Maak je call-to-actions een ware conversiemachine
Teksten schrijven, de één doet het in een handomdraai, de ander bijt zich er flink op stuk. Laten we voor het gemak ervanuit gaan dat je een goede tekst hebt geschreven voor jouw website. Deze tekst heb je waarschijnlijk met een bepaald doel geschreven. Je wilt iets bij jouw lezers aanwakkeren. Een aankoop? Een offerte-aanvraag? Een whitepaper-download? Een conversie.
Dit is waar een call-to-action om de hoek komt kijken. Een call-to-action heeft maar 1 doel: websitebezoekers omzetten naar een conversie. Zonder goede call-to-action zul je jouw lezer niet aanzetten tot actie en zullen de conversies uitblijven. In deze blog geef ik je een aantal tips en ideeën over het verbeteren van jouw call-to-actions.
Call-to-wat?
First things first. Wat is een call-to-action precies? Een call-to-action (CTA) is een tekst – vaak in een button – die jouw bezoeker overhaalt om een actie uit te voeren. Deze CTA linkt door naar andere content en geeft aan wat iemand kan doen of verwachten na erop te klikken.
Eenvoudig gezien bestaat een CTA uit 2 elementen: copy & design. Helaas bestaat de gouden formule voor het afstemmen van deze 2 elementen niet. Wanneer je deze 2 elementen goed weet te combineren, dan kunnen call-to-actions een ware conversiemachine zijn. Het kan het aantal clicks op jouw website aanzienlijk verhogen.
A/B-testing
De effectiviteit van een CTA zul je moeten testen. Een mooie CTA is namelijk niet altijd effectief. Het testen van effectiviteit gebeurt vaak via A/B-testing. Met A/B-testing maak je 2 versies van jouw CTA en vergelijk je de klik-resultaten van deze versies met elkaar. Op basis van deze resultaten maak je vervolgens de keuze voor de best werkende variant. Handige tools om te A/B-testen met jouw website zijn Google Optimize en Optimizely.
Wat kan je dan testen?
Alles valt te testen. Je kan de tekst in de CTA testen. Je kan de kleur van de CTA testen. De vorm. De plaatsing. I think you catch my drift. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Hieronder licht ik er een paar voor je uit en geef ik voorbeelden van bedrijven die door middel van kleine aanpassingen hun conversieratio flink hebben zien groeien.
ContentVerve saw a 90% increase in click-through rate by using first-person phrasing: “Start my free 30 day trial” vs. “Start your free 30 day trial.”
Copy copy gebruiken
De copy is misschien wel het belangrijkste element van jouw CTA-buttons. Hoe schrijf je nou een call-to-action die mensen aanzet tot actie nadat zij jouw tekst hebben gelezen? Dit is per tekst, per bedrijf en per doelgroep anders.
Zorg er in ieder geval voor dat je communicatie in lijn is met jouw kernwaarden en het taalgebruik van jouw doelgroep.
Wat betreft jouw CTA’s is het belangrijk dat je duidelijk maakt wat er gebeurt nadat mensen op de link klikken. Wat kunnen mensen verwachten nadat zij op de CTA klikken? Wanneer het duidelijk is welke actie iemand met een knop uitvoert, klikt iemand sneller op de knop. En nadat ze erop geklikt hebben, zullen er minder mensen direct uit het proces stappen, omdat ze niet voor verrassingen komen te staan. Jouw bounce-rate – het percentage mensen dat zonder verdere actie te ondernemen jouw website verlaat – zal dus ook lager worden.
Een handig trucje hiervoor is om je copy benefit-driven te schrijven. In tegenstelling tot een statische “Aanmelden” of “Lees meer” zet je iemand echt aan om door te klikken met actieve call-to-actions. Denk aan “Bespaar op jouw aankoop”, “Leer beleggen” of “Start met afvallen”. Je kan jouw call-to-action ook inleiden met een vraag. “Wil je meer weten over …? [Lees meer]”.
Design
Naast de tekstuele inhoud van een call-to-action worden we ook (onbewust) beïnvloed door de vormen en opmaak van buttons. De vormgeving van een CTA kan grote invloed hebben op de effectiviteit hiervan.
SAP found that orange CTAs boosted their conversion rate over 32.5%.
Kleur
Kies het liefst een kleur die past bij jouw huisstijl. Aan de andere kant wil je zoveel mogelijk klikken op jouw CTA, toch? Experimenteer dan ook eens met kleur. Welke kleur je het beste kiest is afhankelijk van jouw huisstijl en jouw doelgroep. De combinaties moeten wel bij elkaar passen. Denk aan complementaire kleuren.
Complementaire kleuren zijn twee kleuren die het maximale contrast met elkaar hebben. Door complementaire kleuren te gebruiken, spat je CTA-button van het beeldscherm. Hoe meer deze opvalt, hoe beter. Wist je dat filmproducenten ook vaak gebruik maken van complementaire kleuren om hun filmposters op te laten vallen? Zij maken voornamelijk gebruik van het oranje-blauw contrast. Op deze manier proberen ze jouw aandacht te trekken en de poster tot leven te laten komen.
Vorm
Hoewel de vormgeving van je CTA’s aan moet sluiten bij jouw huisstijl, blijkt uit onderzoek dat er wel degelijk verschil zit in de manier waarop we vormen verwerken.
- Afgeronde hoeken trekken de aandacht naar de binnenkant van de button, waar puntige hoeken de aandacht juist naar de buitenkant verleggen.
- Ronde vormen worden als vriendelijker opgevat. Van nature (primordial reaction) zijn wij als mensen “geprogrammeerd” om scherpe dingen te vermijden, omdat deze een mogelijke bedreiging vormen voor ons welzijn.
- Wist je dat het zelfs langer duurt voor ons brein om hoekige vormen te verwerken? Onderzoeker Jürg Nänni schrijft: “A rectangle with sharp edges take indeed a little bit more cognitive visible effort than for example an ellipse of the same size. Our “fovea-eye” is even faster in recording a circle. Edges involve additional neuronal image tools. The process is therefore slowed down”.
Tip: Hoewel ronde vormen dus een stuk aantrekkelijker blijken te zijn, betekent dit niet dat je altijd je buttons rond moet maken. Zet scherpe hoeken slim in om bijvoorbeeld risico te communiceren in de uitschrijflink in jouw nieuwsbrief. Zijn scherpe hoeken nou eenmaal onderdeel van jouw zorgvuldig gekozen huisstijl? Dan is deze doorslaggevend. Want hoewel de vorm kan helpen bij het krijgen van meer conversies, hoef je echt niet altijd alles volgens de regeltjes te doen. Doen wij ook niet. 😉 Experimenteer in dat geval wél met verschillende teksten en kleuren.
Helzberg Diamonds saw a 26% increase in clicks by adding an arrow icon to their CTA buttons.
Let’s learn together
Laten we samen eens naar jouw call-to-actions kijken. Twee mensen weten nu eenmaal meer dan één.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan