Huray MarkeTip roundup #6: Socials linken, Google consent mode & buyer persona
Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:
MarkeTip #21: Haak in op de komende feestweken
MarkeTip #22: Links je socials aan Google Mijn Bedrijf
MarkeTip #23: Controleer jouw Google Consent Mode
MarkeTip #24: Maak je buyer persona met Midjourney
De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?
MarkeTip #21: Haak in op de komende feestweken 📅
Koningsdag, Pasen, Suikerfeest… De aankomende weken staat er genoeg op de feestkalender. Heb jij jouw marketingactiviteiten hier al op voorbereid en ingepland?
Nee? Dan is dit je teken om het wél te doen. 😉
Zo haak je in met jouw merk 🪝
Met ‘feestdagen’ denken we al snel aan kerst en goede voornemens. Maar, er zijn door het jaar heen zoveel momenten om op in te haken. Zeker de komende periode zijn er voldoende inhaakkansen om in contact te komen met jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een:
- extra promotiecode op je website die in aanloop op Moederdag geldig is;
- klein aandenken voor je bestaande relaties (van de chocoladepaashaas tot een Eid Mubarak cadeaupakket);
- social post inplannen om een fijne Koningsdag te wensen.
Wat staat er op de agenda?
Je hoeft niet op élke feestdag in te haken. Maar, kijk vooral naar de feestagenda hieronder en kijk waar kansen liggen om met jouw bedrijf iets ludieks te kunnen doen:
- 31 maart: Pasen
- 9 april: Suikerfeest
- 27 april: Koningsdag
- 5 mei: Bevrijdingsdag
- 9 mei: Hemelvaartsdag
- 12 mei: Moederdag
- 19 mei: Pinksteren
Voor welk moment zie jij kansen? Brainstorm nu alvast met je collega’s en verwerk het in jouw content kalender, zodat je voldoende tijd hebt om jouw inhaker voor te bereiden!
#MAND 🧺
De komende weken zijn er veel diverse feestmomenten in Nederland. Gebruik deze weken om een ludieke inhaker te bedenken met je team! Let wel op: zorg dat je altijd dichtbij jouw merkwaarden blijft, bij elk inhaakmoment. Passen “De Jaarlijkse Tompouce-spelen” op jouw tijdlijn? Of voelt stilstaan bij 79 jaar vrijheid in Nederland beter bij jouw merk?
Denk er goed over na, want zo maak je van jouw inhaakmoment een écht merkmoment! 🎉
MarkeTip #22: Link je socials aan Google Mijn Bedrijf 🔗
Heb jij een Google Mijn Bedrijf-vermelding?* Dan is het tijd om deze te updaten!
Sinds korte tijd kun je namelijk je social media accounts toevoegen aan Google Mijn Bedrijf. En met de laatste update van Google lijkt het erop dat zij jouw social aanwezigheid ook binnen Google een plek willen geven.
Tijd voor een stukje kruisbestuiving binnen je marketingkanalen! 🎉
*Is je antwoord op deze vraag ‘Nee’, dan is je volgende marketing to-do een GMB-vermelding aanmaken. 😉
Jouw social posts in Google’s zoekresultaten 📣
Google voerde onlangs een update door, waarmee social media posts direct worden weergegeven op een Google Mijn Bedrijf-profiel. Voorbeeldje? Komt ie:
Volgens de info van Google kunnen bedrijven, die hun sociale media-accounts koppelen aan hun Bedrijfsprofiel, zien dat social posts automatisch verschijnen op hun profiel.
Deze update wordt nu uitgerold. Het kan nog even duren voordat dit in Nederland ook het geval is. Extra reden dus, om nu alvast je socials te koppelen aan Google en voorop te lopen!
Zo link je je social media accounts aan Google
- Ga naar je Google Mijn Bedrijf
- Klik op “Profiel bewerken” (of het potloodje)
- Scrol naar het kopje “Socialmedia-profielen”
- Koppel hier de URL’s van jouw social media profielen
#MAND 🧺
Met de nieuwe update van Google is het mogelijk om je social media profielen te koppelen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Door dit te doen, zullen in de toekomst je social posts óók zichtbaar zijn binnen jouw GMB-vermelding. Een mooie kans om jouw social aanwezigheid ook op andere kanalen te laten zien!
MarkeTip #23: Controleer jouw Google Consent Mode 📋
In een vorige tip gaf ik het al aan. En als marketeer kwam je er de afgelopen tijd überhaupt niet echt omheen: zorgen dat je data verzamelt volgens de eisen van Google Consent Mode v2.
Nu we een aantal weken onderweg zijn met deze vernieuwde consent mode, is het goed om snel te checken of jouw Google Analytics en Google Ads nu wel voldoen aan de consent-eisen.
Ik probeer je er zo niet-technisch mogelijk in mee te nemen, maar we gaan wel even sleutelen! 🛠️
Zó check je of Consent Mode v2 goed is ingesteld
Korte disclaimer: heb je echt geen flauw idee waar onderstaande tekst over gaat? Scrol dan even terug naar deze zin en neem contact op via deze link. Ik neem je er graag in mee, want het is een belangrijke update van Google.
Het verhaal kan wat technisch klinken, maar ‘helaas’ is het dit ook. Ik probeer het je zo duidelijk en kort mogelijk uit te leggen in twee ‘snelle’ stappen:
👉 Google Consent Mode signalen in GA4
👉 Technische settings in Google Tag Manager
Google Consent Mode signalen in GA4
Hier controleer je of Google al je data verwerkt en jouw instellingen ziet als ‘consent proof’ ingeregeld. Ga hiervoor naar jouw GA4-beheer en klik binnen je property-instellingen op “gegevensstreams”.
Hier kun je twee meldingen tegenkomen.
Goed: Google ziet jouw data als ‘consent proof‘ ✅
Fout: Google krijgt data zonder de juiste consent binnen ❌
Krijg je het vinkje? Dan kun je door naar onderstaande stap.
Moet je actie ondernemen? Laat het ons even weten, want je loopt nu concrete data mis.
Technische settings in Google Tag Manager
Ondanks dat Google aangeeft dat je consent mode goed staat ingesteld, betekent dit niet dat dit volgens de AVG-wetgeving ook voldoet. Hiervoor kun je de Preview Mode van Google Tag Manager aanzetten om de standaard consent status te controleren:
- Open jouw website in de preview mode, zorg dat je de cookiemelding nog niet accepteert
- Selecteer “Consent” in de samenvatting aan de linkerkant
- Open het tabje “Consent”
- Kijk naar hoe de consent types zijn ingesteld
Staan de status types zoals “ad_storage”, “ad_personalization” en “ad_user_data” standaard op ‘Denied‘? Dan lijkt het erop dat jouw consent mode goed staat ingesteld!
Zie je op voorhand alleen maar groene labels met ‘Granted‘? Dan moet je toch nog even terug naar de ‘consent tekentafel’..
#MAND 🧺
Nu we een aantal weken op weg zijn met het nieuwe Google Consent Mode v2, is het goed om de status van jouw website en dataverzameling te checken.
Dit doe je door naar meldingen in GA4 en de technische instellingen in Google Tag Manager te kijken.
Kom je hier niet helemaal uit? Dat is niet gek. Zelf heb ik er namelijk ook genoeg uurtjes in moeten stoppen om alles begrijpelijk te maken en vooral voor elke website een oplossing te kunnen verzinnen. Ik help je dus ook graag om jouw website “data proof” te krijgen!
MarkeTip #24: Maak je buyer persona met Midjourney 🤖
Als je de AI-ontwikkelingen een beetje volgt, dan heb je ongetwijfeld al eens gezien dat je met Midjourney realistische afbeeldingen kunt genereren. Maar net als elk andere AI-ontwikkeling, werkt Midjourney ook lekker door.
Met een van de laatste updates laat je jouw gegenereerde hoofdpersoon consistent terugkomen in je nieuwe creaties. Ideaal om bijvoorbeeld je buyer persona op te maken!
Ik leg het je uit.
Unieke buyer persona’s visualiseren 👨👩👧👦
Stel je voor: je sleutelt aan de Customer Experience van jouw bedrijf. Bij het in kaart brengen van je doelgroep stel je een buyer persona op, die je uiteindelijk ook een ‘gezicht’ wilt geven. Dit resulteert vaak in stock-afbeeldingen, waardoor jouw buyer persona nooit écht uniek is.
De bovenstaande update van Midjourney biedt de kans om écht unieke buyer persona’s te creëren en deze in meerdere situaties te visualiseren. Enorm veel kansen om jouw buyer persona nu écht een plek te geven in je volledige content strategie, dus!
Aan de slag met Midjourney
Iedereen heeft zijn/haar eigen manier, maar ik leg je graag uit hoe ik met behulp van ChatGPT 4 en Midjourney ervoor zorg dat ik een fotoreeks creëer van dezelfde persoon. De 5 stappen die ik volg heb ik in dit LinkedIn-artikel geplaatst. Hierna kun je direct zelf aan de slag!
#MAND 🧺
Met de nieuwe update van Midjourney is het nu mogelijk om een persoon centraal te stellen voor nieuwe afbeeldingen. Dit biedt mooie kansen voor bedrijven, om bijvoorbeeld buyer persona’s, social content of fotoshoots te genereren.
Ook blijven groeien? 🌳
Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan