huray-watermark-gray
Jasper Kruiswijk
Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer

Content Framework: Stap-voor-stap waardevolle content creëren

Content creatie. Het is een vloek en een zegen voor veel marketeers. Je zoekt de magische formule om met jouw content je doelgroep te bereiken, te boeien én te binden. Maar, misschien het belangrijkste aspect om dit te doen, het algoritme, blijft zo’n ongrijpbaar onderdeel. Hoe ga je nu wél effectief om met jouw “content-tijd”?

Ik leid je in deze blog door het belang van een content framework heen. Zo weet jij straks waar je moet beginnen, waarom het algoritme zo belangrijk is én hoe consistentie de sleutel is tot jouw digitale groei. Pak er een goede kop thee bij, want deze content wil je écht opslokken. 😉

Content creëren in 2023

Of je nu dedicated content marketeer of de digital marketingmanager bent, campagnes uitvoert of CRO-specialist bent. Content is een essentieel onderdeel in werkelijk waar élk onderdeel van de marketing funnel. Je wilt met jouw content iets teweegbrengen bij de doelgroep. Je expertise uitstralen of de interactie aangaan. Oftewel: het creëren van content is al lastig genoeg. En dan komt de grootste uitdaging nog: ervoor zorgen dat jouw content zichtbaar is!

Social media en zoekmachines maken het steeds lastiger om als bedrijf zichtbaar te zijn. In de praktijk zie ik veel bedrijven die content creëren nog altijd als bijzaak zien. Surprise, no surprise: jouw concurrent gaat het van je winnen op onlinegebied. “Even content creëren” kan écht niet meer.

Aan de slag met een contentstrategie

Wil je met jouw content wél resultaat behalen? Dan heb je een sterke contentstrategie nodig. Gelukkig zijn er onwijs veel content hulpmiddelen die jou hierbij helpen. Naast praktische middelen, is het onwijs handig om een content framework op te zetten. Hierdoor weet jij – maar weten ook al je collega’s – met welk doel je content creëert, welke thematiek je behandelt en op welke kanalen je zichtbaar bent.

Een content framework biedt jou de handvatten om effectief content te creëren. Hoe je begint met een content framework? Dat leg ik in onderstaande stappen aan je uit.

7 stappen voor een content framework

Stap 1: Bepaal je content doelstellingen

Voordat je begint met het creëren van content, is het belangrijk om je doelstellingen helder te hebben. Deze kunnen variëren van merkbekendheid tot het genereren van leads of het verhogen van je omzet. Zorg ervoor dat je doelen meetbaar en haalbaar zijn.

Stap 2: Ken je doelgroep

Om succesvol te groeien op social media, moet je content aansluiten bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Breng je ideale klant in kaart en verdiep je in hun pijnpunten, uitdagingen en wensen. Gebruik deze informatie om content te creëren die hen aanspreekt en waarde toevoegt. Weet je dit nog niet? Dan is het tijd om eerst een stapje terug te gaan, met bijvoorbeeld een Customer Experience-sessie.

Stap 3: Analyseer het social media algoritme

Adam Mosseri - Instagram

Je kunt niet winnen van het algoritme. Je kunt wel winnen mét het algoritme.
Het begrijpen van het social media algoritme is cruciaal voor het succes van je contentstrategie. Elk platform heeft zijn eigen algoritme dat bepaalt welke content wordt weergegeven en hoe hoog deze in de tijdlijn van gebruikers verschijnt. Houd rekening met factoren zoals betrokkenheid, relevantie en timing om te zorgen dat je content optimaal presteert.

In april 2023 presenteerde Twitter zijn algoritme om meer transparantie te bieden. Bedenk wel: geen profiel is hetzelfde! Video is onwijs belangrijk voor het social media algoritme. Maar misschien blijkt uit jouw doelgroep analyse dat jouw buyer persona totaal niet zit te wachten op video. Neem dus niet alles klakkeloos over, maar gebruik altijd een gezonde dosis onderbuikgevoel. En test dat dan weer met data, natuurlijk.

Stap 4: Ontwikkel je contentstrategie

Met je doelstellingen, doelgroep en algoritme-kennis in gedachten, is het tijd om een contentstrategie te ontwikkelen. Dit omvat het kiezen van de juiste kanalen, contenttypes en het opzetten van je content kalender. Zorg ervoor dat je een goede mix van educatieve, inspirerende en vermakelijke content hebt om je doelgroep geïnteresseerd te houden.

Stap 5: Consistentie is de sleutel

Een van de belangrijkste factoren voor succes met jouw content is consistentie. Of je het nu verspreidt via social media of alleen via zoekmachines. Door regelmatig waardevolle content te delen, bouw je een relatie op met je doelgroep en vergroot je de kans dat ze betrokken blijven. Bovendien belonen algoritmen consistentie door je content vaker te tonen.

Stap 6: Optimaliseer en verbeter

Meten = weten. Analyseer regelmatig de prestaties van je content en pas je strategie aan op basis van de resultaten. Blijf experimenteren met nieuwe ideeën en formaten om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw merk en doelgroep.

Stap 7: Bundel alles in een content framework

Een content framework helpt je om je contentstrategie te stroomlijnen, de kwaliteit te bewaken en een consistente merkidentiteit te behouden. Het biedt je een gestructureerde aanpak voor het plannen, creëren, publiceren en analyseren van je content.

Jouw doelgroep moet als het ware kunnen ontdekken wat er in jouw content framework staat. Dit betekent namelijk dat je hen op een bepaalde manier aanspreekt, met thema’s die bij hen passen en op de juiste kanalen.

Trial and error

De meest belangrijke tip die ik je wil meegeven: er is geen content blauwdruk. Ook al heb je het algoritme nog zo goed in kaart. Het gaat erom dat je ontdekt welke content voor jouw doelgroep werkt. Het content framework zorgt ervoor dat je een goede start maakt. Maar in de praktijk leer je pas écht wat bij jou past. Houd dus niet vast aan bepaalde regels, maar kleur soms ook buiten het lijntje om te kijken wat dit doet. Zolang je jouw growth mindset goed gebruikt, zal ook jouw content resultaat verbeteren.

Sterker nog: mediakanalen doen dit zelf ook. Die quote die je net las van Adam Mosseri over Instagram? In 2023 kwam hij terug op deze uitspraak, met het bericht dat Instagram in 2022 te veel gefocust heeft op video. Een blauwdruk verandert niet, jouw content framework wel.

Start met jouw content framework

Zo, je thee zal inmiddels wel op zijn. Tijd om aan de slag te gaan!  Start met het opzetten van jouw content framework. Heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag om samen het framework voor jouw bedrijf neer te zetten! Laat hieronder even weten wat jouw content uitdaging is, dan help ik je graag verder.

Jasper Kruiswijk

Growth Marketeer
jasper@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan