Huray MarkeTip roundup #2: Meta, advertenties & mailen
Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:
MarkeTip #5: Tiktok als zoekmachine inzetten
MarkeTip #6: Abbo-model op meta? Doe maar even niet.
MarkeTip #7: Besteed meer aandacht aan… aandacht!
MarkeTip #8: Zorg dat je in 2024 blijft mailen.
De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?
MarkeTip #5: TikTok als zoekmachine inzetten
“Ik Google het wel even.” Je zou het haast op een Delftsblauw tegeltje bedrukken. Wil je gevonden worden? Aan de slag met Google, is waarschijnlijk je eerste gedachte. Maar voor hoe lang nog? Onze lust naar kennisvergaring verplaatst zich namelijk steeds meer naar een ander terrein: social media.
Nog niet overtuigd? Dan doen onderstaande cijfers dat wel.
Informatieverschaffing is niet alléén nog maar Google 🕵️
Geen zorgen: al jouw SEO-inspanningen blijven van enorm belang voor jouw digitaal succes. Maar er vindt op dit moment wel een interessante verschuiving plaats, met name onder de jongere generatie ‘Gen Z’.
De cijfers liegen niet om het groeiend belang van social media:
- Na Google is YouTube de meest populaire zoekmachine
- 40% van Gen-Z zoekt liever via TikTok of Instagram dan via Google
- 83% van Instagram-gebruikers geeft dat zij de app gebruiken om nieuwe producten of diensten te ontdekken
- 4 op de 5 Pinterest-gebruikers maakt kennis met een nieuw merk via de applicatie
- Op Facebook worden 2 miljard zoekopdrachten wereldwijd per dag uitgevoerd
Speel in op de kansen
Je kunt de verplaatsing zien als bedreiging voor jouw digitale succes. Wij zien het liever als een kans. Zorg dat je social media inzet in de verschillende fases in de klantreis. Dus staar je niet blind op alléén conversie, alléén merkbekendheid of alléén interactie. Bied content op verschillende manieren, adverteer op social media zoekresultaten & luister naar de behoefte van je doelgroep.
#MAND 🧺
Google is niet lang meer de ‘enige vorm van informatievoorziening’. Ondanks het blijvend belang van Google, is het noodzakelijk om je óók te focussen op een sterke social media strategie. Tijd om je collega’s over te halen toch eens TikTok te installeren…
MarkeTip #6: Abbo-model op Meta? Doe maar even niet
Adverteer jij binnen Europa op Facebook en Instagram? Ongetwijfeld heb je het nieuwe abonnementsmodel van Meta voorbij zien komen. Voor slechts €13 per maand kunnen gebruikers nu eindeloos scrollen door hun Facebook en Instafeed, zonder een advertentie tegen te komen. Zie je dat als Facebook-marketeer ook wel zitten? Denk dan nog maar eens een keer goed na.
Geen reclame zien = geen reclame maken
Tsja… waar ga je dan dat mooie paar schoenen vinden, dat zo vaak voorbij komt in je feed? En die tickets voor het festival? Of dat perfecte cadeautje voor de feestdagen? Oké, tot zover mijn mening over reclamevrije social media.
Iedereen is natuurlijk vrij een eigen keuze te maken. En ik kan het ook wel begrijpen. Maar ben jij een Facebook marketeer? Dan kun je maar beter even “nee” zeggen tegen de optie om een abonnement aan te schaffen. Want Meta vindt: als jij geen reclames wilt zien, dan mag je ze ook niet creëren.
Heb jij het abonnement afgesloten en probeer je een advertentie op te zetten? Dan kun je onderstaande melding verwachten:
Abonnement herstellen
Ben jij iets te gehaast geweest met het afsluiten van een Meta-abonnement? Geen paniek, je hoeft nog geen ander werk te zoeken. Meta heeft gelukkig een stappenplan uitgeschreven hoe jij jouw profiel weer abonnementvrij kunt instellen. Kom maar door met die advertenties!
#MAND 🧺
Met het nieuwe abonnementsmodel van Meta kunnen gebruikers advertentie-vrij de platformen gebruiken. Draai jij advertenties op Facebook of Instagram? Dan kun je deze optie beter skippen, omdat je anders geen advertenties meer kunt opzetten.
MarkeTip #7: Besteed meer aandacht… aan aandacht
Houd jij je bezig met hoeveel mensen jouw advertenties zien? En dan bedoel ik écht zien. Niet het aantal vertoningen dat je ziet staan bij je LinkedIn- of Metacampagne.
Jaarlijks worden miljarden euro’s uitgegeven aan reclame die de doelgroep niet eens ziet. Denk maar eens aan de tv-commercial die afspeelt, terwijl jij net even de keuken inloopt.
Focus op fixatie, dan weet je écht hoeveel mensen je bereikt. Ik leg het je uit.
Focus op fixatie 🔍
Zonder fixatie kun je niet zeggen of jij jouw doelgroep écht hebt bereikt. Fixatie houdt kortgezegd in dat iemand minimaal 100 milliseconden naar een advertentie kijkt. Dit is de daadwerkelijke aandacht die je van je doelgroep krijgt.
Zichtbaar zijn en de kans op zichtbaarheid, is niet hetzelfde als gezien worden. Hoe meer fixatie er bij de consument is, hoe groter de impact op jouw merk. En dat is wat je wilt bereiken.
Een hulpmiddeltje
Je hoeft het wiel (gelukkig) niet zelf opnieuw uit te vinden. Onderzoeksbureaus Lumen en TVision onderzochten samen (met behulp van eyetracking) hoeveel % fixatie een reclameplatform behaald wanneer deze zichtbaar is voor duizend mensen. Op welk platform adverteer jij?
Bereik jij met jouw Instagram feed-advertentie duizend mensen? Dan wordt deze volgens het onderzoek door 850 mensen écht gezien. En dat is dus je daadwerkelijke bereik.
#MAND 🧺
Staar je niet blind op de data. Als de verwachting is dat duizend mensen langs je billboard lopen, betekent niet dat deze hetzelfde aantal mensen ook écht jouw advertentie bekijkt. Door te focussen op fixatie, weet je het daadwerkelijke bereik van jouw campagne.
Het resultaat met fixatie: je krijgt een beter en realistischer beeld van hoe je campagnes scoren en je boekt meer resultaat voor je bedrijf (of je klant).
Op onze website duik ik nog wat dieper in op fixatie. Benieuwd? Geef daar dan ook een beetje aandacht aan, je leest ‘m hier!
MarkeTip #8: Zorg dat je in 2024 blijft mailen
2024 nadert: tijd om je marketingmix opnieuw onder de loep te nemen. Weet jij al welke kanalen je gaat inzetten? Laten we even kort stilstaan bij e-mailmarketing. Al die e-mailadressen die je verzamelt, maar vrij weinig mee doet? Enorm zonde!
In deze MarkeTip lees je waarom e-mailmarketing ook in 2024 nog altijd het inzetten waard is.
De eindeloze kracht van e-mailmarketing 📬
🤷♀️ Captain obvious, maar waar: bijna iedereen heeft een e-mailadres. Én gebruikt deze regelmatig (check onze laatste LinkedIn-poll maar). Als je dus met iemand een connectie wilt aangaan, is je slagingskans het grootst door te mailen.
🗂️ Heb je de e-mailadressen al verzameld? Dan is het tijd voor segmentatie. Met segmentatie verrijk je de contactgegevens met interessante kenmerken, bijvoorbeeld: demografisch, klantgedrag of op interesseniveau. Dit geeft je de kans om dynamische e-mails op te stellen, iets wat in 2024 nog belangrijker wordt.
Gepersonaliseerde marketing wordt, door alle privacy-updates, namelijk steeds lastiger. Dankzij segmentatie in jouw contactenlijsten blijf je persoonlijk communiceren. Segmenteer jouw contacten dus. En stel dynamische e-mails op die de juiste snaren raken bij de verschillende doelgroepen.
💰 En oh ja, niet geheel onbelangrijk: e-mailmarketing is budgetvriendelijk. De kosten liggen vele malen lager dan voor andere marketingkanalen, terwijl de resultaten nog altijd veelbelovend zijn.
Dit zijn slechts nog maar een paar voordelen. Maar, hopelijk ben je voor nu alvast genoeg overtuigd en geef je e-mailmarketing weer een prominente plek in jouw marketingmix voor volgend jaar!
#MAND 🧺
Ga je aan de slag met de kanaalverdeling voor 2024? Neem dan zéker e-mailmarketing mee in jouw mix. Waar de marketingwereld steeds privacy gevoeliger wordt, blijft e-mailmarketing een kanaal waarmee je gepersonaliseerd kunt communiceren.
Aan de slag met e-mailmarketing in 2024? 💪
Dan kijken mijn collega’s en ik graag met je mee. Of het nu gaat om een volledig nieuwe strategie, je huidige funnels onder de loep nemen of nieuwe kansen spotten. We zetten onze growth mindset graag in voor jouw e-mailmarketing resultaat! We vertellen je er hier meer over.
Ook blijven groeien? 🌳
Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan