huray-watermark-gray
Jeffrey Wassenaar
Jeffrey Wassenaar

Senior Creative

Zóveel invloed heeft design op corona

COVID-19 zette begin 2020 ons leven op zijn kop. Drukke kantoren zijn verleden tijd… Zelfs de beste vrienden krijgen al lange tijd geen knuffels meer en shoppen doen we met een mondkapje. In vrijwel alle branches betekent dit een wereld van verschil.

Zo ook voor ontwerpers! Design is van enorm belang tijdens deze pandemie. De invloed van design op corona is waarschijnlijk veel groter dan je zou denken. Toch is het niet gek: wij mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld.

Design ontwikkelingen in tijden van corona

Dat vormgeving en design ons dagelijks leven beïnvloeden, wisten we al. Denk maar aan talloze reclames, de nét iets mooiere boekenkaft in de bibliotheek en de invloed van kleuren op onze emoties. Hoe blauw voel jij je vandaag? 😉

Maar hoe zit dan met corona? Tijdens de coronapandemie kunnen ontwerpers een nóg veel grotere invloed uitoefenen op onze samenleving. Bijvoorbeeld met mondkapjes, desinfectie en bewegwijzering. Een goede designer bepaalt jouw gedachtengang!

Design mondkapjes: de nieuwste trend

Fashion is er altijd, zelfs wanneer het een mondkapje betreft. Wereldwijd ontwerpen diverse merken het mondkapje “dat bij het merk past”. Zomaar een mondkapje kopen? Dat zit er niet meer in, want je wilt wel uitstralen wie jij bent. En dus welk merk jij draagt.

Inmiddels zijn er zelfs pop-up stores die alleen maar mondkapjes verkopen. Dit beïnvloedt niet alleen ons straatbeeld, maar mogelijk ook ons gedrag. Als het ‘stoer’ is om een bepaald merk mondkapje te dragen, zijn mensen eerder geneigd er een te kopen en dragen.

Een mondkap’je’ van +€100? Ja, ze zijn er. En absoluut ja, men koopt het. Check deze mondkapjes maar eens.

Foto: Off-White

Geen corona op je handen met origineel zeep ontwerp

Natuurlijk was ook jij ‘jouw handen stuk’. Dat hebben we de afgelopen maanden wel geleerd. Maar hoe weet je zeker dat je handen écht virusvrij zijn? Daar hebben Sophie en Michelle Peters op ingespeeld met het design van de Seesoap. Door het kleurtje van deze zeep weet je precies waar je al wel en niet bent geweest en dus of je handen helemaal schoon zijn. Subtiel, maar voor veel mensen precies de reden om deze zeep aan te schaffen.

Design bepaalt de 1,5 meter afstand

Zonder meetlat weten veel mensen absoluut niet hoe lang 1,5 meter is. Dit moet je inmiddels zelf ook herkennen. Gelukkig kan design ons gedrag gigantisch beïnvloeden. Weet je nog, die strepen op de grond voor de kassa?

Een goed design werkt, maar een ‘slecht’ design kan averechts werken. Die strepen op de grond bij de kassa bijvoorbeeld. Eigenlijk kunnen winkels beter stippen of cirkels gebruiken. Lijnen creëren namelijk grote vakken, waardoor je meer speelruimte hebt om niet op de juiste plek te gaan staan. Met een stip, weet je precies waar je aan toe bent. De invloed van design op ons gedrag is dus enorm!

Gedrag aanpassen door design

Gek, maar dus wel waar: een design bepaalt wat iemand doet. De vorm van een tafel beïnvloedt aan welke kant je gaat zitten. De kleur van een knopje kan veroorzaken dat je juist dát knopje indrukt. En wat dacht je van een fles? Zonder erbij na te denken weet je wat de bovenkant is en hoe je de dop opendraait.

In de digitale wereld werkt dit exact hetzelfde. Design kan de keuze van een actie aantrekkelijker, sneller of logischer laten lijken. Zo worden bepaalde handelingen deels gestuurd. Dit principe noemen we behavioural design.

Webdesign maakt de website nuttig!

Behavioural design beïnvloedt ons gedrag op een positieve manier. Offline, én online! Een design bepaalt wat iemand doet – zo ook op een website. Dit kan jouw website een stuk gebruiksvriendelijker maken. Wanneer moet de bezoeker bijvoorbeeld scrollen? Hoe zorg je dat veel mensen zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Kleine, digitale details kunnen grote verschillen maken en jouw doelgroep naar de juiste pagina sturen.

Design aanpassen is een kwestie van durven

Een sterk merk heeft een eigen huisstijl. En daar wijk je niet zomaar vanaf. Juist door dit wel te doen, kun je een belangrijke boodschap overbrengen. Extreem belangrijk hierbij is dat de verandering wel bij jouw merk blijf passen, bijvoorbeeld bij je kernwaarden.

Een groot voorbeeld hierin zijn de logo-aanpassingen die grote merken doorvoerde, om een belangrijke boodschap over te brengen: social distancing.

Volkswagen heeft de V en W gescheiden, McDonald’s heeft de M in tweeën gesplitst en Mastercard heeft de twee iconische rondjes uit elkaar getrokken. Subtiele aanpassingen, die de juiste snaren op het juiste moment raken!

Hoe ga jij om met design?

Een subtiele aanpassing, met een groot gevolg. Met een goed design spreek je jouw doelgroep op precies de juiste toon aan. Wij delen graag onze kennis en ideeën om dit in te zetten voor jouw webdesign. Door co-creatie kijken we samen hoe we de kernwaarden van jouw bedrijf op de juiste manier kunnen vormgeven. Juist in deze tijd van extra belang!

Meer informatie? We vinden het super leuk als je contact opneemt, onze designkings- & queens kijken graag met je mee.

Jeffrey Wassenaar

Senior Creative
jeffrey@huray.nl

Ontvang onze groeitips

"*" geeft vereiste velden aan