MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark
ronald jan huray
Ronald-Jan de Bruin Growth Marketeer
mei 7, 2021

Creatieve retargeting strategieën voor social advertising

Door cookiemeldingen, adblockers en de privacywijzigingen die Apple in de iOS 14.5 update heeft doorgevoerd, wordt het steeds uitdagender om mensen te volgen zodra ze het platform van Facebook, Instagram of LinkedIn verlaten.

Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden om je geïnteresseerde doelgroep te blijven bereiken. In deze blog delen we een aantal creatieve manieren waardoor je retargeting kunt blijven gebruiken.

Creatieve retargeting strategie

Waarom retargeting via social media relevant blijft

Als je naar de customer journey van je klanten kijkt, kom je mensen tegen die je content via social media leuk vinden, delen of hebben bekeken. Van alle beschikbare content die in hun nieuwsfeeds voorbijkomt, hebben zij ervoor gekozen om de interactie met jou aan te gaan. Een bericht of advertentie op social media kan een eerste contactmoment zijn. Meestal heeft iemand wel meerdere van deze touchpoints nodig voordat hij of zij klant besluit te worden (of het ander opgegeven doel in jouw customer journey bereiken).

Facebook, Instagram en LinkedIn bieden je verschillende mogelijkheden om deze betrokken mensen te bereiken. Daarom blijft retargeting via social media een krachtig middel om nieuwe leads binnen te halen.

Bron voor aangepaste doelgroep kiezen

Targetingmogelijkheden social media ads

1. Retarget mensen die je pagina of profiel bezocht hebben

Als mensen jouw profiel of bedrijfspagina bezoeken, is dit een blijk van interesse. Je weet nog niet hoe serieus die interesse is, maar het is de moeite waard om extra contact te leggen. Via Facebook Ads kun je verschillende doelgroepen samenstellen:

  • Mensen die je Facebook-pagina bezocht hebben
  • Mensen die je Instagram-account bezocht hebben
  • Mensen die interactie hebben gehad met een bericht of advertentie op Facebook of Instagram (bijv. door je content leuk te vinden of op de link te klikken)

Bij LinkedIn Ads heb je ook de mogelijkheden om een doelgroep te maken van mensen die je bedrijfspagina hebben bezocht. Dit is een krachtige methode om het contact te blijven onderhouden.

Aangepaste doelgroep op Instagram maken

2. Retarget mensen die je video’s bekeken hebben

Video is content die voor de meeste interactie zorgt. Veel bedrijven zetten daarom brandmovies, productvideo’s, live video of hybride events in om in contact te komen met hun doelgroep. Via Facebook en LinkedIn kun je mensen targeten die (een deel) van je video’s bekeken hebben. Je kunt zelf selecteren welke video’s je wilt gebruiken om de doelgroep samen te stellen.

Start met een videocampagne op Facebook, Instagram of LinkedIn waarbij het doel is om zoveel mogelijk videoweergaven te genereren. Vervolgens kun je de meest geëngageerde mensen retargeten, bijvoorbeeld als ze minimaal 50% van je video bekeken hebben.

Retargeting op basis van betrokkenheid bij video

3. Retarget mensen met behulp van een evenement

We merken dat het organiseren van webinars een geweldige manier kan zijn om in contact te komen met potentiële klanten. Maar naast online events kun je natuurlijk ook denken aan winkelopeningen, voorlichtingsavonden, productdemo’s, concerten enzovoorts.

Door je evenement op Facebook of LinkedIn aan te maken en te promoten, kunnen mensen op een laagdrempelige manier aangeven dat ze interesse hebben in je evenement. Vervolgens kun je een doelgroep aanmaken waarin je alle mensen opneemt die je evenement hebben bijgewoond. Na afloop van een webinar zou je dan bijv. een advertentie kunnen laten zien met een testimonial van een tevreden klant.

Zowel Facebook als LinkedIn bieden de mogelijkheid om evenementdoelgroepen aan te maken.

Aangepaste doelgroep op basis van een evenement

4. Maak een landingspagina in Facebook / Instagram dankzij Instant Experiences

Meestal probeer je mensen via een advertentie naar je website te krijgen. Hier kun je ze meer informatie over je merk, product en/of dienst geven. Maar wist je ook dat je landingspagina’s binnen Facebook of Instagram aan kunt maken?

In een Instant Experience (canvas) kun je tekstblokken, foto’s, video’s en knoppen gebruiken om de aandacht van je doelgroep te trekken, een verhaal te vertellen over je merk of je producten of diensten uit te lichten. Instant Experiences laden heel snel, zijn schermvullend en mensen hoeven de Facebook of Instagram app niet te verlaten. Bijkomend voordeel is dat je mensen kunt retargeten die je Instant Experience bezocht hebben. Hiermee kan dit aan aantrekkelijk alternatief zijn voor een landingspagina op je eigen website.

Een Instant Experience kun je aanmaken via de Publicatietools van je Facebook-pagina.

Hulp nodig bij de inzet van retargeting?

Kun jij wel wat hulp of advies gebruiken om retargeting in te zetten? Of heb je bijvoorbeeld ondersteuning nodig bij het maken van professionele video’s? Ons team staat voor je klaar. Neem contact met ons op om te sparren!

ronald jan huray
Ronald-Jan de Bruin Growth Marketeer ronald-jan@huray.nl

Direct contact

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.