huray-watermark-gray

Van Beek Art Supplies

Hoe Van Beek Art Supplies zich online staande houdt

De vraag aan Huray
“Wat is de winnende strategie tegen buitenlandse concurrenten??”

Van beek

Het groeiresultaat van Van Beek Art Supplies

17% meer bezoekers

22% meer omzet via de site

30.000.000 vertoningen

26.000 producten

Uitdaging

Van Beek Art Supplies is een traditionele ‘clicks and bricks’ retailer. Ze hebben acht fysieke winkels en een uitgebreide webshop. Van Beek onderscheidt zich met kwaliteit maar dan voor een betaalbare prijs. Zowel de hobby-schilder als een professionele kunstenaar kan er zijn of haar hart ophalen. De medewerkers van Van Beek hebben veel verstand van kunst en de materialen die kunstenaars graag gebruiken.

Huray beheert al enkele jaren de betaalde online advertenties van dit mooie merk. Vooral Google Ads met de nadruk op Google Shopping en advertenties op Meta (Facebook en Instagram). In de afgelopen jaren is de concurrentie online op verschillende vlakken behoorlijk toegenomen. De positie die Van Beek door de jaren heen online heeft opgebouwd is vanuit verschillende kanten onder vuur genomen. In deze case leggen we uit tegen welke uitdagingen we aan zijn gelopen en hoe Huray er samen met Van Beek voor heeft gezorgd dat het merk en de webshop staan als een huis.

AdobeStock_451783990
Drie krachten

Drie krachten

De belangrijkste concurrentie komt natuurlijk uit Azië en met name China. Goedkope Chinese aanbieders concurreren op prijs en met enorme advertentiebudgetten. Ten tweede zijn er serieuze Europese aanbieders die net als Van Beek een sterk assortiment hebben en de Nederlandse markt betreden. De derde kracht zijn marktplaatsen zoals Bol en Amazon, die met hun naamsbekendheid en geoptimaliseerde websites al langere tijd een sterke positie vertegenwoordigen.

Concurreren met China

Het is voor veel online retailers een lastige uitdaging: de bizar lage prijzen waarmee Temu en andere Chinese webshops adverteren. Van Beek heeft over de gehele breedte van haar assortiment last van dit soort aanbieders. Wat we veel zien is dat klanten deze Chinese webshops uitproberen, van een koude kermis thuiskomen en weer bij Van Beek terugkomen. Dit is een trend die makkelijk te herkennen is. Als webshop wil je hier echter niet op vertrouwen. We hebben de advertentiestrategie flink aangescherpt om de concurrentie met Chinese webshops aan te gaan.

Hoe hebben we dit gedaan? Bij Huray zorgden we er bijvoorbeeld voor dat de advertenties zo worden getarget dat bepaalde doelgroepen, die niet bij Van Beek passen, worden uitgesloten. Hierdoor kunnen we meer bieden voor klanten die we wél bij Van Beek vinden passen. Dit doen we grotendeels door zelf goed na te denken en zaken op de juiste manier in te stellen, maar ook door de Google en Meta algoritmes te voeden met genoeg data. Daardoor weten de verschillende advertentieplatformen die we gebruiken heel goed wie tot de ideale doelgroep van Van Beek behoort, en wie juist niet. Google en Meta tonen de advertenties vooral aan deze groep en laten koopjesjagers of bijvoorbeeld kinderen die op zoek zijn naar knutselspullen links liggen.

Ook koestert Van Beek haar klanten. Een bestaande klant behouden is natuurlijk goedkoper dan een nieuwe vinden. Door bestaande klanten specifiek te targetten en alleen aan hen bepaalde acties te tonen hebben we hele mooie resultaten weten te behalen.

De juiste focus om te groeien

  • Search Ads

    0%
  • Social Ads

    0%
  • Content

    0%
  • Website ondersteuning

    0%
  • Data ondersteuning

    0%

Onderscheid je van goedkope aanbieders en werk samen

Chinese aanbieders profileren zich vaak heel schreeuwerig, met volle afbeeldingen en felle kleuren. Van Beek kiest juist voor het tegenovergestelde. Met ruimtelijke afbeeldingen en hun traditionele blauwe huisstijl stralen ze kwaliteit en betrouwbaarheid uit. Wij testen afbeeldingen ook uitgebreid, en Van Beek is altijd bereid om nieuwe afbeeldingen aan te leveren om ervoor te zorgen dat advertenties optimaal presteren.

MicrosoftTeams-image-1-1828x1500
Europese concurrentie

Europese concurrentie

Naast goedkope aanbieders zijn er ook kwalitatief sterke partijen uit andere Europese landen die de Nederlandse markt betreden. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn e-commercepartijen ook vaak al ver.

Deze Europese concurrentie heeft echter het grote nadeel dat zij de markt veel minder goed kennen dan Van Beek (en Huray). Bovendien profiteert Van Beek van haar sterke naamsbekendheid. Potentiële klanten herkennen de naam van Van Beek, waardoor gemiddeld meer bezoekers op de advertenties van Van Beek klikken, dan op de -in hun ogen- onbekende buitenlandse aanbieders. Door deze hogere doorklikratio’s betaal je uiteindelijk veel minder per klik en ben je op de lange termijn een stuk goedkoper uit. Van Beek heeft ook een sterk eigen merk. Op deze manier kan Van Beek zich echt van buitenlandse concurrenten onderscheiden.

Voordelen ten opzichte van de buitenlandse concurrenten

Maar Van Beek heeft nog meer voordelen ten opzichte van de buitenlandse concurrenten. Bijvoorbeeld dat je ook in de winkel terecht kunt om pakketjes op te halen. Dit doet misschien maar een fractie van alle online kopers, maar het heeft wel als voordeel dat je zonder verzendkosten kunt adverteren in Google Shopping.

Het zijn dit soort kleine details die je als online bureau moet oppikken en waardoor een webshop zichzelf onderscheidt en de concurrent de baas is. We werken op dit punt heel fijn met Van Beek samen. Zij voorzien ons van marktkennis, en wij informeren hen van leanings die wij uit onze advertentiestatistieken halen.

Wij hebben regelmatig sessies waarin we trends in zoekwoorden bespreken. Van Beek vertelt ons wat zij momenteel veel verkopen, zodat wij dit via advertenties extra kunnen aanprijzen. Wij herkennen regelmatig dat bezoekers zoeken op een product of merk dat Van Beek nog niet heeft. Het gebeurt regelmatig dat Van Beek deze producten dan aan haar assortiment toevoegt.

If you can't beat them, join them!

De derde concurrent die we benoemden, zijn de online marktplaatsen, zoals Bol en Amazon. Zij hebben een ijzersterke positie en een onovertroffen merknaam. We zien dat veel online consumenten liever een product via Bol dan via een kleinere webshop kopen. Dit probleem is echter eenvoudig op te lossen. Van Beek heeft besloten om hun producten ook op Bol en Amazon aan te bieden. Dit betreft de merken van derden die ze verkopen, maar ook hun eigen merk. Zo komt de kunstminnende klant links- of rechtsom toch al snel bij Van Beek uit.

Langere samenwerking zorgt voor een winnende strategie

Als je langere tijd met elkaar samenwerkt, ga je een klant steeds beter kennen. Vanuit onze growth marketing gedachten kijken we ook steeds om ons heen. Zo zijn we naast Google en Meta ook naar Pinterest gaan kijken voor Van Beek. En testten we TikTok voor een jongere doelgroep. De voorbeelden uit deze case tonen aan dat je grote buitenlandse partijen kunt verslaan, maar dat vergt wel kennis en doorzettingsvermogen. Voor iedere succesvolle test zal er eerst een aantal mislukken. Maar je moet blijven ontwikkelen, leren en itereren om uiteindelijk tot een winnende strategie te komen.

Al met al kun je stellen dat de combinatie Huray en Van Beek een winnende is. We kijken ernaar uit om nog vele jaren samen te werken. Zoek jij ook een winnende strategie tegen buitenlandse concurrenten? Neem dan contact met ons op en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.

Langere samenwerking

Ook digitaal groeien?

Dan is Huray jouw partner. Vertel ons jouw digitale uitdaging. Onze specialisten adviseren graag hoe jij deze de baas wordt.

Liever direct contact? Je kan ons altijd bellen of mailen.

Huray Niels

Niels Huijgens Tukker

"*" geeft vereiste velden aan

Vertel ons jouw uitdaging

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.