Seizoenen veranderen, zo ook jouw marketing. Toch?
Net zoals de seizoenen veranderen, zo zou ook jouw marketingstrategie zich moeten aanpassen om te groeien. With that being said… Waarom en hoe? In deze blog zal ik de voordelen van seizoensgebonden marketing met je verkennen. En ontdek je hoe jij ‘seasonality’ integreert in je eigen marketingaanpak.
Als marketeers streven we er altijd naar om onze boodschap effectief over te brengen. We willen dat campagnes opvallen, resoneren met de doelgroep en resultaten constant verhogen. Een onderdeel in strategie die vaak snel over het hoofd wordt gezien, maar zeer effectief is, is ‘seasonality’. Terwijl, het begrijpen en benutten van de kracht van seizoensinvloeden de sleutel is tot het bereiken van nieuwe hoogtes in al jouw marketinginspanningen.
Het belang van seizoensgebonden marketing
Seasonality biedt jou, als marketeer, een unieke kans om in te spelen op de acute behoeften, wensen en emoties van consumenten op een bepaald moment in het jaar. Ik bedoel, wie zoekt er naar een airco in de winter, of naar een verfrissende Heineken tijdens Dry-January? Door in te spelen op gebeurtenissen, feestdagen en andere data, kun je jouw boodschap nog beter afstemmen op de interesses van je doelgroep en marketingactiviteiten. Seizoensgebonden marketing stelt je dus ook in staat om naast een gevoel van urgentie, schaarste te creëren, wat de betrokkenheid en besluitvorming van klanten stimuleert.
Misschien denk je nu; dat klinkt logisch captain obvious. Maar hoe dan? Nou, zo;
1. Begrijp je doelgroep
Voordat je begint met het meenemen van seasonality in je marketing, is het essentieel om jouw doelgroep niet alleen te kennen, maar echt te begrijpen. Welke seizoenen, gebeurtenissen of feestdagen zijn belangrijk? Welke emoties en waarden zijn verbonden aan deze periodes? Door deze inzichten te verkrijgen, kun je gerichte campagnes creëren die resoneren met hen.
2. Niets is te gek
Seasonality biedt een schat aan creatieve mogelijkheden. Of het nu gaat om het ontwikkelen van aanbiedingen, het creëren van feestelijke content of het organiseren van evenementen, key is om jouw campagnes af te stemmen op de verwachtingen en emoties van jouw doelgroep tijdens die periode. Wees dus vooral niet bang om buiten de gebaande paden te treden en unieke ervaringen te creëren die jouw merk onderscheiden van andere.
3. Denk on- én offline
Seasonality is het meest effectief wanneer het over meerdere kanalen wordt ingezet. Gebruik en benut al je kanalen om impact te vergroten. Van sociale media, e-mailmarketing, PR en offline communicatiekanalen. Consistentie is daarbij cruciaal om samenhang te creëren en herkenning te vergroten.
4. Meetbaar resultaat
Als groei gedreven club weten wij; het meetbaar maken van activiteiten is het fundament. Bij seasonality is dat niet anders, om te weten welke campagnes succesvol waren en welke verbetering er nodig zijn. Analyseer de prestatie-indicatoren uit het verleden, zoals conversieratio’s, click-through-rates en engagement op sociale media, om inzicht te creëren in de effectiviteit van je inzet. En gebruik deze data om jouw strategie te bepalen, verfijnen en toekomstige marketing campagnes succesvoller te maken.
5. Werk met de seizoenen, denk in jaren
Seasonality biedt niet alleen de mogelijkheid om op korte termijn resultaten te behalen, maar juist ook om langdurige relaties met klanten op te bouwen. Door oprecht, attent en waardevol in te spelen op seizoenen en evenementen, kun je het vertrouwen en de voorkeur van klanten op lange termijn vergroten. Zorg dan ook dat je seasonality-campagnes passen bij de bredere merkidentiteit en lange termijn doelstellingen, zodat ze een blijvende impact hebben op de beleving van je merk.
Let’s wrap things up!
Seasonality toepassen in je marketingactiviteiten – doe je het nog niet, start ermee, om je boodschap effectief over te brengen en meetbaar impact te maken. Want, door attent in te spelen op gebeurtenissen en speciale (feest)dagen te omarmen, kun ook jij inspelen op de behoeften én emoties van je doelgroep op een uniek moment in het jaar. Het begrijpen van jouw doelgroep, het ontwikkelen van creatieve campagnes en het meten van de resultaten zijn cruciale stappen om succes vooraf te kunnen definiëren, en te kunnen behalen in de toekomst. En, last but not least, stelt het je in staat langdurige relaties op te bouwen en aan merkvoorkeur bij klanten te winnen.
Seasonality marketing in de praktijk
Behoefte aan een voorbeeld? 😉
Dry-January. Misschien een periode waarbij mensen ervoor kiezen om een hele maand geen alcohol te drinken niet ‘het’ moment voor de verkoop van Tito’s Handmade Vodka. Laat staan dat je dan een groot marketingbudget uit wil geven aan een dure samenwerking met Martha Stewart. Toch is het merk de uitdaging aangegaan om in te spelen op deze groeiende trend.
Met een maand campagne, met als middelpunt een video met de Amerikaanse DIY-queen en lifestyle-expert zelf, roept het merk mensen die deze maand geen alcohol drinken op om creatief te worden. Dit doordat ze laten zien hoe je Tito’s kunt gebruiken bij alledaagse huishoudelijke taken. Natuurlijk tegen beter weten in, maakt het merk met een knipoog kenbaar dat je Tito’s voor meer kunt gebruiken en dus ook in januari prima kunt inslaan. En als je besluit dat Dry-January niets voor jou is, ze er graag voor je zijn.
De kracht van bewustwording is een belangrijk aspect van de Tito’s Dry January-campagne. In plaats van simpelweg te proberen meer producten te verkopen, kiest Tito’s ervoor om mensen aan te moedigen een pauze te nemen van het drinken van alcohol. Juist door de boodschap van Dry-January te omarmen, laat Tito’s zien dat het als merk betrokken is bij het welzijn van zijn fans. Dit gaat verder dan een pusherige marketingaanpak en heeft op lange termijn een positieve invloed op de emotie van consumenten bij het merk.
Een andere kracht van de Tito’s Dry-January-campagne is de manier waarop het merk in contact komt met de doelgroep. Het heeft zich actief laten zien via de socials en andere online platforms om gesprekken te stimuleren. Door gebruik te maken van hashtags en het uitwisselen van verhalen, biedt het een vorm van support aan degenen die de uitdaging aangaan. Zo heeft Tito’s een community gecreëerd die zich verbonden voelt met het merk.
Naast het vergroten van de betrokkenheid van consumenten pretendeert de Tito’s Dry January-campagne zo ook dat het een positieve impact heeft op de samenleving. Door mensen aan te moedigen een maand lang geen alcohol te drinken, draagt het bij aan verantwoord alcoholgebruik en het verminderen van de schadelijke effecten ervan.
Door bewustwording te creëren en te verbinden met de doelgroep, weet Tito’s een krachtige boodschap over te brengen. Een slimme aanpak die verder gaat dan het constant verhogen van verkoop.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan