huray-watermark-gray
Valentijn Putker
Valentijn Putker

Growth Marketeer

Huray MarkeTip roundup #7: Reviews verzamelen, UTM-tags & Gen Z

Bijblijven in de snelle, digitale wereld? In Huray’s MarkeTip krijg je elke week een praktisch marketinginzicht, waarmee je direct aan de slag kunt. In deze roundup lees je de 4 #MarkeTips van de afgelopen maand:

MarkeTip #25: Verzamel reviews voor extra conversies. ⭐️
MarkeTip #26:  Voeg UTM-tags toe aan je campagnes. 📊
MarkeTip #27: Leer van het gedrag van Gen Z. 👥
MarkeTip #28: Vind de juiste zoekintenties. 🕵️

De tips direct in jouw LinkedIn-feed ontvangen?
Abonneren op LinkedIn

MarkeTip #25: Verzamel reviews voor extra conversies. ⭐️

Heb jij reviews op je website staan? Of doe jij je best om reviews te verkrijgen op Google?

Reviews zijn nog steeds enorm belangrijk: 95% van de consumenten bekijkt eerst de reviews voordat hij/zij een aankoop doet. Zowel bewust als onbewust. Belangrijk dus, om deze te verzamelen en in je digitale uitingen mee te nemen.

Maar waarom werken die reviews nou zo goed?

Reviews zijn je digitale cheerleaders 📣

Wij mensen zijn sociale wezens, we baseren ons gedrag vaak op het gedrag van anderen. Ons brein is daarnaast ook lui. Daar kunnen we nu eenmaal weinig aan doen. 😉 Daarom willen we graag met zo min mogelijk moeite zeker zijn van onze keuze. Reviews (online of face-to-face) helpen hier heel goed bij.

Denk er maar eens over na: als je vrienden of familieleden enthousiast zijn over een restaurant, wil je hier toch ook graag een keer gegeten hebben? Dat is de magie van sociale bewijskracht. Reviews zijn hierin jouw digitale cheerleaders en hebben de superkracht om twijfel bij klanten weg te nemen.

Wist je bijvoorbeeld dat:

⭐️ 49% van de consumenten online reviews net zo vertrouwd als mond-tot-mond aanbevelingen van familie of vrienden?

⭐️ 8 op de 10 winkelende mensen zijn/haar smartphone gebruikt om productrecensies op te zoeken terwijl ze in de winkel zijn?

⭐️ 60% van de consumenten gelooft dat het aantal recensies van een bedrijf cruciaal is bij het beslissen of ze gebruik willen maken van zijn diensten?

Reviews doen er toe, dus ga aan de slag met het verzamelen van reviews!

#MAND 🧺

Met reviews neem je twijfel bij klanten weg en overtuigen je hen om te converteren. Focus je dus vooral ook op het verzamelen van reviews van jouw klanten en plaats ze op je website.

Meer weten over reviewmarketing? Ik vertel je er graag alles over!

MarkeTip #26: Voeg UTM-tags toe aan je campagnes.

Het succes van je campagnes meten wordt steeds lastiger. Zo blokkeert Apple – wanneer de gebruiker dat wil – alle marketingpixels op een website en maakt de consent mode van Google het ook niet eenvoudiger.

Hoe zorg je er nu voor dat je het effect van jouw campagnes zo goed mogelijk in kaart blijft brengen? Eén van de manieren: UTM-tracking.

UTM-tags

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het waarborgen van de privacy van gebruikers een goede ontwikkeling. Maar als marketeer wil ik óók weten hoe mijn campagnes scoren, wat mijn “campagne websitebezoeker” doet en waar optimalisatiekansen liggen. Een deel van het succes baseer ik door UTM-tags toe te voegen aan mijn campagnes.

Met een UTM-tag voeg je extra informatie toe aan een URL, om te kunnen volgen hoe bezoekers op je website komen en wat ze daar doen.

Als je op deze link klikt, dan zul je in de URL ‘extra informatie’ zien. Deze info wordt doorgestuurd naar Google Analytics, waarmee ik nu de analyse kan draaien op voor iedereen die op deze specifieke link heeft geklikt.

In de link vind je de volgende informatie:

  • utm_source = Kanaal waar je de link plaatst (linkedin)
  • utm_medium = Marketing medium (nieuwsbrief)
  • utm_campaign = Naam van de campagne (marketip)
  • utm_content = Specifieke content van de campagne (marketip 26)

Probeer bovenstaande UTM-structuur ook eens uit voor jouw campagnelinks.

Mijn belangrijkste tip: wees consistent en zorg dat je jouw UTM’s gemakkelijk kunt herkennen binnen Google Analytics!

#MAND 🧺

Het meten van campagnesucces is door privacyoverwegingen steeds lastiger. Om toch voldoende informatie te krijgen over de kwaliteit van jouw campagnes, kun je UTM’s toevoegen aan jouw campagnelinks. Dit geeft meer informatie over hoe websitebezoekers vanuit specifieke campagnes over jouw website ‘bewegen’.

MarkeTip #27: Leer van het gedrag van Gen Z. 👥

De jeugd heeft de toekomst. En waar je met jouw bedrijf op dit moment misschien een andere doelgroep aanspreekt, wordt het tijd om eens goed naar Generatie Z te kijken. Zij hebben namelijk nogal een invloed op hoe we marketing aan (moeten) pakken.

Zet je traditionele marketingfunnel de komende 3 minuten even aan de kant en luister naar de jonge generatie, want daar kunnen we nog wat van leren!

Marketing door een Gen Z-bril 👓

Het traditionele See, Think, Do en Care model kent elke marketeer. En logisch, want deze marketing funnel is ook in 2024 nog relevant. Alleen de invulling verandert wel, zéker als je Gen Z wil bereiken. Lukraak advertenties verspreiden, interactie aangaan en verkopen? Daar gaat de jonge generatie niet op ‘aan’.

Gen Z doet merkonderzoek, vormt een mening op basis van eigen rolmodellen en gaat de verbinding aan dankzij een echt community gevoel.

Communities winnen 🏆

Generatie Z wil zich verbinden. Voor ons als marketeers betekent dit dat we nog meer focus moeten hebben op het bouwen van een betekenisvolle verbinding.

De voorkeur voor authentieke merk interacties via sociale media zoals TikTok en Instagram benadrukt het belang van merkbouw en het creëren van een purpose-driven merk. And I like it!

Gen Z niet jouw doelgroep?

Dan zou ik hier alsnog op inspelen, vaak volgen de oudere generaties dit gedrag alsnog op, daarnaast groeit Gen Z ook nog eens op. Door nu al te leren over hun denkwijze, betrokkenheid en gedragskenmerken geeft je in de toekomst een voordeel.

#MAND 🧺

De huidige verandering in de marketing aanpak geheel dankzij Generatie Z. De huidige, traditionele marketingfunnels krijgen een andere invulling. Een invulling waar Gen Z zich mee wil identificeren en verbinden. Laten we de uitdaging aangaan en merken bouwen die écht verbonden zijn met hun klanten!

MarkeTip #28: Vind de juiste zoekintenties. 🕵️

In MarkeTip #5 las je al dat TikTok steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt. Al je SEO-werk van Google overboord gooien en je SEA-campagnes pauzeren? Zeker niet! In deze tip neem ik je graag mee hoe je jouw SEA-campagnes juist verbetert, door het zoekgedrag van verschillende platforms te bundelen.

Tijd voor een zoektocht naar jouw zoekopdrachten. 💪

Diverse platforms, diverse zoekintenties

Google is in Nederland verantwoordelijk voor 95% van alle zoekopdrachten in een zoekmachine. Maar gebruikers zoeken ook naar hashtags, thema’s of uploaders in verschillende social media platforms als TikTok, Instagram of YouTube.

Door inzichten van verschillende platformen te combineren krijg je beter inzicht in:

👉 Hoe jouw doelgroep jouw product / dienst omschrijft

👉 Met welke termen zij jouw product / dienst associëren

👉 Welke trends rondom jouw product / dienst nu actueel zijn

SEA-experts zijn gewend om aan soortgelijke data te komen door organische Google zoekresultaten naast data uit Google Ads te leggen. Blijf dit vooral doen, maar breid dit dus uit met relevante zoekopdrachten vanuit andere platformen.

Zoekopdrachten in social media zijn trendgevoeliger en geven jou de mogelijkheid om in te spelen op deze emotie door je advertenties aan te passen. Een goede call-to-action gebaseerd op de laatste trend is meer relevant dan een generieke “klik hier”.

Ga op zoek naar jouw doelgroep en zoekwoorden via onderstaande platformen, of check eens de Keyword tool:

#MAND 🧺

Informatie over zoekopdrachten haal je tegenwoordig uit méér dan alleen Google. Gebruik ook andere platformen om te snappen hoe jouw doelgroep tegen jouw product aankijkt of het mee associeert. Gebruik deze informatie om je content of strategie aan te passen.

Ook blijven groeien? 🌳

Abonneer je op onze LinkedIn Nieuwsbrief, of meld je via onderstaand formulier aan voor de reguliere nieuwsbrief. Zo ontvang je elke week een praktisch marketinginzicht van een van onze groei-specialisten in jouw feed of inbox. Dat is nog eens groei.

Valentijn Putker

Growth Marketeer
valentijn@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan