiden of muziek. Door dus gebruik te maken van populaire geluiden of muziek worden je video’s sneller gevonden.

#5: Maak video’s van maximaal 15 seconden
De spanningsboog van TikTok gebruikers is kort. De meeste gebruikers bekijken een video maximaal 15 seconden en scrollen weer verder. Zorg er dus voor dat je video’s niet langer dan 15 seconden duren.

#6: Maak gebruik van influencers
Influencers zijn een makkelijke en snelle manier om meer naamsbekendheid te krijgen. Zoek interessante influencers op TikTok die bij jouw merk passen (belangrijk!). Deze personen zet je in om mee te doen aan jouw challenges of video-promoties met jouw product of dienst. Extra tip: deel de TikTok’s van de influencers ook op je eigen kanaal.

#7: Werk met ambassadeurs van je merk
Ambassadeurs zijn medewerkers van jouw organisatie. Door dezelfde medewerkers te laten zien in elke TikTok video, koppel je hun gezicht aan je organisatie. Dit is belangrijk, omdat mensen zich sneller identificeren met een persoon dan met een bedrijf.

De 3 belangrijkste don’ts van TikTok

Nu je weet wat je vooral wel moet doen op TikTok, moet je ook weten wat je NIET moet doen.

#1: Stop vooral niet met posten
De gouden regel op TikTok is: kwantiteit gaat boven kwaliteit. Het belangrijkste is dat je aanwezig bent op het platform. Niet al je video’s hoeven goed te zijn. Zorg er dus voor dat als je begint aan TikTok, je dit ook onderhoudt. Drie keer in de week iets posten moet voldoende zijn.

Let wel op: blijf er altijd voor zorgen dat jouw TikToks aan een van de 7 do’s voldoen.

#2: Verwijder geen video’s
Zoals ik net al aangaf, gaat kwantiteit boven kwaliteit. Ben je toch niet helemaal tevreden met je video? Laat deze dan vooral staan! TikToks verwijderen is slecht voor het algoritme op TikTok.

#3: Verkoop je product niet op TikTok
TikTok is gemaakt voor interactie met je doelgroep, niet als verkoopmarkt. Leg dus niet de nadruk op je product of dienst in je video’s. Als je doelgroep je leuk vindt op TikTok, verkoopt je product zichzelf.

Ga je ‘TikTokkend’ de toekomst in?

Geloof jij in kansen van TikTok voor jouw merk? Begin dan vandaag nog met TikTok! Maak eens een account aan en laat je inspireren hoe anderen bedrijven en merken zich profileren op de app.

Twijfel je of TikTok nu écht het gewenste platform is om jouw doelgroep te bereiken? Onze social media experts kijken graag met je mee!

judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer judith@huray.nl

Direct contact

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.