MENU
SLUITEN
Huray up

Op zoek naar digitale groei? Let’s grab a coffee.

Bellen Mailen
Huray watermark
judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer
juni 30, 2022

8 tips om het maximale uit jouw social media te halen

Social media hebben een behoorlijke impact op ons dagelijks leven. In de vroege 00’s ooit bedacht om mensen dichtbij elkaar te brengen, maar inmiddels wordt social media óveral voor ingezet. Of het nu gaat om het inzamelen van geld voor noodsituaties, het verspreiden van je merknaam of het delen van evenementen. Er zijn mensen die hier zelfs hun werk van maken… 😉

Hoe haal jij als bedrijf nu het maximale uit social media? In deze blog deel ik 8 relevante tips, die jij direct toe kunt passen voor de socials van jouw bedrijf.

Haal het maximale uit jouw social media

Social media in Nederland

Dat social media zo’n impact heeft is niet gek, kijkend naar het huidige social media gebruik in Nederland.

Grafiek gebruikers social media NL

Bron: coosto.com

Als onderdeel van het digitale landschap blijven social media zich ontwikkelen. Met nieuwe kanalen ontstaan nieuwe vormen van content. En dus ook: nieuwe tactieken om in te zetten. Hoe haal je anno nu het maximale uit de socialmediakanalen van jouw bedrijf? Onderstaande tips gaan je helpen.

Social media tip 1: heb jouw doel(groep) voor ogen

Veel bedrijven hebben het gevoel dat ze op alle socialmediakanalen actief moeten zijn. Maar social media vreet tijd. Hoe zonde is het als je in een kanaal investeert met het verkeerde doel, of terwijl je doelgroep niet eens gebruikmaakt van dit kanaal?

Bepaal dus wat je met social media wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld klantrelaties onderhouden, of juist meer naamsbekendheid? Jouw doel bepaalt mede welke socialmediakanalen je hiervoor nodig hebt. Spoiler: dit hoeven écht niet alle socialmediakanalen te zijn. 😉 Houd vooral rekening met je doelgroep. Van welke kanalen maken zij gebruik en zijn deze ook interessant voor jouw bedrijf?

Duidelijk wat je met social media wilt bereiken? Top! Om dit te behalen is het belangrijk dat je per kanaal een specifieke doelgroep in kaart hebt. Je doelgroep hoeft namelijk niet op elk kanaal hetzelfde te zijn. Zo kun je je op Instagram bijvoorbeeld richten op personeelswerving, en op LinkedIn potentiële klanten. De doelgroep geeft richting aan het soort posts dat je plaatst.

Instagram feed Loyals

Bij onze Loyals Group partner Loyals zetten we Instagram in voor Employer Branding.

Social media tip 2: laat jouw content aansluiten bij het type kanaal

Alle socialmediakanalen hebben een eigen aanpak. Content die je op Instagram plaatst kun je lang niet altijd ook op LinkedIn of TikTok gebruiken. Door content te creëren die bij je kanaal past, wordt de kans groter dat je de interesse van je doelgroep wekt.

Instagram en Facebook richten zich bijvoorbeeld op het visuele aspect: deel hier dus vooral foto’s en video’s met je volgers en laat je persoonlijke kant zien. LinkedIn wordt vooral gebruikt om grotere nieuwsupdates, vacatures en andere professionele content te delen. Ook kennisdeling (bijvoorbeeld onze blog die je nu leest) is zeer geschikt voor LinkedIn. Twitter is dé plek voor laatste nieuwtjes over je bedrijf. Het voordeel: mooie opgemaakte foto’s of video’s zijn niet nodig.  TikTok is de plek voor jonge bedrijven om trending video’s te delen.

Houd bij alle social mediakanalen rekening met de verschillende afmetingen van de content.  Check deze pagina van Social Media Heroes voor de laatste afmetingen per kanaal.

Social media tip 3: maak gebruik van videocontent

Video geeft de kans om tot de kern van jouw content te komen. 60% van het gehele internetverkeer bestaat inmiddels uit video. Videocontent scoort op vrijwel elk socialmediakanaal goed. De reden is simpel: video valt meer op. Een video zorgt er daardoor voor dat jouw merknaam langer in het hoofd van de kijker blijft. Waar wacht je nog op? 😉

Videocontent social media

Tip: veel mensen bekijken video’s op social media zonder geluid. Voeg dus ondertiteling toe aan je video.

Social media tip 4: creëer #trending content

Door trending geluiden, muziek, challenges, hastags of zoekopdrachten te gebruiken, wordt je content sneller gevonden door je doelgroep. Daarnaast is de kans groter om viral te gaan met je content.

Tip: inhakers zijn een makkelijke manier om relevante en actuele trending content te delen. Maar let op, een overvloed aan inhakers wordt niet gewaardeerd door je doelgroep.

Social media tip 5: social media is een teamsport

Moeite om content te creëren voor je socialmediakanalen? Betrek je hele team/al je collega’s erbij. Laat hen foto’s maken op bijvoorbeeld een event, of tijdens een leuke activiteit op kantoor. Het resultaat: leuke en spontane content die gedeeld kan worden op de socials. En het maakt het voor jou een stuk makkelijker om bruikbare content te creëren. Trek ze dus maar achter het bureau vandaan, komen ze ook nog aan hun dagelijkse wandeling toe. 😉

Social media tip 6: Ga de interactie aan met je doelgroep en volgers

De manier om te groeien op de socials: interactie met je doelgroep/volgers. Wees actief met het volgen van je doelgroep, het liken & reageren op posts van je volgers. Zorg ervoor dat je volgers jou taggen in posts die zij over jouw bedrijf maken en wek interactie op met je volgers binnen je eigen posts.

Let hierbij wel op: zorg altijd voor oprechte content, ook als je ergens op reageert. Door ‘écht’ over te komen, krijg je ook eerder interactie terug.

Social media tip 7: deel consistent content

Niemand vindt het leuk om geghost te worden. Zéker het social media algoritme niet. Om in het algoritme van de social kanalen te komen én te blijven, is het belangrijk dat je regelmatig een post plaatst. Als je een week lang elke dag post en de week erna helemaal niet, bereik je niet veel mensen met je posts. Het is afhankelijk van het kanaal hoe vaak je iets moet posten.

Social media tip 8: plan jouw posts vooruit

Het maken van een contentkalender kan je helpen bij het creëren van een ritme. Plaats de thema’s die regelmatig terugkomen op je kanaal en plan jouw posts in. Je kunt hiervoor een tool gebruiken om al jouw kanalen in één overzicht te gebruiken.  Dit zorgt er ook voor dat je beter met jouw collega’s samen kunt werken. En een stukje stress om op het laatste moment iets te moeten plaatsen…

Let op: er moet altijd ruimte overblijven voor spontane posts die tussendoor geplaatst kunnen worden.

Wil je meer weten over social media en welk kanaal je het beste kunt inzetten om jouw doelen te behalen? Wij duiken graag samen met jou in jullie socialmediastrategie!

judith joosten huray
Judith Joosten Growth Marketeer judith@huray.nl

Direct contact

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.