Huray MarkeTip roundup #3: Autoriteit, Google & testen
Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:
MarkeTip #9: Claim je autoriteit op je website
MarkeTip #10: Regel je consent mode vóór maart 2024
MarkeTip #11: Ga aan de slag met deze 4 verschillende experimenten
MarkeTip #12: Scherp je e-mailmarketing settings aan vóór 1 februari
De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?
MarkeTip #9: Claim je autoriteit op je website
De decembermaand is een tijd van samen reflecteren op het afgelopen jaar. Én van vooruitkijken naar wat 2024 brengt.
In de digitale wereld doen we eigenlijk niet anders. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachinemarketing. Daar wordt eigenlijk áltijd vooruitgekeken.
Onze vrienden van SmartRanking hebben de belangrijkste SEO-ontwikkelingen van 2024 op een rij gezet. Ik licht er graag één uit: het belang van kwalitatieve content op jouw website.
Inspelen op kwalitatieve content
Ben je een autoriteit in jouw vakgebied? Laat het zien! Google past haar algoritme steeds meer aan om gebruikers naar websites te sturen die de meeste waarde aan de zoeker bieden. In 2024 geldt dus: websites met kwalitatieve content ranken beter.
Jouw blog volstoppen met zoektermen en hopen dat deze automatisch #1 zoekresultaat wordt? Dat is nu – en eigenlijk al een tijdje – wel echt passé. 😉
Onderzoek doen
Als je inhoudelijke content wilt creëren, moet je natuurlijk ook weten wat je doelgroep zoekt. Doe hiervoor zoekwoorden onderzoeken met tools als:
- Google Analytics 4. Welke pagina’s zijn populair op jouw website. En waar liggen kansen om meer over te schrijven?
- Google Search Console. Hoe scoort jouw website op bepaalde zoekvragen? En op welke zoektermen kun je nog beter gevonden worden?
- Answer The Public. Wat zijn interessante zoekvragen die je kunt beantwoorden, op basis van een onderwerp?
Door goed onderzoek te doen, weet je precies welke vragen je moet beantwoorden. Vergeet hierbij niet het uiterlijk van je pagina. Zorg dat de lezer de pagina goed kan scannen, d.m.v. koppen, call-to-actions, afbeeldingen en meer. Ga je hiermee aan de slag? Dan heb je een goede start van jouw content strategie voor 2024!
#MAND 🧺
Zoekmachinemarketing blijft zich ontwikkelen. In 2024 is dit niet anders, waar kwalitatieve content een steeds grotere rol gaat spelen. Zorg dus dat je jouw contentstrategie hierop voorbereid. Doe onderzoek naar de juiste zoekvragen. En claim je autoriteit door hier inhoudelijk antwoord op te geven.
Check alle SEO-trends
Heb je nog even de tijd? Check dan vooral de blog van SmartRanking met hun 16 SEO-voorspellingen voor 2024. De moeite waard om te lezen!
MarkeTip #10: Regel je consent mode vóór maart 2024 🍪
Nieuw jaar, nieuw veranderende marketingwereld. Want als jij dacht dat je hélemaal klaar bent voor 2024…
Google neemt alvast een voorproefje. Want als jij in maart 2024 Google Consent Mode niét geïmplementeerd hebt, zullen je advertenties in Google Ads of data in Google Analytics 4 een stuk minder effectief zijn.
Niet meteen gaan zweten! Ik leg het je hieronder uit.
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 uitgelegd
Google Consent Mode is een tool die websites in staat stelt de cookievoorkeuren van websitebezoekers effectiever doorgeeft aan Google-tags.
Om te blijven voldoen aan Europa’s privacywetten, is Google Consent Mode v2 gepubliceerd. Wil jij dit jaar blijvend gebruikmaken van Google advertenties en remarketing in Europa? Dan moét je deze tweede versie geïmplementeerd hebben voor maart 2024.
Na deze datum zullen degenen zonder deze update geen toegang hebben tot Google Ads en kunnen ze geen nieuwe Europese gebruikers aantrekken.
Hoe implementeer ik de Google Consent Mode?
Je kunt kiezen voor een maandelijks abonnement bij partner die Google’s Consent Mode ondersteund, zoals OneTrust, Cookiebot en Osano.
Liever zelf oplossen, of heb je de eerste versie van de consent mode al geïmplementeerd? Met voldoende technische kennis van Google Tag Manager kun je de consent mode v2 handmatig inrichten.
#MAND 🧺
Om aan Europa’s privacywetten te blijven voldoen, heeft Google de Consent Mode geüpdatet. Implementeer dit tijdig op jouw website, zodat je effectief Google’s diensten, zoals Google Ads en Google Analytics 4 kan blijven gebruiken.
Hulp nodig?
Krijg je al hoofdpijn als je überhaupt aan cookies en Google Tag Manager denkt? Dan zijn wij graag jouw digitale paracetamol. 😉
Ik ondersteun je graag bij het analyseren van je huidige cookiemelding, Google Tag Manager setup en de beste oplossing voor jouw website te implementeren.
MarkeTip #11: Ga aan de slag met deze 4 verschillende experimenten 🧪
Je website, je campagne banner en je nieuwsbrief titel. Je contactformulier, advertentietekst en je landingspagina. Wat je online ook inzet: wat voor jouw doelgroep het beste werkt, weet je pas écht door te experimenteren.
Hieronder vertel ik je een aantal opties die jij (oneindig) kunt testen. Want testen = leren. En leren = optimaliseren.
4 verschillende marketingtesten
Bij het opzetten van jouw marketinguitingen combineer je de merkidentiteit en jouw marketing-zienswijze op basis van ervaring. Het succes hiervan is enkel te valideren door te testen. Want de markt verandert, je merk verandert én je doelgroep verandert.
Loop nog eens langs jouw uitingen, welk van onderstaande experimenten kun je direct uitvoeren?
- Landingspagina: Moet jouw landingspagina vol staan met info, of juist zo kort beknopt mogelijk zijn? Zet verschillende pagina’s op & analyseer welke pagina de beste resultaten behaald.
- Schrijfstijl: Je schrijfstijl is onderdeel van je merkidentiteit. Het kan geen kwaad om zo nu en dan te valideren of je de juiste toon raakt bij de doelgroep. Van vakjargon gebruiken tot tutoyeren, een kleine aanpassing kan veel betekenen.
- Beelden: Vallen jouw banners voldoende op? Soms is het al zo eenvoudig als een verschillende kleur tegen elkaar te testen in je campagne. Welke zorgt voor de meeste klikken en een hogere kwaliteit aan websitebezoeken?
- Formulieren: Moet je op jouw contactformulier zo weinig mogelijk vragen stellen om de drempel zo laag mogelijk te houden? Of juist wat extra vragen stellen, om zo jouw doelgroep te overtuigen dat je hen snapt? Test je formulieren en kijk naar het conversieresultaat!
Let op! Experimenteren is goed & noodzakelijk. Maar… let op dat je niet “overtest” raakt. Voer continu één test uit. Zo kun je met meer zekerheid analyseren wat voor jouw doelgroep het beste werkt.
#MAND 🧺
Om succes te (blijven) behalen met je campagnes, is het noodzakelijk experimenten uit te voeren. Van de button-kleur op je landingspagina, tot het taalgebruik in je Google Ads-campagne.
Zet de nodige experimenten op, maar zorg dat je maar één test tegelijk uitvoert.
Ik ben benieuwd welke testen jij allemaal uit gaat voeren!
MarkeTip #12: Scherp je e-mailmarketing settings aan vóór 1 februari ✅
E-mail marketeers opgelet! Vanaf 1 februari hanteren Gmail & Yahoo nieuwe regels, die (mogelijk) gevolgen hebben voor jouw e-mailmarketing.
Met meer dan een miljard maandelijks actieve Gmail-gebruikers, kun je er vanuit gaan dat deze ook onderdeel zijn van jouw verzendlijsten. Des te belangrijker dus om aan de slag te gaan met onderstaande, aangescherpte regels.
Aanscherping van het spam-beleid
In oktober ’23 kondigde Google aan de regels op het spam-beleid aan te scherpen. In deze update kom je de volgende regels tegen:
- SPF, DKIM en DMARC worden vereist wanneer je naar grote verzendlijsten verstuurd.
- Uitschrijven voor de ontvangen e-mail moet gemakkelijk zijn.
- Er komt een ‘spam rate’ die ervoor moet zorgen dat je een maximaal aantal keer ‘spam’-mails kan afleveren.
Alle aangescherpte regels moeten er samen voor zorgen dat we minder spam in onze mailbox krijgen. Natuurlijk een goede ontwikkeling, maar als e-mailmarketeer belangrijk om nog maar eens onder de motorkap van jouw e-mailmarketing te kijken.
#MAND 🧺
Google past het spam-beleid aan door vanaf 1 februari extra regels op te stellen. Het is belangrijk om hieraan te voldoen, zodat je voorkomt dat een deel van jouw e-mailmarketing inspanningen in de spam-box belandt.
E-mailmarketing check nodig? 📨
Ik duik graag in jouw systeem om te controleren of alles goed staat ingesteld. Zo niet, kunnen we snel aan de slag alles goed te zetten. Laat het mij weten!
Ook blijven groeien? 🌳
Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan