huray-watermark-gray
Jeffrey Wassenaar
Jeffrey Wassenaar

Senior Creative

De beste strategie? Die is niet beter, maar anders.

De beste strategie draait niet om beter zijn dan je concurrent, maar om anders zijn. Succesvolle merken vallen op door het normale vreemd te maken of het vreemde normaal. In deze blog ontdek je welke van de twee strategieรซn het beste bij jouw merk past en hoe je je kunt onderscheiden in een wereld vol middelmaat. Durf jij het anders te doen?

De beste strategie Die is niet beter, maar anders

Strategie

Denk je dat de beste strategie draait om beter zijn dan je concurrent? Think again. In een wereld vol copycats en middelmaat gaat het niet om beter zijn, maar om anders zijn. Claimen dat je beter bent dan de rest? Daar val je niet mee op in de massa. Dat is veilig, voorspelbaar. Maar anders zijn? Dat trekt aandacht.

Succesvolle merken onderscheiden zich niet door iets beter te doen โ€“ ze doen het simpelweg anders.

Dus, wil jij echt opvallen? Dan heb je twee keuzes:

  • Ben je een bedrijf dat het normale vreemd maakt?
  • Of ben je een bedrijf dat het vreemde normaal maakt?

Type A: Maak het normale vreemd

Dit is waar de meeste bedrijven onder vallen. Je verkoopt iets wat iedereen verkoopt: autoโ€™s, sokken, software, de standaard producten die de wereld al kent. En laten we eerlijk zijn โ€“ niemand zit te wachten op nรณg een versie van wat er al is. Wat je nodig hebt, is iets onverwachts. Iets wat het gewone spannend maakt.

Hoe maak je het gewone spannend? Kijk naar wat in jouw branche als โ€˜normaalโ€™ wordt gezien en breek met die standaard. Voeg iets geks toe. Wees gedurfd, wees onverwacht en schud de boel op. Neem Ben & Jerryโ€™s als voorbeeld: ijs is zo oud als de weg naar Rome, maar met bizarre smaken en gekke namen zoals “Chunky Monkey” maakten zij van een simpel product iets ongewoons โ€“ en voilร , het werd een cultfavoriet.

Hoe pas je dit toe? Stop met beter proberen te zijn. Ga voor anders. Vraag jezelf af: wat doet mijn concurrentie op de automatische piloot? En hoe kan ik dat totaal anders aanpakken? Dit is je kans om de boel wakker te schudden. Want als je niet opvalt, ben je onzichtbaar.

Type B: Maak het vreemde normaal

Heb jij iets compleet nieuws in handen? Een product of dienst die de wereld nog niet eerder heeft gezien? Dan moet je het vreemdste idee vertrouwd laten voelen. Je moet mensen laten snappen waarom ze het willen. Het vreemde normaal maken, dat is je doel.

Hoe maak je het vreemde mainstream? Bij dit type merk is het juist niet het moment om nรณg vreemder te gaan doen โ€“ hier moet je het simpel en aantrekkelijk maken voor de massa. Kijk naar Tesla, Uber of Airbnb. Deze bedrijven vroegen klanten om iets compleet anders te doen: elektrisch rijden, een taxi via een app bestellen of slapen in het huis van een vreemde. Geen gemakkelijke concepten. Maar door het toegankelijk en zelfs aantrekkelijk te maken, transformeerden ze het vreemde in een mainstream optie.

Hoe pas je dit toe? Heb je een product of dienst dat afwijkt van de norm? Perfect. Nu is het tijd om de barriรจres weg te halen. Maak het begrijpelijk, aantrekkelijk en laat mensen denken: “Waarom gebruik ik dit nog niet?โ€

Waarom werkt dit?

Mensen zijn voorspelbaar in hun onvoorspelbaarheid. Door te breken met de norm en het normale vreemd te maken, speel je in op nieuwsgierigheid. Je haalt mensen uit hun comfortzone en prikkelt hun brein: “Waarom heb ik dit nooit eerder gezien?” Wanneer je het vreemde normaal maakt geef je mensen vertrouwen om iets nieuws te proberen door het toegankelijk, simpel en aantrekkelijk te maken. Het vreemde wordt ineens heel normaal. Voor je het weet, is jouw idee de nieuwe standaard.

Aan de slag

Welke strategie kies jij? Maak je het normale vreemd of het vreemde normaal? Wat je ook kiest, doe het anders. Wees niet bang om de markt op te schudden. Door proberen beter te zijn, verdwijn je in de grijze massa aan merken. Wil je laten zien dat jouw merk geen kopie is? Durf je kop boven het maaiveld uit te steken en doe het anders dan de rest.

Jeffrey Wassenaar

Senior Creative
jeffrey@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.