Een huisstijlhandboek, waarom… en hoe dan?
Een huisstijlhandboek wordt lang niet door elk bedrijf gebruikt. Maar waarom zou elk zichzelf respecterend bedrijf een goed doordachte huisstijl met bijbehorend huisstijlhandboek moeten hebben? Met andere woorden “what’s in it for you?”
Communiceren met je doelgroep; doe het goed!
Noem het hoe je het wil noemen, maar of je het nu hebt over huisstijl, identiteit, branding of communiceren met jouw doelgroep, elke vorm van communicatie is een boodschap die je afgeeft aan jouw doelgroep. En als je communiceert met je doelgroep dan wil je dit natuurlijk wel op de juiste manier doen. Want met elk communicatiemoment geef je lading aan jouw merk of bedrijf. En met elk communicatiemoment oefen je invloed uit op jouw doelgroep.
Vergelijk jouw huisstijl met het echte leven. Zou jij een broodje aannemen van een zwerver, die er vies en onverzorgd uitziet? Of koop je liever voor het dubbele bedrag een broodje bij jouw “ambachtelijke” bakker, die de broodjes mooi voor je uitgestald heeft liggen in de vitrine? Ondanks dat je niet zeker weet of het broodje bij de bakker lekkerder zal smaken dan die van de zwerver, het merendeel van de mensen zal kiezen voor het duurdere broodje. Zo belangrijk is het dus om de juiste associatie op te roepen bij jouw doelgroep.
Precies hetzelfde geldt ook voor jouw merk. Jouw huisstijl zorgt ervoor dat je de juiste associatie oproept. Wat je communiceert en de manier waarop je communiceert is even belangrijk als het beeld dat je van je bedrijf meegeeft.
De optelsom van jouw uitingen
Daarnaast zorgt een consequent gebruikte huisstijl voor meer zichtbaarheid…. Dat klinkt een beetje vreemd, dus die zal ik even toelichten: als je meerdere uitingen van een bedrijf ziet, maar die uitingen steeds in andere letters ziet, met andere kleuren en met een ander logo, zullen je hersenen de link niet snel leggen met een en hetzelfde bedrijf. Je doet immers elke keer weer een nieuwe ervaring op. Zorg je ervoor dat de huisstijl goed is doorgevoerd in al jouw uitingen dan zul je onbewust een optelsom maken van alle uitingen die je ziet. Je zult aan de hand van een consequent doorgevoerde huisstijl ook eerder een merk herkennen. Je hersenen zijn zelfs in staat om dingen die je vaker ziet te labelen als meer betrouwbaar en aantrekkelijker.
Je kan je geld maar één keer uitgeven
Er zijn natuurlijk legio voorbeelden van merken die de huisstijl zo goed en mooi hebben doorgevoerd, dat je puur op basis van een beeldmerk of lettertype een goede associatie hebt met het merk. De swoosh van Nike hoeft niet eens meer de naam Nike te bevatten. Of het lettertype van Coca Cola zul je zeker ook uit duizenden herkennen. Maar ook als je geen grote bedragen wilt uitgeven aan het branden van je merk is het belangrijk je huisstijl consequent door te voeren. Of moet ik zeggen juist als je geen grote bedragen te besteden hebt… Je kan het geld tenslotte maar een keer uitgeven.
Ok, hopelijk heb ik je overtuigd van de toegevoegde waarde van het hebben van een goede huisstijl, maar hoe zorg je er nu voor dat die mooi uitgedachte huisstijl binnen jouw organisatie geen eigen leven gaat leiden.
Een bewaker voor jouw huisstijl, altijd een goed idee
Even het logo in een andere kleur omzetten, omdat het zo goed past bij de achtergrond, een mooi stijl elementje toevoegen omdat je denkt dat het zo mooi staat. En dat lettertype, beetje lastig, dus we nemen gewoon een andere. Ik hoor en zie het zo vaak, en eerlijk is eerlijk, ook ik heb me er weleens schuldig aan gemaakt. Maar juist de verhoudingen tussen stijlelementen, het juiste gebruik van je logo en het toepassen van jouw font maken jouw huisstijl tot wat het is. Het lijkt zo onschuldig om een klein element eraan te veranderen, maar toch is mijn advies: doe dit niet. En belangrijker nog, zorg ervoor dat jouw personeel en jouw leveranciers dit ook niet doen zonder het naleven van het huisstijlhandboek. Door het huisstijlhandboek voor iedereen beschikbaar te maken en consequent mee te zenden voor leveranciers bewaak je de huisstijl. Ook is het altijd een goed idee om een persoon of afdeling te hebben die uitgaande communicatie goedgekeurt. Het beschikbaar stellen van de juiste huisstijl items via een Google Drive of ander opslagmedium zorgt ervoor dat iedereen die werkt met jouw logo of huisstijl altijd de juiste elementen heeft en over het meest recente logo beschikt.
Wil jij advies hoe je een huisstijl kan implementeren in jouw organisatie? Of wil je dat wij meedenken hoe we jouw huisstijl kunnen bewaken? Ik nodig je graag uit voor een goede kop koffie, of thee natuurlijk als je dat liever drinkt!
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan