huray-watermark-gray
Jeffrey Wassenaar
Jeffrey Wassenaar

Senior Creative

Beken kleur in jouw logo en huisstijl

Ik ben al een lange tijd erg enthousiast over onze kleurenwaaier en ik gebruik hem dan ook vaak. Want kleur bepalen voor een huisstijl is zo leuk om te doen. Maar het is niet alleen een kwestie van een leuk kleurtje kiezen. Want wist je dat het zien van kleuren onze stemming beรฏnvloedt.

Sommige kleuren vinden we kalmerend, andere ervaren we als storend. Bovendien heeft elke kleur een specifieke eigenschap en betekenis.

Betekenis van kleur in je huisstijl of logo

Kleuren prikkelen onze stemming. Dus ook de kleur van je logo of huisstijl is een (onbewuste) prikkel die je afgeeft. Een blauw logo geeft bijvoorbeeld het gevoel van stabiliteit, vertrouwen en veiligheid. En groen staat voor kalmte, hoop, leven en een bewuste manier van omgaan met de wereld. Maar welke kleur kies je? En welke boodschap geef je daarmee af.

Internationale betekenis van kleuren

Hou er rekening mee dat kleuren in verschillende landen een andere betekenis hebben. Groen staat bijvoorbeeld in Nederland voor een kalmte, bewust met de natuur. Terwijl in de Verenigde Staten en Groot-Brittanniรซ groen staat voor iemand die naรฏef en onervaren of jaloers is. En in Frankrijk wordt groen juist gebruikt om afgunst aan te geven. Dus is de keuze voor een groen logo als je veel business in Frankrijk hebt misschien niet zoโ€™n goed idee.

Kleuren in de natuur

Ook de natuur maakt gebruik van kleuren, vaak als waarschuwingssignalen om aan te trekken of juist af te stoten. Lieveheersbeestjes zijn bijvoorbeeld rood en zwart, wespen geel en zwart. Deze kleurencombinaties hebben als duidelijk doel andere schepsels te waarschuwen om afstand te houden. Het logo van Batman is niet voor niets geel met zwart, hij geeft hiermee direct een signaal af aan alle slechteriken om niet te dichtbij te komen. ๐Ÿ˜‰

Logo Badman _ Huray

Kleurencombinatie in je huisstijl

Welke kleurencombinatie past bij jou? Eรฉn kleur is ook zo gewoon, dus worden er vaak kleuren gecombineerd in een huisstijl. Dat is geen kwestie van een leuk bijpassend kleurtje kiezen. Om kleuren te kunnen combineren en een keuze te maken voor jouw huisstijl, moet je eigenlijk weten hoe het kleurenspectrum is opgebouwd.

Kleurencirkel

Een handig hulpmiddel hierbij is de door de Zwitser Johannes Itten bedachte kleurencirkel. Iedereen kent dit waarschijnlijk nog van school, daar wordt het nog altijd gebruikt voor het mengen van verf. Om met de 3 primaire kleuren alle kleuren te mengen, hier en daar met wat hulp van wit en zwart.

Kleurencirkel _ Huray

De primaire kleuren (rood, geel en blauw) uit het midden zijn de basis voor alle andere kleuren. Secundaire kleuren krijg je door de primaire kleuren te mengen en de laatste soort de tertiaire kleuren ontstaan door de primaire en secundaire kleuren te mengen. Ook een offset pers maakt gebruik van het mengen van kleuren. Hierbij zijn de hoofdmengkleuren cyaan (blauw), magenta, yellow (geel) aangevuld met zwart (K). De misschien bekende CMYK-kleuren van de drukwereld.

Kleur bekennen

Nu je weet hoe de kleuren in het kleurenspectrum liggen, kunnen we verder gaan met de invloed van de gekozen kleur en hoe het overkomt. Wil je jouw boodschap krachtig overbrengen? Kies dan voor complementaire kleuren. Dit zijn kleuren die lijnrecht tegenover elkaar staan. Bijvoorbeeld rood met groen, of blauw met oranje zoals de Rabobank. Wil je meer harmonie en rust uitstralen? Kies dan voor kleuren die naast elkaar liggen in het spectrum (de analoge kleuren), denk bijvoorbeeld aan verschillende tinten groen/geel. Balans en evenwicht krijg je door kleuren te kiezen die een driehoek op het kleurenspectrum vormen, rood, groen en geel bijvoorbeeld.

Jouw huisstijl in balans

Naast de gekozen kleuren in je huisstijl is uiteraard ook een goede balans tussen kleuren en het design van belang. Een heel fragiel design in een krachtige kleur, geeft niet het beeld en resultaat dat je voor ogen had. Dus alles hangt met elkaar samen.

Maar een uitgesproken kleur kan zeker je herkenbaarheid vergroten. Dus ga niet meteen voor de meest voorkomende internationale logo kleur (blauw), maar denk er verder over na en durf kleur te bekennen! Wil je hulp bij het ontwikkelen van een passende eigen huisstijl, logo of andere communicatiemiddelen? Ik laat hier graag mijn creativiteit op los. Via het contactformulier kun je contact met ons opnemen.

Jeffrey Wassenaar

Senior Creative
jeffrey@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan