ChatGPT als inspiratiebron voor jouw marketingsucces
“Oke ChatGPT, schrijf mijn volledige merkstrategie uit, teken mijn klantreis uit en zet een succesvolle marketingcampagne op.”
Nee – zo gaat de geavanceerde chatbot ChatGPT jouw marketingvraagstuk niet (goed) beantwoorden. Maar, dat dit prototype van OpenAI zo’n beetje elke krantenkop haalt, is niet gek. Een superslim algoritme wat álle bronnen op internet opslokt en binnen secondes antwoord geeft op alle vragen. Ten minste, bijna alle dan. 😉
Is het een bedreiging voor het menselijke brein? Ik denk van niet – zolang je het op de juiste manier inzet. In dit blog lees je hoe je ChatGPT en AI inzet voor jouw marketingsucces.
AI = Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie), waarbij computers en machines worden ingezet om zelfstandig beslissingen te nemen op basis van ingevoerde data uit het verleden.
ChatGPT = Een door OpenAI-ontwikkelde chatbot, die op basis van Artificial Intelligence een ‘prompt’ (ingevoerde opdracht) uitvoert in getypte content.
De introductie van ChatGPT
Even voor de duidelijkheid: ChatGPT is niet de ‘heilige graal’. Sterker nog: ChatGPT is een van vele kunstmatige intelligentie-oplossingen. Toch is deze nieuwe chatbot, die eind november ’22 redelijk vanuit het niets lanceerde, vaak onderwerp van gesprek. Een chatbot die op basis van kunstmatige intelligentie (KI of AI; Artificial Intelligence) vragen beantwoord.
Of, als je het ChatGPT zelf vraagt: “ChatGPT is een taalmodel dat is getraind op een grote hoeveelheid tekstgegevens. Het kan worden gebruikt om tekst te genereren of te begrijpen op basis van een gegeven context.”
Vernieuwend is de AI-oplossing van OpenAI (de ontwikkelaars van de chatbot) dus bepaald niet. Toch lijkt de applicatie doorbrekend. Eenvoudig in gebruik, behoorlijk accuraat, maar bovenal: (tot dusver) gratis te raadplegen. Genoeg argumenten voor studenten om hun huiswerk aan ChatGPT over te laten. 😉
AI-ontwikkelingen binnen marketing
Nieuw is AI zeker niet. AI wordt al jaren in marketing gebruikt, maar de specifieke toepassingen en technieken zijn de afgelopen jaren enorm geëvolueerd. AI komt steeds vaker voor in marketing, omdat de technologie is verbeterd en toegankelijker is geworden.
Een aantal belangrijke AI-ontwikkelingen binnen marketing door de jaren heen:
- Chatbots en virtuele assistenten
- AI-gestuurde personalisatie
- Predictive Analytics
- Spraak- en beeldherkenning
AI verandert de rol van de marketeer
Artificial Intelligence is niet langer een onderwerp voor techneuten, maar wordt steeds toegankelijker onder een bredere doelgroep. De behoefte aan kennis groeit en de concrete toepasbaarheid van de technologie wordt steeds duidelijker – en eenvoudiger.
Ook – of met name – in de marketingwereld is AI een hot topic. Al jaren onbewust. Denk bijvoorbeeld maar aan de werkwijze van algoritmes binnen social media. Juist: Artificial Intelligence. De zoekresultaten binnen Google? Yes, AI. Ik hoef niet meer uit te leggen hoe de Performance Max campagnes van Google werken, toch? 😉
Als AI – in het specifiek ChatGPT – zó slim is, wat is dan mijn toekomst? Worden marketingteams straks vervangen door één superslim computerbrein? Dit zijn slechts een aantal geluiden tegen de inzet van kunstmatige intelligentie. Niet geheel onterecht en zelfs OpenAI’s CEO Sam Altman spreekt zijn worstcasescenario uit over de toekomst van kunstmatige intelligentie:
https://www.youtube-nocookie.com/embed/ebjkD1Om4uw?start=1265
Als marketeer profiteren van ChatGPT
Het marketinglandschap verandert dus, wederom. Ik ben ervan overtuigd dat je als marketeer niet bang moet zijn, maar de technologische ontwikkelingen juist moet omarmen. In verschillende marketingdisciplines kun je bakken inspiratie krijgen:
- Copywriting
- Trends
- Marktonderzoek
- Content creatie
- SEO
- PPC (Pay-per-click)
Met onderstaande tips gebruik je ChatGPT als inspiratiebron in jouw dagelijkse marketing-werkzaamheden.
ChatGPT tip #1: Verbeter je content
Een blog aan het schrijven, maar last van een writersblock? Krijg frisse inspiratie om jouw blog verder te schrijven. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld voor subvragen over jouw onderwerp, of geef de opdracht om een subvraag te beantwoorden.
ChatGPT tip #2: SEO-optimalisatie
Best lastig, om jouw pagina samen te vatten in +/- 150 karakters. En dan moet het ook nog eens goed vindbaar zijn voor zoekmachines. Schakel de hulp van ChatGPT in om een aantal alternatieve meta titels en -omschrijvingen voor te stellen op basis van jouw blogonderwerp!
ChatGPT tip #3: Advertentieteksten
Een goede advertentietekst bevat een opvallende kop, activerende tekst en een duidelijke call-to-action. Kun je wel wat voorbeelden gebruiken? Vraag het ChatGPT!
ChatGPT tip #4: Zoekwoordenonderzoek
ChatGPT weet *bijna* alles. Dus ook hoe, waar en wat mensen zoeken. Vraag de chatbot om een zoekwoordanalyse over een bepaald onderwerp, of vraag naar een lijst met synoniemen voor een bepaalde zoekterm.
ChatGPT tip #5: Teksten vertalen
Voer jij advertenties in diverse landen? De talenknobbel van ChatGPT is grammaticaal een stuk accurater dan Google Translate, dus vraag gerust jouw advertentieteksten te vertalen.
ChatGPT tip #6: Pinterest-borden opzetten
Jouw Pinterest-profiel updaten met nieuwe borden kan best een uitdaging zijn. Wat zijn de trends waar Pinterest-gebruikers op zoeken? ChatGPT creëert snel een overzicht met Pinterest-bord ideeën waar jij jouw content in kwijt kan.
ChatGPT tip #7: Sitemap creëren
Oké, misschien iets meer development gericht, maar een sterke website-UX (User Experience) is steeds belangrijker om goed vindbaar te worden. Wil je jouw sitestructuur heroverwegen? Geef ChatGPT de opdracht om een sitemap op te zetten voor een bedrijf in jouw branche.
ChatGPT tip #8: Marktonderzoek
Wie zijn jouw concurrenten? ChatGPT geeft jou binnen seconden een overzicht van de top-concurrenten in jouw branche. Vraag ook direct naar de socialmediakanalen. Scheelt jou weer tijd om alle kanalen op te zoeken!
De juiste prompts gebruiken
Zoals je ziet zijn er talloze manieren om ChatGPT in jouw voordeel te gebruiken. Het belangrijkste: zorg dat je de juiste opdrachten (prompts) inschiet. Het brein van ChatGPT is net zo slim en duidelijk als de vraag die jij stelt. Zorg in jouw vraag dat je:
- kort en bondig formuleert;
- voldoende context geeft aan de opdracht;
- eenvoudig woordgebruik inzet en
- specifieke vragen stelt.
Andere AI-tools voor marketeers
AI-tools zijn er voor alles. Bedenk een uitdaging – en je vindt een AI-tool. Specifiek voor marketing zijn er veel andere tools die jouw marketingsucces naar een next level kunnen brengen.
Een aantal tools die echt het ontdekken waard zijn:
- Copywriting: jasper.ai (nee, ik heb geen aandelen ;-))
- Content check: Grammarly
- SEO: Textmetrics
- UX: fullstory
- Optimalisatie: Semrush
- A/B-testing: AB-testing
- Analytics: funnel
- Social media: Ocoya
Let’s go on adventure!
Mijn uitgangspunt van dit blog: ga zelf op AI-onderzoek uit. Wees niet bang voor het meester-computerbrein, maar zet het juist in om nóg meer uit je eigen marketingactiviteiten te halen. Oefen met het inschieten van de juiste prompts, daag de chatbot uit en kijk om je heen hoe AI jouw dagelijkse werkzaamheden kan verbeteren.
Meer inspiratie nodig voor jouw marketingsucces? Laat hieronder weten hoe laat jij een kopje koffie wilt drinken!
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan