MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark
Peter Christenhusz huray
Peter Christenhusz Growth Marketeer
april 29, 2021

Adverteren op YouTube

Of je nu een groot, middelgroot of klein bedrijf hebt: je zoekt altijd nieuwe manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Met een mooie video-advertentie zet je jouw producten of diensten in de schijnwerpers. Een tv-spotje is daarvoor een goede optie, maar voor veel ondernemers toch een tikkie te duur.

Geldt dit voor jou ook? Dan is adverteren op YouTube een goede optie! YouTube-advertenties vergroten jouw merkbekendheid en sociale bereik en zijn een goede manier om jouw product op de markt te brengen. De hoge return on investment zorgt ervoor dat dit voor kleine én grote bedrijven interessant is.

Waar wacht je nog op?

Adverteren op YouTube

Lang geleden: YouTube en YouTube-advertenties

De populaire videowebsite YouTube begon in februari 2005. Je weet wel, ongeveer toen ‘Schnappi das kleine Krokodil’ de hitlijsten veroverde.

Je plaatste eerst vooral amateuristische home-video’s (en dan het liefst de fails!) op YouTube. Maar dat is flink veranderd. Nu is YouTube een website waarop zelfs de grootste multinationals enorm populaire content delen.

Nog in hetzelfde jaar, oktober 2005, was deze commercial van Nike de eerste YouTube video met een miljoen views.

https://youtu.be/KpU7lsKcL2s

In 2006 werd YouTube gekocht door Google, voor meer dan $1,65 miljard. Een flink pak geld! Dit was dan ook een investering die Google niet zomaar maakte. Google zag wel business in de website en maakte het vanaf augustus 2007 mogelijk om advertentieruimte te kopen in filmpjes die geplaatst worden op YouTube.

De eerste advertenties waren semi-transparante banners die onderaan een deel van de video’s verschenen. De overlay-advertenties verschenen ongeveer 10 tot 15 seconden na het begin van de video.

In het begin was er veel weerstand tegen advertenties op YouTube. Maar tegenwoordig is het zo normaal als een kater na een avondje teveel drinken. Niemand vindt het leuk, maar wat doe je eraan?

Als adverteerder kun je tegenwoordig kiezen voor allerlei soorten advertenties: van langere promotievideo’s tot korte bumper-video’s. Ook verschijnen de advertenties niet langer als semi-transparante banners over de bestaande video’s. In plaats daarvan zijn het reclame-video’s die voor, tijdens of na de video verschijnen.

Maar de grootste game-changer kwam met de introductie van YouTube 4 action, waarover hieronder meer.

Waarom adverteren op YouTube?

YouTube is een enorm populair platform voor het delen en bekijken van video’s. Hieronder zeven redenen waarom adverteren op YouTube een belangrijk onderdeel van jouw online marketing is:

  1. YouTube heeft maandelijks meer dan 2 miljard ingelogde gebruikers. Bovendien kun je YouTube-video’s bekijken zonder ooit een account aan te maken. Het aantal mensen dat maandelijks YouTube-video’s bekijkt ligt dus waarschijnlijk nog veel hoger.
  2. YouTube is de tweede meest bezochte website ter wereld. Ook als het gaat om populaire socialmedia-platformen staat YouTube op nummer 2 (net achter Facebook).
  3. Wereldwijd bekijken mensen elke dag meer dan een miljard uur aan video op YouTube. Een miljard uur. Elke dag!
  4. YouTube is populair onder volwassenen, jong-volwassenen en kinderen. Kortom, welke doelgroepen je ook wilt bereiken: je vindt ze op YouTube.
  5. Waar Facebook en Instagram erom bekend staan dat ze meer vrouwelijke gebruikers hebben, is YouTube populair onder vrouwen én mannen. Het platform wordt zelfs iets vaker door mannen gebruikt (56% van de gebruikers is man).
  6. YouTube maakt het bovendien heel eenvoudig om heel precies op jouw specifieke doelgroep te targeten. Denk aan: leeftijd, man/vrouw, woonplaats, maar ook dingen als kijkgedrag en interesses. Zo krijg je jouw video’s bij de juiste personen en betaal je niet voor mensen die toch geen interesse hebben.
  7. In 2020 kocht maar liefst 70% van de kijkers een artikel van een merk nadat ze een advertentie op YouTube hadden gezien. Dat belooft wat!

Kortom, YouTube is een enorm populair socialmedia-platform, met dagelijks miljoenen bezoekers wereldwijd. Door te adverteren op YouTube bereik je mensen in verschillende leeftijdscategorieën over de hele wereld, met verschillende achtergronden en interesses.

Dit zorgt er, in combinatie met de mogelijkheid om heel specifiek te targeten, voor dat je precies jouw doelgroep bereikt: of je nu biologisch voer voor chinchilla’s verkoopt of roze wc-papier.

De verschillende formats voor YouTube-advertenties

Je deelt je promotievideo’s voor adverteren op YouTube via Google Ads. In Google Ads kun je videocampagnes opzetten in verschillende advertentieformaten:

  • InStream-advertenties die de kijker kan skippen: deze advertenties worden voor, tijdens of na een video afgespeeld. De advertentie duurt 30 seconden of langer. Na 5 seconden heeft de kijker de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Kiest de kijker ervoor de advertentie te skippen? Dan betaal je niets! Je betaalt alleen wanneer de kijker minstens 30 seconden van de video bekijkt, of wanneer de kijker interactie heeft met jouw video (bijvoorbeeld door op een link te klikken).
  • InStream-advertenties die de kijker niet kan skippen: ook deze advertenties worden voor, tijdens of na een video afgespeeld. De advertentie mag maximaal 15 seconden duren. Kijkers kunnen deze advertentie niet skippen. Als adverteerder bied je op de advertentieruimte op basis van een bedrag per duizend kijkers.
  • Video discovery-advertenties: deze advertenties bestaan uit een ‘tumbnail’ (miniatuurafbeelding) van jouw video met wat tekst. Dit nodigt mensen uit om te klikken om de video te bekijken. De video wordt vervolgens afgespeeld op de YouTube-weergavepagina of de startpagina van het kanaal. Deze advertentie is dus bij uitstek geschikt om jouw eigen YouTube-kanaal onder de aandacht te brengen. Goed nieuws: je betaalt alleen wanneer kijkers ervoor kiezen jouw advertentie te bekijken door op de tumbnail te klikken.
  • Bumper-advertenties: zeer korte video’s (maximaal zes seconden) die voor, tijdens of na een andere video worden afgespeeld. Kijkers hebben niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Ook bij deze optie geldt dat je betaalt op basis van een bod per duizend kijkers.

YouTube 4 Action: YouTube-advertenties die werken!

Voor 2019 was Adverteren op YouTube vooral geschikt voor bedrijven die aan hun branding wilde werken. Een advertentie in een YouTube-video was vergelijkbaar met een reclamespotje op tv: goed voor de naamsbekendheid, maar lastig om de kijkers direct tot actie over te laten gaan.

Dit veranderde in 2019 met de komst van Youtube 4 Action. Hierdoor is het mogelijk om inspirerende video-advertenties te combineren met een boeiende, digitale call-to-action. Je kunt zo aan je zichtbaarheid werken, een boeiend verhaal vertellen én leads of zelfs klanten genereren. Geweldig toch?

Wat is YouTube 4 Action precies? YouTube for Action is een YouTube-campagne die je inzet via Google Ads. Hierbij target je op een specifieke doelgroep én zorg je ervoor dat de kijker actie onderneemt. Dit laatste doe je door de advertentie te voorzien van een interactieve call-to-action. Deze knop nodigt de kijker uit tot actie: koop nu, leer meer, bekijk meer, download hier, etc. Wanneer de kijker op de knop drukt komt hij of zij op de door jouw ingestelde pagina terecht, waar hij of zij (hopelijk) tot een conversie overgaat. Denk aan: aanmelden voor een nieuwsbrief, een aanvraag doen voor een offerte of direct een product kopen.

Zes tips voor adverteren op YouTube

Wil je aan de slag gaan met adverteren op YouTube? Goed idee! Hieronder geven we je een aantal tips die je helpen om het meeste uit jouw YouTube-advertenties te halen:

  1. Denk goed na over je doelgroep en gebruik de uitgebreide targeting mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken.
  2. Trek de aandacht al in de eerste seconden. Zorg ervoor dat de kijker geïnteresseerd raakt en blijft kijken, of een actie uitvoert.
  3. Creëer interessante en creatieve video’s die aansluiten op de belevingswereld van jouw doelgroep.
  4. Bedenk altijd goed wat je de kijker wilt meegeven en laat dit duidelijk naar voren komen in de video. Onthoud: het leven is kort, maar video-advertenties op YouTube zijn korter.
  5. Maak gebruik van de interactieve call-to-action knop om jouw doelgroep aan te zetten tot actie. Pas de tekst op de knop aan op jouw doelgroep of de actie die jij wilt dat de doelgroep onderneemt. Test er eventueel een paar om te kijken welke het meest effectief is. Verkoop je bijvoorbeeld auto’s? Probeer dan: ‘Boek een testrit’ maar ook ‘Meer informatie’ of ‘Nu kopen’ om te kijken welke tekst het meest effectief is.
  6. Zorg ervoor dat de URL achter de CTA na een goede en duidelijke landingspagina leidt, die past bij de video en de verwachtingen van de kijker.

Licht, camera, actie!

Ben je enthousiast geraakt over adverteren op YouTube en wil je hier meer informatie over? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schieten van content of het navigeren van alle advertentiemogelijkheden? Stuur ons een berichtje.

Peter Christenhusz huray
Peter Christenhusz Growth Marketeer peter@huray.nl

Direct contact

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.