Merkarchitectuur
Een sterke merkarchitectuur helpt je jouw merkenportfolio strategisch te beheren en beter aan te laten sluiten op je bedrijfsdoelen. Of je nu kiest voor รฉรฉn krachtig merk, een flexibele aanpak of volledig onafhankelijke merken โ elke merkarchitectuur biedt voordelen. Ontdek welke architectuur het beste past bij jouw merkstrategie en bouw aan een consistente, effectieve merkstructuur.
Haal het maximale uit je portfolio met een merkarchitectuur
Wil je jouw merkenportfolio laten groeien zonder chaos? Dan heb je duidelijkheid in je merkarchitectuur nodig. Merkarchitectuur klinkt misschien ingewikkeld, maar in de basis is het simpel: het is de manier waarop je verschillende merken binnen je bedrijf organiseert.
Heb je meerdere merken of producten? Dan zorgt merkarchitectuur ervoor dat alles logisch in elkaar steekt en bijdraagt aan je doelen. Geen chaos, geen verwarring.
De vier type merkarchitecturen
Of je nu een klein merkportfolio hebt of een reus bent als Unilever, een scherpe merkarchitectuur voorkomt dat je merken elkaar in de weg zitten. Er zijn grofweg vier typen merkarchitecturen. Welke het beste bij jouw bedrijf past, hangt af van je strategie en marktpositie.
- Branded House draait om รฉรฉn sterk overkoepelend merk voor alles. Google is hier het perfecte voorbeeld: Google Search, Google Maps, Google Drive โ ze dragen allemaal de naam van hun grote broer. Krachtig voor merkherkenning, maar als het misgaat met dat ene merk, gaan ze allemaal kopje onder.
- Sub-brands zijn zelfstandige merken onder รฉรฉn hoofdmerk. Sub-brands hebben wel eigen producten en een eigen identiteit, maar blijven duidelijk verbonden aan het moedermerk. Neem Apple als voorbeeld: iPhone, iPad, en Mac vallen onder Apple, maar hebben elk een eigen uitstraling. Dit model geeft ruimte voor innovatie onder de veilige paraplu van het moedermerk.
- Endorsed Brands zijn submerken die gesteund worden door het moedermerk. Denk aan Nestlรฉ, dat zโn kwaliteitsstempel drukt op KitKat en Nescafรฉ. Deze merken behouden een eigen gezicht, maar profiteren van de bekendheid en het vertrouwen van het moedermerk.
- House of Brands is een groep onafhankelijke merken, zonder zichtbare link naar het moederbedrijf. Procter & Gamble doet dit met merken zoals Pampers en Gillette. Dit model geeft je alle vrijheid om per merk in te spelen op specifieke doelgroepen, zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
Hoe kies je de juiste merkarchitectuur?
Eรฉn ding is zeker: er is geen ‘one size fits all’. De juiste merkarchitectuur hangt af van waar je naartoe wilt, hoe je producten zich tot elkaar verhouden en wat je doelgroep van je verwacht. Hier zijn een paar stappen die je helpen om de juiste keuze te maken:
- Analyseren: Neem de tijd om je huidige merken eens goed onder de loep te nemen. Hoe presteren ze? Spreken ze dezelfde doelgroep aan? Wat ontbreekt er?
- Groei in het vizier: Kijk naar je groeiplannen. Wil je uitbreiden met nieuwe producten of juist je bestaande merken sterker maken?
- Concurrentie check: Neem een kijkje bij de buren. Hoe doen zij het? Soms kan je veel leren van de strategie van je concurrenten โ en bepalen waar jij nog beter kunt zijn.
Aan de slag
Je merkarchitectuur bepaalt hoe sterk je merk staat in de markt. En laten we eerlijk zijn: als je hier niet in investeert, blijven je concurrenten je voorbij gaan. Dus; wil je groeien, consistent zijn en efficiรซnter werken? Zorg dan dat je merkarchitectuur staat als een huis. Of je nu kiest voor een monolitische structuur of juist elk merk z’n eigen ding laat doen, รฉรฉn ding is zeker: met de juiste merkarchitectuur haal je het maximale uit je portfolio.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan