Stem je offertes af op het brein van de klant
Je hebt een mooi gesprek gehad, alles kliktโฆ en dan stuur je een standaard offerte. Zonde.
Want hoe goed je dienst of product ook is, als je het presenteert op een manier die niet matcht met hoe de ander beslissingen neemt, haakt die persoon alsnog af.
Iedereen denkt anders. Daarom kan je offerte goed werken voor de rationele denker, maar juist niet voor de snelle beslisser of de gevoelsmens.
Herken de 3 breintypes (en pas je offerte slim aan)
De denker ๐ง
โ Houdt van overzicht, structuur en feiten.
Tip: Laat zien hoe je oplossing werkt, met onderbouwing en stappen. Denk: frameworks, schemaโs en resultaten.
De doener ๐ฅ
โ Beslist op gevoel en snelheid.
Tip: Focus op de uitkomst. Wat levert het op? Maak het aantrekkelijk en visueel. Denk: highlights, dikgedrukt en mooie visuals..
De twijfelaar ๐ฌ
โ Wil vooral zekerheid en geruststelling.
Tip: Voeg klantreviews toe, laat zien dat anderen je vertrouwen en benadruk begeleiding.
Tip
Een offerte is geen kant-en-klaarmaaltijd. Wil je vaker een โjaโ? Stuur dan niet wat jij logisch vindt, maar wat jouw klant nodig heeft om te beslissen.
Volgende stap?
๐ Pak je laatste offerte erbij en stel jezelf deze drie vragen:
- Welk type persoon zit aan de andere kant?
- Sluit mijn voorstel daar echt op aan?
- Wat kan ik aanpassen om twijfel weg te nemen?
Want met wat psychologie, zit je ineens wel op dezelfde golflengte.
MAND ๐งบ: Veel offertes missen impact omdat ze niet zijn afgestemd op het beslissingsgedrag van de ontvanger. Er zijn grofweg drie breintypes: de denker (houdt van structuur), de doener (beslist snel en op gevoel) en de twijfelaar (heeft behoefte aan geruststelling). Stem je offerte af op het juiste type, dan vergroot je de kans op een overtuigende โjaโ.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan