huray-watermark-gray
Jasper Kruiswijk
Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer

Huray MarkeTip roundup #4: Doelgroep, kijkrichting & content

Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Hurayโ€™s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:

MarkeTip #13: Ken jij je doelgroep? Dit levert het je op
MarkeTip #14: Gebruik de kijkrichting van gezichten
MarkeTip #15: Start met jouw AI plan van aanpak
MarkeTip #16: Vergroot je bereik met digitale toegankelijkheid

De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?

Abonneren op LinkedIn

MarkeTip #13: Ken jij je doelgroep? Dit levert het je op ๐Ÿ‘ฅ

Hoe goed ken jij je doelgroep? In plaats van te rennen als een kip zonder kop, is het verstandig om hier eens bij stil te staan.

Ik vertel je graag waarom het waardevol is om jouw doelgroep goed in kaart te brengen, vรณรณrdat je al je marketingbudgetten uitgeeft.

Wat doelgroep kennis jou oplevert ๐Ÿ’ก

Schieten met hagel, of met precisie richten. Ik doe met mijn marketing campagnes liever het laatste. Het levert namelijk de nodige voordelen op:

  1. Gerichte communicatie: Stem je tone-of-voice, woordgebruik en stijl af met die van jouw doelgroep. Zo spreek jij โ€˜de taalโ€™ van je doelgroep.
  2. Slimmer budgetgebruik: Door je doelgroep te kennen, zet je elke marketing euro zinvol in. Met precisie richten, in plaats van schieten met hagel.
  3. Bouwen aan relaties: De basis van loyale klanten is het bouwen van een goede relatie. Dit doe je door ze goed te kennen en behoeften in kaart te brengen.
  4. Voorsprong op de concurrentie: Of in elk geval; niet achterlopen op de concurrentie. Want ga er maar vanuit dat zij jouw doelgroep ook voor ogen hebben.
  5. Productaanbod op maat: Op basis van je doelgroepanalyse weet je precies wat hun pains & gains zijn. Dit werk je vervolgens verder uit in je product-/dienstaanbod. ร‰n in je communicatie.

Heb je jouw doelgroep nog niet helemaal scherp? Bekijk dan eens dit Persona Canvas. Hiermee maak je een goede start!

1704898624309

#MAND ๐Ÿงบ

Het kennen van je doelgroep is een essentieel onderdeel van je marketingsucces. Wil je echt impact maken? Duik dan diep in de psyche van je klanten.

MarkeTip #14: Gebruik de kijkrichting van gezichten ๐Ÿ‘€

Neurowetenschappers onderzoeken al jarenlang hoe we ons laten leiden door beelden. Een heel interessant gegeven: de ogen trekken de meeste aandacht op een afbeelding.

Jouw afbeelding op je banner, website of social post staat of valt met de richting waar je de consument opstuurt.

Geloof je je ogen niet? Ik leg het je via onderstaand voorbeeld uit!๐Ÿ˜‰

De kijkrichting in praktijk ๐Ÿ’ก

Een van de meest sprekende neuromarketing-onderzoeken, is deze met de baby-banner. Hierin wordt de kijkrichting van een baby gebruikt. Links trekt het gezicht van de baby de aandacht, maar de blik van de baby is niet strategisch gebruikt. In de โ€˜naโ€™ situatie is de baby zodanig gepositioneerd dat de blik richting de tekst en het product leidt.

1705498804761

De rode kleuring op de heatmap toont aan dat zowel het gezicht van de baby als de tekst en het product veel bekeken zijn. Met een kleine twist, zorg je er dus voor dat je de ontvanger ergens letterlijk naartoe laat bewegen.

Aan de slag met deze neuromarketing-techniek

Wil je het zelf eens testen? Dan heb ik hier wat tips voor je:

๐Ÿซ‚ Gebruik gezichten strategisch: Wanneer je gezichten in advertenties gebruikt, zorg ervoor dat hun blik richting de belangrijkste boodschap of call-to-action wijst.

๐Ÿงช Experimenteer met productoriรซntatie: Positioneer producten zo dat ze โ€˜kijkenโ€™ naar belangrijke elementen zoals prijzen, productvoordelen of aankoopknoppen.

๐Ÿ‘‰ Integreer lijnen in je ontwerp: Gebruik lijnen in je grafisch ontwerp om subtiel de aandacht naar specifieke informatie te leiden.

#MAND ๐Ÿงบ

Neurowetenschap bevestigt dat ogen op afbeeldingen de meeste aandacht krijgen. De kijkrichting op banners en online posts is cruciaal, want je stuurt hiermee de doelgroep in de goede รณf juist de verkeerde richting.

Door gezichten en producten strategisch te positioneren en lijnen te integreren, gebruik jij de kansen van neuromarketing om jouw doelgroep de goede kant op te sturen!

MarkeTip #15: Start met jouw AI plan van aanpak โœ…

Wil jij starten met AI? Heel goed! Alleen nog โ€˜evenโ€™ de juiste tool kiezen. Het zijn er slechts 11.000 die op je wachten om geรฏmplementeerd te wordenโ€ฆ

Krijg je de vlekken als je รผberhaupt moet bedenken waar je moet starten?๐Ÿ˜…

Met onderstaand proces ben je een heel eind op weg!

Het proces voor een succesvolle AI-implementatie.

๐Ÿ“Š Analyseer je data.

Duik eerst in je huidige processen. Wat werkt al goed en waar vind je knelpunten? Of ben je ergens juist veel tijd aan kwijt?

๐Ÿค– Kies de juiste AI-tool.

Een cruciaal aspect. Kies namelijk niet de eerste de beste oplossing, maar probeer een tool te ontdekken die aansluit op de behoefte van jouw organisatie.

Pro tip! Ga naar Thereโ€™s an AI for That voor een gecategoriseerd overzicht aan tools.

๐Ÿง  Train je team.

Garbage in, garbage out. De input die jij en je team aanlevert in de AI-tool, is ook de kwaliteit aan output dat je kan verwachten. Zorg dus dat het hele team weet hoe je de tool goed gebruikt.

๐Ÿงฉ Implementeer de AI-tool.

Het spannendste en leukste deel: jouw AI-tool(s) in de praktijk brengen! Doe dit stap voor stap. Test de tool eerst eens met een klein onderdeel van het bepaalde proces. En leer hiervan.

๐Ÿ† Evalueer het succes.

De wereld van AI staat nooit stil, het succes van jouw tool dus ook niet. Blijf de resultaten evalueren en pas de tool aan waar nodig.

#MAND ๐Ÿงบ

Wil jij de kansen van AI onderzoeken voor jouw werkzaamheden? Doe dit dan met een goed plan van aanpak, in plaats van de eerste de beste AI-tool te implementeren.

Heb je hulp nodig? Stuur mij dan eens een berichtje. Ik deel graag mijn ervaringen en tips met je!

MarkeTip #16: Vergroot je bereik met digitale toegankelijkheid ๐Ÿ‘จโ€๐ŸŽจ

Digitale toegankelijkheid is een verwijzende term die aangeeft dat digitale producten voor iรฉdereen bruikbaar moeten zijn. Dรบs ook voor mensen met een handicap.

Klinkt logisch, maar in de praktijk wordt hier โ€“ vaak onbewust โ€“ niet altijd bij stilgestaan.

Kijk nog eens naar jouw visuele marketinguitingen. Voldoen jouw website, e-mailcampagnes, social posts en campagnebanners allemaal aan onderstaande principes?

Diverse vormen van digitale toegankelijkheid

  1. Inclusieve content. Schrijf duidelijk en eenvoudig begrijpbare teksten, met toegankelijke informatie en het oproepen tot actie voor mensen met cognitieve beperkingen.
  2. Visuele toegankelijkheid. Voeg alternatieve beschrijvingen toe aan je videoโ€™s en afbeeldingen voor mensen die visueel beperkt zijn. Of voeg ondertiteling toe aan jouw videoโ€™s, zodat doven en slechthorenden ook meegenieten.
  3. Toegankelijke webdesign. Ontwerp een navigerende website die compatibel is met schermlezers en voldoende contrast heeft. Maak teksten op voldoende grootte en voeg duidelijke labels voor interactieve elementen toe.
  4. Toegankelijke e-mailmarketing. Stel leesbare e-mailcampagnes op. Maak deze beschikbaar voor schermlezers en bouw een lay-out waar tekstgrootte eenvoudig aanpasbaar is.
  5. Social media toegankelijkheid. Voeg bij elke afbeelding of video een beschrijving toe en zorg voor leesbare uitingen, zoals in hasthags. Zoals #DigitaleToegankelijkheid in plaats van #digitaletoegankelijkheid

Door deze verschillende principes toe te passen, zorg je dat jouw digitale content toegankelijk is voor een breder publiek. Naast dat dit ethisch verantwoord is, vergroot je hiermee ook jouw doelgroep. En dus je bereik.

#MAND ๐Ÿงบ

Om jouw bereik te kunnen vergroten, moet je de principes van digitale toegankelijkheid toepassen. Hiermee zorg je ervoor dat al jouw digitale producten voor iedereen begrijpbaar zijn, inclusief mensen met een handicap.

Ook blijven groeien? ๐ŸŒณ

Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.

Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer
jasper@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan