huray-watermark-gray
Gerben Kloosterman
Gerben Kloosterman

Growth Marketeer

Herzie je SEA-strategie door GEO

Generative Engine Optimization (GEO) is hot. Je hoort het vaker in de context van SEO, maar wist je dat het óók een flinke impact heeft op je SEA-strategie?

Herzie je SEA-strategie door GEO

De opkomst van ChatGPT, AI-overviews in Google en nieuwe zoekgewoonten zorgen ervoor dat SEA niet meer hetzelfde spelletje is als een paar jaar geleden. Minder klikken op advertenties, meer branded zoekopdrachten, complexere vragen in de SERP… Het dwingt je als marketeer om slimmer en creatiever te worden.

Wij geven je vijf verschuivingen die je SEA-strategie beïnvloeden en hoe je er op de juist manier mee omgaat:

#1. Minder klikken op search-advertenties

AI-overviews geven vaak direct een compleet antwoord. Daardoor is er minder behoefte om door te klikken, zeker in de oriëntatiefase.

    👉 Wat te doen?

    • Focus met SEA op commerciële zoekintenties. Daar blijven advertenties en shopping-campagnes bovenaan zichtbaar.
    • Combineer search- en shopping-advertenties voor maximale zichtbaarheid (B2C).
    • Zit je in B2B? Richt je op commerciële zoekwoorden en gebruik SEO/GEO om zichtbaar te zijn bij informatieve zoekvragen.

    #2. Meer afbeeldingen en video’s in de SERP

    De SERP verandert. Productlistings, afbeeldingen en zelfs video’s duiken steeds vaker op. En vaak zijn ze niet betaald.

      👉 Wat te doen?

      • Voeg beeldcomponenten toe aan je advertenties: Google test al langer met search-ads mét afbeeldingen.
      • B2C: gebruik shopping-advertenties via PMax of standard shopping. PMax is slimmer en sluit beter aan op de nieuwste algoritmes.
      • Zorg dat je visuals opvallen en matchen met je landingspagina.

      #3. Stijging in branded zoekopdrachten

      44% van alle zoekopdrachten is volgens SparkToro tegenwoordig branded. Toch focussen veel SEA-strategieën vooral op non-branded zoekwoorden.

        👉 Wat te doen?

        • Investeer in merkbekendheid via video of DemandGen, zodat je top of mind bent voordat iemand zoekt.
        • Zet branded search-campagnes in op je merknaam.
        • Activeer branded search-conversies in Google Ads om te meten hoeveel mensen na jouw campagne alsnog je merk zoeken.

        #4. Complexere zoekvragen

        Gebruikers stellen steeds langere, natuurlijkere zoekvragen. Handmatig ingestelde zoekwoorden missen vaak deze nuance.

          👉 Wat te doen?

          • Test met brede zoekwoorden zodat je advertentie ook verschijnt bij varianten.
          • Experimenteer met de AI Search Max beta (keywordless targeting): AI vindt zelf nieuwe zoekopdrachten op basis van je assets.
          • Gebruik Performance Max: geen zoekwoorden instellen, maar slim algoritme-gedreven targeting.
          • Maar: doe wel altijd eerst zoekwoordenonderzoek en test campagnes met meer controle, zeker in nichemarkten.

          #5. De opkomst van AI Max voor Search-campagnes

            Google rolt AI Max voor Search-campagnes uit: hiermee is het mogelijk om jouw advertenties slimmer en relevanter te maken met behulp van AI. Waar traditionele zoekwoorden vaak tekortschieten bij complexe vragen, helpt AI Max je om nieuwe intenties en zoekopdrachten te vangen die je anders had gemist. Het is niet ondenkbaar dat Google met AI Max campagnes ook direct impact zal maken in de AI-resultaten van Google.

            👉 Wat te doen?

            • Activeer AI Max in je Search-campagnes: adverteerders zien gemiddeld +14% conversies bij gelijke CPA/ROAS.
            • Maak gebruik van broad match en keywordless targeting om nieuw bereik te creëren.
            • Laat AI dynamisch nieuwe advertentieteksten en URL’s genereren, zodat je altijd aansluit op de zoekintentie.
            • Gebruik de nieuwe controles, zoals brand controls en verbeterde rapportages, om grip te houden op je campagnes.

            MAND 🧺: GEO verandert niet alleen SEO, maar ook SEA. Minder klikken op advertenties, meer branded zoekopdrachten, complexere vragen en visuele content in de SERP dwingen je SEA-strategie te vernieuwen. Combineer search en shopping, werk met PMax en brede zoekwoorden, investeer in merkbekendheid en test de nieuwe AI Max Search-campagnes voor meer bereik en conversies. SEA blijft effectief, maar alleen als je meebeweegt met het AI-tijdperk.

            Meer tips zoals deze? Meld je aan voor Huray’s Marketip via onderstaand formulier. Of volg onze wekelijkse tip op LinkedIn!

            Gerben Kloosterman
            Gerben Kloosterman

            Growth Marketeer

            Ontvang onze groeitips

            "*" geeft vereiste velden aan

            Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.