huray-watermark-gray
Densay Hernandez
Densay Hernandez

Growth Marketeer

Zo voer je een A/B-test écht goed uit

A/B-testen: het klinkt als de ultieme growth hack. Twee varianten live, kijken welke beter scoort en optimaliseren maar. Maar in de praktijk? Er worden zo vaak tests gedaan zonder duidelijke uitkomsten, zonder heldere verdeling van doelgroepen, want zonder duidelijke data had het resultaat net zo goed uit een grabbelton kunnen komen.

En dat hoeft helemaal niet zo te zijn, want een goede A/B-test is juist een van de krachtigste tools voor online marketeers en CRO-specialisten. Mits je ‘m zuiver uitvoert natuurlijk.

Zo voer je een A/B-test écht goed uit

Begin met een scherpe hypothese

Een hypothese zoals “We testen twee productpagina’s” is te vaag.

“We denken dat een kortere USP-regel zorgt voor meer conversies bij doelgroep X” dát is concreet en bruikbaar. Maak vooraf duidelijk wat je wilt testen, waarom en bij wie.

Test maar één ding tegelijk

Pas je meerdere dingen aan (USP, CTA én design)? Dan weet je nog steeds niks. Houd je test zuiver en verander slechts één variabele. Alleen zo kun je conclusies trekken die hout snijden.

Zorg voor een doordachte doelgroepverdeling

Zorg dat je segmenten eerlijk verdeeld zijn. Als segment A vol zit met loyale klanten en segment B met koude leads, is je test niet representatief. Dan meet je gedrag, geen effect.

A/A-testing: check, dubbelcheck en nog eens check!

A/A-testen lijkt soms een vreemde eend in de bijt. ‘Waarom zou ik twee precies dezelfde pagina’s tegen elkaar testen? Dat slaat toch nergens op,’ hoor je vaak. Toch is het regelmatig uitvoeren van een A/A-test juist essentieel voor je CRO programma. Zie het als de jaarlijkse APK-keuring van je experimenten: je checkt grondig of alles onder de motorkap nog soepel loopt en voorkomt zo problemen voordat ze écht schade aanrichten. Loopt er toch iets scheef? Dan merk je dat direct en voorkom je vervelende verrassingen tijdens belangrijke A/B-tests. Kortom, A/A-testen zijn je beste vriend in het borgen van betrouwbare en consistente testresultaten!

Heb geduld, ook als het spannend wordt

Stop je test niet na een paar honderd kliks. Laat je test lang genoeg lopen om betrouwbare data te verzamelen. Alleen dan maak je keuzes waar je echt op kunt bouwen.

MAND 🧺: ‘’ We doen wel even een A/B-test.” Klinkt lekker vlot, maar levert zelden iets op. Test altijd met een plan, hypothese en geduld. Als je test om te testen, krijg je ook resultaten die nergens op slaan.

Densay Hernandez
Densay Hernandez

Growth Marketeer

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.