huray-watermark-gray
Jeffrey Wassenaar
Jeffrey Wassenaar

Senior Creative

Hoe Oatly van havermelk een cultmerk maakte

Oatly heeft de zuivelindustrie op zijn kop gezet door niet te focussen op beter zijn, maar op anders zijn. Met humor, zelfspot en een gedurfde merkstrategie wist Oatly van een gewoon product een cultmerk te maken.

In deze blog lees je hoe Oatly het ‘normale vreemd’ maakte en wat jouw merk daarvan kan leren om op te vallen in een overvolle markt.

Hoe Oatly van havermelk een cultmerk maakte

Oatly: melk, maar dan anders. Maak het normale vreemd

Wat doe je als je een product hebt dat helemaal niet uniek is? Hoe val je op in een markt vol dezelfde spelers? Oatly, een havermelk merk, zag de zuivelindustrie voor wat het was: een sector die al decennia dezelfde regels volgt. In plaats van netjes mee te spelen, gooiden ze die regels overboord en maakten ze van hun merk een cultfavoriet. En dat met één simpele aanpak: het normale vreemd maken.

De kracht van lef

De wereld kent veel zuivelvervangers zoals sojamelk en amandelmelk, dus wat maakt Oatly anders? Terwijl andere merken benadrukken hoe gezond of duurzaam hun product is, besloot Oatly het anders te doen. Ze kozen voor een gedurfde aanpak, met humor en zelfspot. Geen brave verpakkingen met serene natuurbeelden, maar strakke designs en provocerende teksten. Met slogans als “Wow, no cow!” en “It’s like milk, but made for humans” maakten ze van hun havermelk een statement.

Het resultaat: Oatly laat zien dat je niet de beste hoeft te zijn om op te vallen – je moet anders zijn. Hun aanpak bewijst dat het niet altijd om het product zelf gaat, maar om hoe je het neerzet. Ze maakten van een gewoon product een opvallend merk door het op een compleet nieuwe manier te presenteren.

Wat jij kunt leren van Oatly

Veel merken zijn te bang om risico’s te nemen. Ze spelen op safe en verdwijnen daardoor in de menigte. Wil je opvallen? Dan moet je er voor zorgen dat je jezelf onderscheidt op een authentieke manier. Dat je het anders doet dan de rest.

Wil jij weten hoe je jouw merk kunt onderscheiden van de rest? Lees over de beste strategie is niet beter, maar anders of verken wat een re-branding voor jou kan betekenen. Wij helpen je om die eigenzinnige hoek te vinden waarin jouw merk het beste tot zijn recht komt. Zodat jouw merk de aandacht krijgt die het verdient.

Jeffrey Wassenaar

Senior Creative
jeffrey@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.