MarkeTip #5: TikTok als zoekmachine inzetten
“Ik Google het wel even.” Je zou het haast op een Delftsblauw tegeltje bedrukken. Wil je gevonden worden? Aan de slag met Google, is waarschijnlijk je eerste gedachte. Maar voor hoe lang nog? Onze lust naar kennisvergaring verplaatst zich namelijk steeds meer naar een ander terrein: social media.
Nog niet overtuigd? Dan doen onderstaande cijfers dat wel.
Informatieverschaffing is niet alléén nog maar Google 🕵️
Geen zorgen: al jouw SEO-inspanningen blijven van enorm belang voor jouw digitaal succes. Maar er vindt op dit moment wel een interessante verschuiving plaats, met name onder de jongere generatie ‘Gen Z’.
De cijfers liegen niet om het groeiend belang van social media:
- Na Google is YouTube de meest populaire zoekmachine
- 40% van Gen-Z zoekt liever via TikTok of Instagram dan via Google
- 83% van Instagram-gebruikers geeft dat zij de app gebruiken om nieuwe producten of diensten te ontdekken
- 4 op de 5 Pinterest-gebruikers maakt kennis met een nieuw merk via de applicatie
- Op Facebook worden 2 miljard zoekopdrachten wereldwijd per dag uitgevoerd
Speel in op de kansen
Je kunt de verplaatsing zien als bedreiging voor jouw digitale succes. Wij zien het liever als een kans. Zorg dat je social media inzet in de verschillende fases in de klantreis. Dus staar je niet blind op alléén conversie, alléén merkbekendheid of alléén interactie. Bied content op verschillende manieren, adverteer op social media zoekresultaten & luister naar de behoefte van je doelgroep.
#MAND 🧺
Google is niet lang meer de ‘enige vorm van informatievoorziening’. Ondanks het blijvend belang van Google, is het noodzakelijk om je óók te focussen op een sterke social media strategie. Tijd om je collega’s over te halen toch eens TikTok te installeren…