huray-watermark-gray
Judith Joosten
Judith Joosten

Growth Marketeer

Zo zet je reviewmarketing in voor extra conversies

Duik jij altijd eerst in de reviews voordat je een hotel boekt of een nieuwe tv koopt? Dan behoor je toch echt tot de overgrote meerderheid; maar liefst 95% van de consumenten zoekt eerst bevestiging in de ervaringen van anderen voordat ze een beslissing nemen.

Het belang van reviews op je website kan dan ook niet genoeg benadrukt worden. En wist je dat het strategisch plaatsen en op de juiste wijze presenteren van reviews ook nog eens kan zorgen voor een stijging van je conversies? Je kunt hier namelijk subtiel het koopgedrag mee sturen.

Hoe je dit doet? In deze blog geef ik je 5 tips om jouw conversies te verhogen met reviewmarketing. Lees snel verder!

Tip #1: Vermeld de hoeveelheid reviews

Reviews worden vaak gebruikt om producten met elkaar te vergelijken. Bij twijfel worden wij mensen namelijk nóg gevoeliger voor de mening van anderen. Twijfel je bijvoorbeeld tussen twee producten, dan kies je vaak voor het product dat het meest gekocht is én waar de meeste mensen enthousiast over zijn. Vermeld daarom per product altijd de review score en het aantal reviews.

Coolblue past dit bijvoorbeeld al erg goed toe

Coolblue heeft bij bovenstaand voorbeeld de review score ( 9,4) vermeld, maar ook direct de hoeveelheid mensen die een review hebben achtergelaten (104). Deze actie geeft psychologisch gezien een flinke zekerheidsboost: het laat zien dat al 104 mensen dit product hebben gekocht en dat zij hier ook nog eens erg tevreden over zijn.

Tip #2: Zorg dat je reviews zichtbaar zijn

Misschien erg voor de hand liggend, maar je reviews moeten natuurlijk wel zichtbaar zijn. Uit diverse eyetracking onderzoeken blijkt dat de review sectie een van de meest bezochte pagina elementen is. Toch merken we dat je op veel websites nog even moet scrollen voordat je bij de reviews komt. Zonde, want je wil eigenlijk direct al iets over de productbeoordeling laten zien.

Gelukkig kun je dit vrij makkelijk oplossen: laat bovenin de pagina de totaalscore en het review-aantal zien. Klanten kunnen vanuit hier doorklikken naar reviews.

Laten we even teruggaan naar het voorbeeld van Coolblue. Coolblue heeft bovenaan de productpagina kort neergezet wat de review score van dit product is én hoeveel mensen een review hebben achtergelaten. Scroll je verder naar beneden (helemaal onder het product), dan zie je de uitgebreide review sectie pas.

Voor een overzicht van de reviews scroll je naar beneden

Tip #3: Plaats reviews onder de winkelwagen knop

Bij het toevoegen van een product aan de winkelwagen kan er nog wat twijfel ontstaan. Door hier juist nog even te belichten hoeveel mensen tevreden zijn met het product, neem je deze twijfels weg en geef je het laatste benodigde zetje.

Wil je een win-win-situatie creëren? Plaats hier dan een positieve review over de levering. Dit is vaak een twijfelpunt voor veel mensen. Door dit op het laatste moment nog in een review te laten zien, neem je de twijfel weg.

Nog een extra tip: ook je belangrijke USP’s (zoals gratis bezorging) kun je het beste rondom de winkelwagenknop plaatsen. Dit zijn ook extra middelen om je doelgroep te overtuigen.

Tip #4: Pas het reviewformat aan op je doelgroep

Uit onderzoek blijkt dat het reviewformat per type product en bezoeker verschillend kan werken. Bij de ene doelgroep werkt het bijvoorbeeld juist goed om deze visueel te maken, terwijl bij de ander getalsmatig beter werkt. Ons advies: test vooral wat het beste format is bij jouw doelgroep.

Een reviewformat bestaat uit vier verschillende onderdelen:

  1. Een logo van een onafhankelijke partij
  2. Visual (score in aantal sterren)
  3. Score (score in numerieke waarde)
  4. Aantal reviews
Reviewformat voorbeeld

Tip #5: Laat reviews subtiel op de telefoon zien

De mindset en informatiebehoefte van klanten kan op mobiel verschillen ten opzichte van desktop. Zo zijn we op onze smartphone vaak wat ongeduldiger en lezen we het liefst zo min mogelijk. Op desktop zijn we veel meer oriënterend ingesteld. Belangrijk dus om je review sectie hierop aan te passen en per apparaat te testen wat het beste werkt.

Laat op desktop reviews bijvoorbeeld prominent in beeld zien. Houdt het op mobiel allemaal wat subtieler. Zorg dat je met zo min mogelijk schermruimte to the point komt. Effectief op mobiel is om de totaalscore en het aantal reviews bovenaan te plaatsen. De scroll bereidheid is namelijk laag.

Huray, let’s go testing!

Kort samengevat: het is erg belangrijk om reviews op je website te laten zien. Dus doe je dit al? Dan ben je goed bezig. Met wat kleine tweaks kun je deze reviews inzetten om het koopgedrag van mensen subtiel te beïnvloeden. Test hierbij vooral wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Elke doelgroep is namelijk anders.

Meer tips zoals deze? Meld je aan voor Huray’s Marketip via onderstaand formulier. Of volg onze wekelijkse tip op LinkedIn!

Judith Joosten

Growth Marketeer
judith@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan