Performance Max Campaigns: voor maximale conversies
Maximale prestaties uit Google Ads. Dat is de associatie die het nieuwste campagnetype van Google opwerpt. Performance Max werd geïntroduceerd in november 2021 als vervanger van Smart Shopping en local campagnes, maar is inmiddels meer dan dat.
Performance Max lijkt vandaag de dag een volledig marketingbureau in één campagne. Je geeft Google je assets, afbeeldingen, teksten en video’s, geeft aan wie je doelgroep is en gaan. In essentie is dat ook zo, maar onze ervaring, met inmiddels meer dan 30 miljoen vertoningen, leerde ons dat je meer uit Max kunt halen. Tijd om in te zoomen in het slimme algoritme van Google.
Wat zijn Performance Max Campaigns?
Performance Max is gebaseerd op kunstmatige intelligentie d.m.v. Machine Learning. De werking is simpel. Jij levert je assets aan en Google zet dit om naar alle mogelijke advertentieformaten. Van tekstadvertenties op YouTube, tot een gesponsord bericht in Gmail. En van tekstadvertenties in de zoekresultaten, tot Display banners in alle mogelijke formaten.
Jouw input wordt dus verwerkt en zichtbaar op maar liefst zeven mogelijke Google-kanalen, waar Google verwacht de meeste impact te kunnen maken op jouw doelgroep:
- YouTube
- Display
- Google Search
- Discover (op de Google app)
- Gmail
- Google Maps
- Google Bedrijfsprofiel
Diverse uitingen van Google Ads Performance Max
De assets die je aanlevert
Op de knop drukken, achteroverleunen en de conversies binnen zien stromen? Nee, zo eenvoudig is het (gelukkig voor mij ;-)) niet. Als adverteerder moet je wel de juiste input geven aan Google. Hoe meer advertentiemateriaal je aanlevert, hoe beter Google de advertenties inricht:
- Ad copy
- Beschrijvingen
- Call-to-actions
- Logo’s
- Afbeeldingen
- Video’s
Videobanners
Zelfs video wordt dus ingezet in Performance Max. Google gebruikt hiervoor jouw aangeleverde video. Heb je dit niet? Dan experimenteert Google zelf door een slideshow te maken van foto’s en teksten. Het grote voordeel is dat alle mogelijke combinaties van assets en plaatsingen worden getest, zonder dat je dit individueel hoeft op te stellen. Maximaal bereik, met minimale inzet. Klinkt als de perfecte combinatie, toch?
De juiste doelgroep samenstellen
Naast je advertentiemateriaal bepaal je uiteraard ook een doelgroep van je campagne. Ondanks dat je ook op Search adverteert met Max, bestaat je targeting uit een doelgroep omschrijving op basis van:
- Interesses;
- intenties;
- bezochte sites of apps en
- clusters van zoekwoorden.
Net als bij andere Google-campagnes zijn er ook nog demografische targetingmogelijkheden, zoals leeftijd en gender.
Bij interesses stel je doelgroepen samen die regelmatig thematische sites of pagina’s bezoeken. Denk hierbij aan paardenliefhebbers, koopjesjagers of mensen die graag reisverhalen lezen.Qua intenties kun je denken aan gebruikers die een nieuwe auto willen kopen, of van baan willen veranderen, of op zoek zijn naar een marketingbureau. Hier staat enige zekerheid achter dat de gebruiker tot aanschaf of contact wil over gaan. Oftewel: converteren.
Door deze eigenschappen van je potentiële doelgroep te combineren, geef je Google richting waar jouw prospects zich kunnen bevinden. Aan het algoritme van Google de schone taak om de juiste persoon, op de juiste tijd, de juiste advertentie te laten zien op de juiste plek. Zo krijg je maximale effectiviteit.
De analytische uitdaging van Google Performance Max Campaigns
Tot zover lijkt dit ideaal, maximaal bereik en maximale effectiviteit. Maar, het opzetten van een campagne is niet de uitdaging bij Performance Max. Dat zit hem in de analyse-fase. Zodra je je campagne hebt opgezet, zet Google je assets om naar advertenties op de diverse platforms en in de diverse formaten. Je krijgt alleen niet terug waar dit is gebeurd, of in welk format. Geen website plaatsingen, geen zoektermen, helemaal niets.
Alleen een overzicht met kosten, vertoningen, klikken en conversies. Nouja, niet alleen dat. Waar Performance Max niet meer uitgebreid op plaatsingsniveau rapporteert, geeft het wel inzicht in je doelgroep en over het succes van je assets.
Het succes van Performance Max
Succes met Performance Max is dus het best te bereiken met een duidelijk bepaalde doelgroep en assets die aansluiten bij die doelgroep. Maximaal succes is te bereiken door niet blind te varen op Performance Max. Combineer het slimme algoritme van Google Performance Max campagnes met je Search- en eventueel Display, Shopping en/of Video campagnes. Zo leer je meer over de resultaten vanuit Machine Learning van de Performance Max én campagnedetails van je losse campagnes.
Haal jij al het maximale uit Google Performance Max? Ga jij aan de slag met Google Performance Max? Er zijn nog wel een aantal slimme trucjes waar ik je graag op wijs. Laat het mij weten!
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan