Zó pas je growth marketing toe in jouw funnel
De Pirate Funnel van Dave McClure. Het See, Think, Do, Care-model van Google. Of het eeuwenoude AIDA-model van Elmo Lewis… Sla een marketingboek open en je vindt minstens één van deze funnel-modellen. En dat is niet gek, want het loont om met jouw marketing het moment, de boodschap en de doelgroep goed te timen.
De overeenkomst van al deze mooie funnels? Ze werken pas écht als je growth marketing toepast! Waarom? Daar deel ik graag mijn gedachte met je over.
Dit artikel schreef ik voor Frankwatching.
Growth marketing en de funnels
Oké, eerst een kleine disclaimer: growth marketing en marketingfunnels zijn niét hetzelfde. Een marketingfunnel is een onderdeel van je growth marketingstrategie. Maar, growth marketing bestaat uit veel meer dan alleen een marketingfunnel. “Elke chimpansee is een aap, maar niet…” Je snapt wat ik bedoel.
Laten we op beide termen iets dieper ingaan, voordat we overgaan op de concrete toepassingen.
Growth marketing: een mindset 🧠
Growth marketing is het continu analyseren én optimaliseren van bestaande marketingactiviteiten, gekoppeld aan data. Je kunt het zien als een herhalend proces van:
Growth marketing is net zoveel een strategie als dat het een marketing-mindset is.
Op basis van alle marketingactiviteiten die je uit blijft voeren én de kansen die je spot, is het de bedoeling dat je steeds meer groei doormaakt. Growth marketing, dus.
Marketingfunnels: de fun van funnels 🎉
Gefaseerd toewerken naar het gestelde doel. Dát is in een notendop wat je met een marketingfunnel doet. En geloof me, als jouw uitgewerkte funnel succes heeft, dan kan de fun beginnen!
Er zijn talloze (marketing)funnels. Degene die het eerste een belletje zullen rinkelen:
- AIDA. “Attention, Interest, Desire, Action.”
- STDC. “See, Think, Do, Care.”
- AAARR / Pirate Funnel. “Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue, Referral.”
De ene funnel werkt van links naar rechts. De ander van boven naar beneden. Maar in de basis is elke funnel nagenoeg hetzelfde:
- Start heel breed met het laten opvallen van je merk.
- Zorg dat je doelgroep interactie krijgt met je merk, in welke vorm dan ook.
- Focus erop dat de doelgroep converteert tot een interessante lead/klant.
Natuurlijk is dit veel te kort door de bocht neergezet en heeft elke funnel zijn eigen voor- en nadelen. Maar, het zijn wel de stappen waar de meeste marketingteams dagelijks aan werken. En waar dezelfde afdeling de complete funnel steeds meer ‘owned’. (Lezen we mee, sales? ;-))
Growth toepassen in jouw funnel
Nu weten we wat het verschil is. Hoe zorg je er nu voor dat je de juiste growth marketing praktisch toepast in jouw marketingfunnel?
Dat begint bij de juiste mindset! Het gaat er met name om dat je continu jouw marketingfunnel wil verbeteren. Je neemt de activiteiten continu onder de loep, begrijpt wat de data je vertelt en probeert hier de juiste acties op door te voeren.
Het nadeel van growth marketing? Je zult ‘fouten’ maken.
Het voordeel van growth marketing? Je zult ‘fouten’ maken!
Want of je nu een senior growth marketeer bent, of net je eerste optimalisatie gaat doorvoeren… Je leert continu van de data die je ziet en probeert deze te koppelen aan nieuwe ideeën. En niet elk idee dat je uitvoert zal slagen. Maar daar leer je van. Écht fouten maken kun je dus eigenlijk niet met growth marketing.
Wil jij growth marketing toepassen in jouw marketingfunnel? Ik geef je een aantal praktische tips die je hierbij gaan helpen.
Tip #1. Leer de data interpreteren
Ik maak veel beslissingen op onderbuikgevoel, maar probeer dit wel altijd weer te valideren met feiten. En data zijn feiten, zolang je ze goed kunt interpreteren.
Data werken pas écht goed op het moment dat er kruisbestuiving plaatsvindt. Staar je dus niet blind op alleen de klikken die uit je Insta-advertentie komen, maar kijk wat juist deze klikken voor acties op bijvoorbeeld je website opleveren. Of probeer te onderzoeken voor hoeveel extra merkgerelateerde zoekopdrachten binnen zoekmachines jouw branding campagne zorgt.
Hoe meer je met data bezig bent, hoe beter je conclusies kunt trekken. En daar weer nieuwe, effectieve ideeën voor kunt verzinnen.
Tip #2. Stel KPI’s op
Als je de data begrijpt, dan kun je ook doelen stellen. In elke fase wil je doelen stellen die concreet gebaseerd zijn op de acties die je daar uitvoert. Zo kun je in de analysefase snel zien waar de lekken zitten in de funnel en waar dit (mogelijk) door komt.
Gebruik je bijvoorbeeld het See, Think, Do, Care-model van Google? Dan zijn dit interessante KPI’s per fase:
- See (zichtbaarheid vergroten)
- Bereikte personen
- Frequentie per persoon
- Aantal weergaven
- Think (interactie vergroten)
- CTR (Click Through Rate)
- Aantal websitebezoeken
- Engaged time on site
- Do (leadverzameling)
- Aantal conversies
- Conversiepercentage
- Aantal ingeplande afspraken
- Care (retentie verbeteren)
- Geplaatste reviews
- Aantal cross-sells
- Aanmeldingen nieuwsbrief na aankoop
Tip #3. Zet handige marketingtools in
Je kunt zelf al veel analyseren, maar er zijn zóveel tools die je nog verder helpen om jouw marketingacties te analyseren en te verbeteren. En met de AI-tools, die nu als paddenstoelen uit de grond schieten, zijn de mogelijkheden alleen maar toegenomen. Want even een geheugensteuntje: AI gaat jouw marketingbaan niet overnemen. Het gaat je verder helpen. 😉
- Wil je met jouw B2B-bedrijf weten welke bedrijven op jouw website komen? Implementeer Leadinfo op je website.
- Benieuwd hoe jouw websitebezoeker écht de website gebruikt? Microsoft Clarity geeft je het inzicht.
- Onderzoeken hoe de concurrentie het doet? Doe een domeinonderzoek via Semrush.
Dit rijtje kun je aanvullen tot je een ons weegt. Lang verhaal kort: ga op onderzoek uit welke data jij inzichtelijk wil hebben, maar je nu niet ter beschikking hebt. En kies dan pas een tool uit een van de 11.038 marketingtools, inzichtelijk gebracht door Martech. Ik durf er een redelijk campagnebudget op te wedden dat hier jouw ideale tool wel tussenzit. 😉
Tip #4. Test verschillende campagnekanalen in verschillende fases
Bij het optimaliseren van de marketingfunnel wordt er gekeken naar het effect van een campagne op een bepaald kanaal. Vaak wordt er dan in het specifieke kanaal dan geoptimaliseerd: een andere boodschap, de banner aanpassen of een doelgroepwijziging. Logisch, want je denkt van tevoren goed na op welk kanaal jouw doelgroep aanwezig is.
Maar, soms past het kanaal tóch niet bij jouw funnel. Of is het gekozen kanaal niet ideaal voor de funnel-fase waarin je de doelgroep aanspreekt. Probeer dan open te staan voor andere kanalen, om te kijken of en hoe de doelgroep daarop actief is. Zo blijft jouw marketingfunnel ook dynamisch. Op naar groei!
Ready? Set? Grow(th)!
Ben je klaar om te groeien? Dan ben je klaar voor growth marketing. Ga op onderzoek uit, neem jouw marketingfunnel onder de loep. Spot de kansen, maak fouten en leer ervan.
Ik ben ervan overtuigd dat er in elke marketeer een growth marketeer zit. De juiste mind set, jezelf manifesteren… noem het hoe jij het wil; zolang je maar blijft groeien!
Wekelijks een #MarkeTip in jouw mailbox?
Bijblijven met de snel ontwikkelende marketingwereld? In Huray’s MarkeTip delen we elke week een praktisch inzicht, waar jij direct mee aan de slag kunt. Abonneer je op onze LinkedIn-nieuwsbrief, of meld je hieronder aan!
Ontvang onze groeitips
"*" geeft vereiste velden aan