Hoe online en offline elkaar kunnen versterken
Wist je dat bij veel bedrijven de samenhang tussen online communicatie en offline communicatie ontbreekt? Maar waarom? Online en offline communicatie kunnen elkaar juist versterken. Want jouw (potentiële) klanten gebruiken ook verschillende vormen van media door elkaar heen. Dus waarom zou jij dit als bedrijf dan niet ook doen?
Een brochure, een advertentie in een magazine en een website zijn dus geen op zichzelf staande dingen. Ze vormen allemaal onderdeel van een overall communicatiebeleid. Een communicatiebeleid waarin alles op elkaar aansluit en elkaar versterkt.
Het communicatiebeleid
Het communicatiebeleid is vergelijkbaar met een routekaart. Met het communicatiebeleid stippel je een communicatieroute uit voor hoe jouw organisatie communiceert met haar doelgroep zowel offline als online.
Dit plan zorgt niet alleen voor een houvast op het gebied van communicatie, maar ook voor inzicht in je bedrijfsdoelstellingen en een overzicht wat je bedrijf precies inhoudt en doet.
Van bedrijfsdoelstelling naar communicatiedoelstelling
Als bedrijf heb je natuurlijk bepaalde bedrijfsdoelstellingen die je met het bedrijf voor ogen hebt. Wat wil je met je bedrijf bereiken? Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de naamsbekendheid, het verbeteren van de relatie met bestaande klanten, meer verkopen genereren of meer volgers op social media krijgen.
Deze bedrijfsdoelstellingen kun je weer vertalen naar een communicatiedoelstellingen. Sommige bedrijfsdoelen zijn namelijk (mede) met communicatie te bereiken. Het vergroten van de naamsbekendheid is namelijk heel goed met behulp van communicatie te doen. Denk aan het inzetten van social media, het plaatsen van billboards, etc. Begin dus altijd bij de doelstelling en denk middelvrij.
Consistentie
Consistentie is het sleutelwoord. Het is belangrijk om zowel in je online communicatie als je offline communicatie consistent te zijn. En dan bedoel ik niet alleen consistent qua huisstijl en tone of voice, maar ook consistentie in je middelen. Laat én alles op elkaar aansluiten én alles elkaar versterken. Dat is de kracht van een consistent communicatiebeleid.
Laat je merkidentiteit terugkomen in al je middelen. Dit doe je door je online middelen te gebruiken in je offline middelen en vice versa. Laat je website en Facebookpagina terugkomen in advertenties en op je visitekaartje. En maak op je website reclame voor je fysieke producten en je fysieke vestigingen.
Van strategie naar concreet plan
Je communicatiebeleid is een strategie. Maak hier echter geen eindeloos strategisch traject van. Bij Huray hanteren we de “Cut the Crap” methode. Geen hoop Bla Bla, maar juist korte lijnen houden, snel denken en vooral doen.
Het is dan ook belangrijk om je strategie te vertalen naar een concreet plan. Een content planning die vertelt wanneer welke vorm van communicatie ingezet gaat worden, waarover gecommuniceerd gaat worden en wie dat moet gaan doen. Deze content planning geeft overzicht en zorgt voor het strategisch inzetten van al je vormen van communicatie.
De juiste mix tussen online en offline
Het is dus belangrijk om de juiste mix tussen online communicatie en offline communicatie te vinden. Je doet het als bedrijf écht goed als je erin slaagt om je online en offline communicatie op een natuurlijke én voor de klant prettige manier met elkaar mengt, door elkaar heen verweeft. De cross mediale aanpak!
Wil je met jouw bedrijf ook een optimaal communicatiebeleid? Ben je benieuwd wat de cross mediale aanpak voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Huray. Onze specialisten gaan graag voor en met jou aan de slag voor het beste resultaat op het gebied van online en offline communicatie.
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan